Har ni någon gång plockat upp liftare?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.

Har ni någon gång plockat upp liftare?

JA
26
40%
NEJ
39
60%
KANSKE?
0
Inga röster
 
Antal röster: 65

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av GLoin »

Igår så var jag på väg till garaget för att pilla med lite saker(ungefär 2mil dit), så på en motorvägspåfart i regnet såg jag två mycket blöta personer med en pappbit om att dom ville till Stockholm. Körde förbi dom så som jag brukar göra, man vet ju inte vad för folk man får med sig i bilen.
Men så ångrade jag mig och tänkte att, NEJ idag är det fredag och jag kan ju lika gärna vara snäll. Så jag vände vid nästa mot, körde tillbaka och plockade upp dom.
Det var två studenter, en polack och en litauiska som skulle till Stockholm i helgen, dom hade väntat i 30min där i regnet. Kände mig så snäll så jag körde dom dubbelt så långt som jag skulle och kände att man gjort världen till en lite snällare plats.

Så, brukar ni också...?
Bild

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av tommy34 »

Nej :D [piska]
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
knogen
Övningskörning
Inlägg: 247
Blev medlem: 13 maj 2007, 11:18
Kör: Inte volvo
Ort: Huddinge

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av knogen »

Har faktiskt vart så snäll att jag plockade upp en alkis som va ute och promenerade på Nynäsvägen mitt i natten, tyckte inte det kändes alltför lämpligt så jag skjutsade in honom till Haninge.
Oftast när det gäller liftare så brukar man inte hinna bestämma sig innan man dragit förbi dom, och då är det ju "för sent".
Men nog ska man passa sig som sagt...
Bild

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Pontus »

ne bara små eparaggare [lol]
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Shadow.Demon »

Jag plockar aldrig upp liftare. Man vet ju aldrig vad det är för folk.

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Refined740 »

Jag brukar alltid ge tummen upp när jag kör förbi :D

Fan va sura vissa blir :) Så, nej jag tar aldrig upp någon liftare
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Marcus_89 »

Nej, aldrig
Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Eda »

Nej, de flesta jag ser står på motorvägspåfarter, inte en chans att jag stannar där.

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av GLoin »

Hehe jag har alltid varit av samma åsikt som Shadow.Demon i denna frågan, men i fredags/igår så fick jag bara en knäpp och tänkte att jag skulle plocka upp dom :P

Det gick ju bra den här gången i alla fall, får se om jag någonsin gör det igen :P
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Maxwell »

Jag är av princip inte emot att ta upp liftare men som någon skrev tidigare så verkar liftare ha en förmåga att ställa sig på de mest konstiga ställen, där det är helt vansinnigt att stanna och plocka upp dom. Skulle någon komma och fråga vid ex en rastplats om de fick åka med en bit så skulle det vara helt ok.

//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Hesselgren »

plockat upp nån som skulle till stationen nån gång.

och så plocka jag å brorsan upp en stupfull kvinna som låg på trotoaren. hon bodde bara 5 minuter bort så, inte ska man ligga aspackad på en landsväg kvällstid..

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Östlund »

Beror helt på..
Står det 3 halvfulla karar så åker jag nog bara förbi..

men skulle jag åka förbi en tex busshållsplats, och jag visste att det inte skulle komma någon buss på flera timmar så skulle jag kanske plocka upp folk som liftade därifrån..
Men beror ju helt på vad det är för typer..
Svårt att göra den bedömningen i bilen i 90 blås :D

Likaså om det är någon som fått fel på bilen...
Samma sak dära, inte vilka typer som helst där heller..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Snusarn »

Är jag ensam i bilen och det står typ ett par och liftar då brukar jag som regel inte stanna men e det en ensam så brukar jag i regel alltid stanna och låta åka me.( en gång fick jag bra betalt för det oxå hehe...)

Men då det gäller folk som har problem me bil stannar jag alltid om de typ påkallar att de vill ha hjälp.
Tror jag stannat iaf 2ggr och hjälpt till me att byta en punka, otal ggr jag åkt och fixat en dunk soppa, har även bogserat på motorväg typ 2mil.
Så kommer jag och ni har problem räkna me att jag stannar [thum] , jag e av den åsikten att en annan gång e det jag...fast vad jag förstår så kommer inte någon stanna :(
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av swec_fullmoon »

Har gjort det någon gång fast oftast har folk kommit fram och frågat istället.

Sen så brukar jag inte plocka upp för man vet int eom det ligger 20 pers i diket och kurar.
Fast en del brudar och lite halvdragna tonåringar ger man ju lift till ibland. fått bre betalt vissa gånger dessutom!

