R.I.P Saab

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

R.I.P Saab

Inlägg av Dragon »

Nu verkar det vara slut med saab,man måste erkänna att dom var duktiga på att bygga turbo motorer.Har en 9000 turbo -91 som ska gå till skroten till våren den har 200hk orginal men är fan så mycket rappare än min 940 turbo som är chippad.

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Dragon »

Ber om ursäkt om tråden blev OT

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Bewsfroe »

Har aldrig gillat Saab och jag mobbar dom som kör Saab men detta känns faktiskt lite tråkigt. Hoppas verkligen att Volvo inte går samma öde till mötes! :cry:

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Dragon »

Nej precis,blir en dyster jul för många utan jobb

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Volvoracing »

Ja, man får ju tänka lite på hur många i västsverige detta verkligen påverkar. Det är ju inte bara dom som arbetar på saab utan många, många fler.

Verkligen perfekt läge nu oxå innan jul...

Men, men, det kommer väll att ta åtskilliga år innan saab är helt avvecklat.
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: R.I.P Saab

Inlägg av F_Pettersson »

Dö trist detta kan jag säga :( Jag undrar bara hur väl mkt det kommer påverka alla här :(

Vet iaf att det finns vissa leverantörer som bara skapar till saab samt en del till volvo, dessa kommer tyvärr också gå i graven :( ca 10.000 jobb kommer försvinna nu här i västsverige. Jag sörjer lite men på något vis ska de bli "kul" att se vad som händer eftersom regeringen varit så passiv med saab ...

Får se när det läggs ner eftersom det tar en tid att avveckla saab. men troligen är det borta innan sommaren.
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Bear »

Tråkigt att folk blir arbetslösa givetvis. Men varför ska regeringen stödja en verksamhet som i princip aldrig gått med vinst. Det är bara att inse fakta att SAAB gör inte bilar som tilltalar majoriteten bilköpare. Volvo var också hopplöst efter, men ryckte upp sig rejält och säljer nu bränslesnåla bilar på löpande band. SAAB satsade helt enkelt fel på etanol!

Om man nu kan se det från den ljusa sidan så kommer det ju säkerligen innebära en extra försäljningskjuts för Volvo när SAAB lagt ned, Svenska polisen har ju ramavtal med SAAB och Volvo, och dom levererar ungefär lika mycket för att det ska vara rättvist och att dom ska stödja svensk industri. Nu kanske dom köper Volvo istället för den procenten som SAAB stod för. Samt att en del tidigare SAAB-ägare som fortfarande vill köra svenskt köper sig en Volvo.

Det kanske helt enkelt kommer något positivt ur det hela, se på hur det var i Sverige på 70-80 talet när varvsindustrin slog igen, massor av folk blev arbetslösa, men hur många arbetslösa varvsarbetare har vi i Sverige idag?

/Björn
Volvo - Let your Swede out

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Dragon »

Jag ser tyvärr inte det positiva i det hela när flera tusen blir arbetslösa,bor själv i Bengtsfors och varit med om när Volvo sålde sin sätestillverkning och Lear tog över som sedan lade ner i Bengtsfors och kommunen har fortfarande inte hämtat sig än.Det positiva i det hela har jag svårt att förstå fast det gäller saab

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Mattsson »

Synd om alla drabbade :(
Fast man blir sugen på att köpa en SAAB nu, dom är billiga och kommer bli eftertraktade med åren (Vilket volvo inte kommer att bli) Samt att SAAB har faktiskt roligare motoralternativ än Volvo... o alla driver dom på en o samma ände!