Fast jag brukar köra till barnhemmet på fredagar och ringa in att jag kommer och hämtar ett barn samtidigt som jag har en hundvalp i bilen och fylld med leksaker. sen så har jag låst dörrarna. kan han inte öppna så åker jag vidare. (ironi)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Hesselgren »

eller så råkar man ut för det en polare till mig råka ut för:


han och några kompisar kom åkande i bilen på en väg.

så hoppar en t**k upp ur diket varpå han nitar.

sen hoppar ett helt gäng upp ur diket och börjar slå på bilen med brännbollsträn.. :o

larsson91
Uppkörning
Inlägg: 981
Blev medlem: 23 jan 2008, 18:41
Kör: Volvo 855 T5 -95
Ort: Stockholm

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av larsson91 »

Hesselgren skrev:eller så råkar man ut för det en polare till mig råka ut för:


han och några kompisar kom åkande i bilen på en väg.

så hoppar en t**k upp ur diket varpå han nitar.

sen hoppar ett helt gäng upp ur diket och börjar slå på bilen med brännbollsträn.. :o

Öööh ? [hit] [coco] vilka idioter de finns...
Bild
Äger: Volvo 745GL -90, Bmw 320i -86, MB 240TD -79, MB 450SE -73, MB 300TE 24 -90, MB 280SE -83

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4766
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Arly165 »

snusarn skrev:Är jag ensam i bilen och det står typ ett par och liftar då brukar jag som regel inte stanna men e det en ensam så brukar jag i regel alltid stanna och låta åka me.( en gång fick jag bra betalt för det oxå hehe...)

Men då det gäller folk som har problem me bil stannar jag alltid om de typ påkallar att de vill ha hjälp.
Tror jag stannat iaf 2ggr och hjälpt till me att byta en punka, otal ggr jag åkt och fixat en dunk soppa, har även bogserat på motorväg typ 2mil.
Så kommer jag och ni har problem räkna me att jag stannar [thum] , jag e av den åsikten att en annan gång e det jag...fast vad jag förstår så kommer inte någon stanna :(
Tyvärr så verkar det så..
Jag har själv aldrig plockat upp någon men det är faktiskt ganska ofta man tänker "jag skulle nog".
Men sen åker man förbi och så är det försent. Tänker inte vända på t.ex motorvägen för att plocka upp någon.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Shadow.Demon »

snusarn skrev:Tror jag stannat iaf 2ggr och hjälpt till me att byta en punka, otal ggr jag åkt och fixat en dunk soppa, har även bogserat på motorväg typ 2mil.
Så kommer jag och ni har problem räkna me att jag stannar [thum] , jag e av den åsikten att en annan gång e det jag...fast vad jag förstår så kommer inte någon stanna :(
Där är ju iofs en poäng jag inte tänkte på. Skulle jag se en bilist som har problem med sin bil och står och försöker få assistans skulle jag allt kunna tänka mig att stanna och se vad jag kan göra för att hjälpa. Jag tänkte mest på de som står ute på vägarna utan ett eget fordon med en textad skylt om var de ska. Klart att man kan hjälpa en medtrafikant på det sättet du beskriver. Står det redan någon som hjälper den drabbade skulle jag dock inte stanna då den personen redan har assistans.

Användarvisningsbild
smoorfen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1491
Blev medlem: 04 apr 2009, 23:08
Kör: volvo 740 -88a
Ort: Höör, Mitten av Skåne!

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av smoorfen »

en kväll när tågen klödda så fick jag ett samtal av en vän om jag ville köra en dansk från stationen och ut till skogen utanför byn... visst tänkte jag kan jag väl.. blev en dyr resa.. klockan var vid 23 på en lördag kväll o bylingen var ute och patrullera... mötte dom när jag kanske kom lite snabbt i en kurva och dom vände och efter mig.. fick 1200 spänn i böter för blankslitna däck(när jag hade saaben) men fick ändå nästan 500 för en resa på 5 km... hehe
Bild
smurferosweden@hotmail.com LETAR EFTER KOMPLETT ADD ON!

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av GLoin »

Hesselgren skrev:eller så råkar man ut för det en polare till mig råka ut för:


han och några kompisar kom åkande i bilen på en väg.

så hoppar en t**k upp ur diket varpå han nitar.

sen hoppar ett helt gäng upp ur diket och börjar slå på bilen med brännbollsträn.. :o

Det är nog det sjukaste jag har hört på länge! Helt vansinnigt.

Har stannat någon gång när någon har haft fel på bilen. Senast så hade dom inga problem, det var damen i bilen som var rädd för spindlar så när hon sett ett spindel så hade hon tvingat honom att stanna bilen (det var mitt i en korsning) så låg han på alla fyra in i bilen och jagade spindel... "behöver ni hjälp...? Nae, jag är bara rädd för spindlar" Har sällan skrattat så mycket som när jag åkte därifrån :p
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Mattsson »

Plockar bara upp brudar om dom liftar.
[Volvo 945 LTT-96]

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av schnauz »

Har plockat upp en liftare en gång... Eller inte jag egentligen, det var jag och en kompis och det var hans bil...
Var på väg från Halmstad till Göteborg och stannade för att pissa på en mack nånstans utmed E6an. Kom fram nån bohemtjej som var påväg hem från Danmark. Hon drog nån konstig historia om att hon och några kompisar hade jobbat svart i nån jäkla falafelvagn eller nåt, men de hade fått sparken och dratt iväg åt olika håll. Hon skulle hem till Göteborg, hade inga pengar och hade fått skjuts av en lastbilschaffis till macken där vi svängde in. Vi skulle ju ändå till Götet och hon verkade inte vara nån styckmördare så hon fick åka med. Hon somnade nästan direkt och det var strålande väder och knappt nån trafik så vi brassade på lite, låg väl runt 180... Sen efter en massa mil så började det dyka upp lite mer trafik så kompisen släppte av ner till 120-125 ungefär. Då hör vi plötsligt från baksätet "ÅÅÅÅÅÅÅHHHH JÄVLAR!!!! HERREJÄÄÄÄVLAR! GÅR DEN DÄR VERKLIGEN RÄTT?!?!?!?!?"
Tjejen skriker hysteriskt och pekar på hastighetsmätarn... Kompisen svarar nåt i stil med "Njäe, den visar väl några procent för mycket skulle jag tro..."
"JAJAJA, JAG TÄNKTE VÄL DET!!! HERREJÄÄÄÄVLAR VAD FORT!!!!"
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Snusarn »

schnauz skrev:Har plockat upp en liftare en gång... Eller inte jag egentligen, det var jag och en kompis och det var hans bil...
Var på väg från Halmstad till Göteborg och stannade för att pissa på en mack nånstans utmed E6an. Kom fram nån bohemtjej som var påväg hem från Danmark. Hon drog nån konstig historia om att hon och några kompisar hade jobbat svart i nån jäkla falafelvagn eller nåt, men de hade fått sparken och dratt iväg åt olika håll. Hon skulle hem till Göteborg, hade inga pengar och hade fått skjuts av en lastbilschaffis till macken där vi svängde in. Vi skulle ju ändå till Götet och hon verkade inte vara nån styckmördare så hon fick åka med. Hon somnade nästan direkt och det var strålande väder och knappt nån trafik så vi brassade på lite, låg väl runt 180... Sen efter en massa mil så började det dyka upp lite mer trafik så kompisen släppte av ner till 120-125 ungefär. Då hör vi plötsligt från baksätet "ÅÅÅÅÅÅÅHHHH JÄVLAR!!!! HERREJÄÄÄÄVLAR! GÅR DEN DÄR VERKLIGEN RÄTT?!?!?!?!?"
Tjejen skriker hysteriskt och pekar på hastighetsmätarn... Kompisen svarar nåt i stil med "Njäe, den visar väl några procent för mycket skulle jag tro..."
"JAJAJA, JAG TÄNKTE VÄL DET!!! HERREJÄÄÄÄVLAR VAD FORT!!!!"
[lol] :lol: Skulle ju nästan varit kul att veta va hon gjort om hon vakna när nålen va möe högre upp [lol]
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Anders1984 »

plockade upp 2 söta tjejer som skulle åka en bit en gång, va ju inte så farligt, jag som tränar på gym e så stark så jag klarar av 2 tjejer om det skulle behövas, eller hur var det nu? ;)


o i fredags fick jag lift! nån jävel hade slangat bilen, så den dog längs motorvägen vid en avfart. jag går längs vägen, hinner bara gå en 10 meter innan det kommer fram en kille i en språng ny audi, med 2 dagars skäggstubb och ett par pilotisar och körde mig till macken. det tackar man för!
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Har ni någon gång plockat upp liftare?

Inlägg av Hesselgren »

Anders1984 skrev:plockade upp 2 söta tjejer som skulle åka en bit en gång, va ju inte så farligt, jag som tränar på gym e så stark så jag klarar av 2 tjejer om det skulle behövas, eller hur var det nu? ;)


o i fredags fick jag lift! nån jävel hade slangat bilen, så den dog längs motorvägen vid en avfart. jag går längs vägen, hinner bara gå en 10 meter innan det kommer fram en kille i en språng ny audi, med 2 dagars skäggstubb och ett par pilotisar och körde mig till macken. det tackar man för!

haha, va skönt..

d kan inte vara din körstil som drar några liter/mil då? [thum]

Skriv svar