Som min kusin nämnde idag: "Man kan inte räddas av nödandning NU, när man har vart död i 15år"
fyfan va bra sagt av henne :lol:

//Johan - en ICKE märkesberoende människa....
[Volvo 945 LTT-96]

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: R.I.P Saab

Inlägg av 240in »

Tråkit att Saab lägger ner. Fast är väll lika bra ist för och dra ut på det mer :(
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Bear »

Dragon skrev:Jag ser tyvärr inte det positiva i det hela när flera tusen blir arbetslösa,bor själv i Bengtsfors och varit med om när Volvo sålde sin sätestillverkning och Lear tog över som sedan lade ner i Bengtsfors och kommunen har fortfarande inte hämtat sig än.Det positiva i det hela har jag svårt att förstå fast det gäller saab
Som sagt tråkigt när folk får gå hemma. Men att pumpa in pengar i ett konkursbo som inte gett vinst på så många år gör ingen vettig! Det har ju pratats om en elbilssatsning för Trollhättan, det är nog en bransch som kommer öka i framtiden. Trollhättan får helt enkelt satsa mer på framtidsyrken. Det var så vi gjorde i Göteborg när varven la ned som sagt. Tillgång och efterfrågan är ju modellen i dagens I-länder.

/Björn
Volvo - Let your Swede out

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Robban67 »

Hej

Det här med Saab är helt klart en dyster historia för många arbetare och deras familjer, det är ju inte bara biltillverkningen som drabbas utan även folk inköpskraft avtar vilket också drabbar samhället på sikt.
Det är väl på den grunden som jag skulle föredra att staten gick in och omkonstruerade saabs verksamhet till en riktad och vinstgivande tillverkning av bilar som gemene man har möjlighet att köpa.

Det som egentligen är ett fel som denna tillverkare gjort under flera år är att de alltid har haft ett stort lager av färdigtillverkade bilar för omgående leverans.
De kanske hade klarat sig på ett bättre sätt om tillvekningen hade varit anpassad efter behovet, kolla på en del "lyxbilar" som måste beställas och det är en väntetid på 5-6 månader, en variant kanske som hade gett mer lönsamhet än dagens resultat och ovisshet..

Nä, i korthet tycker jag det är tråkigt när människors öde lämnas ut på dessa villkor...

mvh

Robban
Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Re: R.I.P Saab

Inlägg av krillebus »

Det Robban skriver i första stycket kan jag inget annat än instämma i till fullo!

Tycker det är för jävla surt på rent svenska, Saab skulle kunnat vara ett svenskt bilmärke med allt vad det innbär och med lite rätt personer vid rodret så skulle det garanterat kunnat bli vinstgivande på lite längre sikt.

Är ingen Saab älskare men att Saab lägs ned tycker jag är dystert för alla som drabbas.
Vi ska inte pumpa in pengar i företag som går med förlust, vad är det för dravell, är det bättre att pumpa ut pengar till arbetslösa och dessutom gå miste om ett stort varumärke!?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Diazz »

Det enda positiva med allt dethär är att man nu slipper läsa och höra om det överallt i media hehe.

Men nej då, seriöst. Jättetragiskt absolut. Saab är ändå saab, och det är svenskt. Vi får kämpa oss igenom helt enkelt! Kanske koeningsegg börjar satsa på svenssonbilar? ;)
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Användarvisningsbild
Volvo_940SE
Uppkörning
Inlägg: 561
Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Volvo_940SE »

Känner folk som jobbar där, inte alls kul.. men ingen köper saabar så då går det ju inte..

Användarvisningsbild
WestCoast Cruiser
Övningskörning
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 okt 2005, 17:01
Kör: Fordon
Ort: Lysekil

Re: R.I.P Saab

Inlägg av WestCoast Cruiser »

Tråkigt att se ett svenskt bilmärke gå i graven, har bara ägt 1 Saab men det var en bil jag trivdes med. Det känns sorgligt och jag tänker såklart på alla stackars folk som drabbas av detta. Såväl Saab-anställda och alla underleverantörer etc...

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Shadow.Demon »

Klart att man tänker på de anställda i det här läget. Nu verkar det som det kan lösa sig ändå. Spyker Cars har tydligen höjt sitt bud på SAAB.

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Greger Svärd »

Vad det gäller nedläggning av SAAB så är det inte helt oväntat, det sämsta i hela historien är att GM har hållit personalen på halster så länge innan man lämnar detta dystra besked. Uppsägnar blir det och att få ett sånt besked precis innan jul och nyår är inte roligt men som alltid finns det ingen bra tid för sånna besked.Jag hoppas att ev nedläggning blir etappvis och dras ut på¨flera år så att personalen får en möjlighet till omställning under tiden.

Personligen tycker jag nog att sverige är ett litet land och har väl inte egenmarknad för två bilmärken som bägge satsar på familjebilar även om det i princip är olika typer av köpare man riktar sig åt. Ett hyffsat vettigt alternativ skulle vara om vi fick svenskt ägande av volvo och att man helt sonika slår ihop volvo och saab till ett bilmärke. dessa tankar har lyfts fram tidigare och jag tror att bägge märkena skulle kunna vinna på detta konceptet.som patriot skulle jag hellre köpa en svensk korsning än en asiatisk riskokare oavsett namn på huven.

just my 5 cents

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Anders1984 »

Det är trist att Saab gått i graven, det hade lika gärna kunnat vara Volvo. Volvo är ett starkt varumärke, men tyvärr långt ifrån de amerikanska jättarna.

Verkligen trist för saab med en lång svensk historia. Lider med alla Saabägare :(


RIP SAAB

EDIT:

Såg nu Greger Svärds inlägg och kan inte helt annat än hålla med. En sammanslagning och svenskägd kombination av Saab och Volvo hade verkligen varit nåt. Jag köper hellre en volvo/saab än en asiatisk korning jag med.
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Pontus »

[thum]
http://www.gt.se/nyheter/1.1819702/heml ... radda-saab" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6321526.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

än är det inte helt över :P
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Mattsson »

Pontus skrev:Tror ni det stämmer?
http://www.gt.se/nyheter/1.1819702/heml ... radda-saab" onclick="window.open(this.href);return false;
Ytterligare ett pucko som Koningsegg som "Tror" saab kan räddas, märket har inte gott med vinst sen 80talet, bara o lägga ner tyvärr :(
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Robban67 »

Hej

Egentligen borde det räcka med en marknadsanpassning av saab så tillgången styrs av efterfrågan hela tiden...

"det är bara lägga ner , tyvärr" okänsligheten bara infinner sig....

Det absolut bästa vore ett statligt övertagande då den kostnaden för att driva saab skulle kunna jämföras med vad det kostar att låta 8 - 10 000 personer gå arbetslösa i dagens samhälle och framåt...men nu är svenska staten inte till för oss vanlig dödliga människor i detta land utan bara för pöbelns finare kretsar och då skiter man i dessa arbetare i helheten - trist är bara förnamnet på den historien...

Vad händer i nästa steg med volvo , Kina ?

Ja då är väl det nästan fullbordat att låta folk vandra ut ur deras fabriker också .

Konstigt att Sverige inte kommer på fötter, [hit] jag säger bara VAKNA UPP SVERIGE .. [hit]

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: R.I.P Saab

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: R.I.P Saab

Inlägg av Snusarn »

Wow.. :o
Jag har läst igenom allt , dock så har jag lite svårt för att minnas det jag läste i början(ska läsa det en gång till) men jag har å andra sidan inte funnit något som jag tycker låter fel heller eller som jag starkt reagerat på.
Det märks iaf att du går i gång och tycker om att skriva för det va iaf lättläst så t.o.m en truckförare som jag utan någon som helst högre utbildning
förstod ganska så bra. [buga] [clap] för d man hör på dumburken förstår jag ju knappt hälften av.
jag har arbetat på saab i 11 år och kan inte minnas ett enda år som varit ett "bra" år bara en massa nedskärningar och felprioriteringar hela tiden , jag lägger inte hela skulden på GM hade inte de gått in så hade saab legat begraven långt tidigare ,(kanske hade varit bättre) fast som det är nu så tror jag att GM vill inte sälja pga av att de inte vill bli av me div tekniska avdelningar av saab de nu har .
Våran nuvarande regering tänker jag inte uttala mig om, (då jag aldrig pratar politik) kan bara säga som så att jag har en t-shirt med texten : En politikers löfte , är som att ursäkta en fis... Det luktar SKIT iaf.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Skriv svar