MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Andyxa
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 sep 2008, 17:07

MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Andyxa »

Ja, HAr ett jävligt störande problem på min 740 glt -89.

Ibland när jag vrider på bilen så startar den direkt utan problem och går utmärkt,

Men iblandså vrider man om nyckeln och allt tänds . bränslepumpen låter och så när man ska starta så "klickar" det bara till,

Kan detta vangt strul med larmet? Har iofs tagit ur larmboxen ur bilen så det borde inte va problemet? Vad kan strulet va.

JÄTTE tacksam för svar, Om det är med larmet vart sitter då det man ska ta bort!


MVH Andreas

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av wunderbaum »

Har du tagit bort larmboxen och larmet har startspärr borde den inte starta alls.
Men det borde du ju inte eftersom den startar ibland.
Jag skulle tro att startmotorn börjar bli sliten eller möjligen tändningslåset.

När detta händer kan du testa att dra en kabel från batteri + till tillslaget på startmotorn blir det likadant då är det säkerligen startmotorn som är på väg att ge upp.
Bild

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Pontus »

min gjorde så när jag hade dålig kontakt på minuspolen på batterit
hade en såndär skitsäkerhetsgrej som man bara vrider på o av om man vill bryta strömmen

kolla upp de vettja :mrgreen:
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

Andyxa
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 sep 2008, 17:07

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Andyxa »

Pontus skrev:min gjorde så när jag hade dålig kontakt på minuspolen på batterit
hade en såndär skitsäkerhetsgrej som man bara vrider på o av om man vill bryta strömmen

kolla upp de vettja :mrgreen:
Låter som ngt man kan testa´;) Inte helt omöjligt attdet kan stämma :D Tack för tipset!

kilotin
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2003, 09:46
Ort: Luleå

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av kilotin »

Kan det vara att startmotorn inte kuggar i?
Sånt händer ju ibland. Prova rubba bilen lite med en växel i, funkar det sen?
Hellre död i en Volvo 940 än synas levade i en Renault Modus.
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Andyxa
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 sep 2008, 17:07

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Andyxa »

kilotin skrev:Kan det vara att startmotorn inte kuggar i?
Sånt händer ju ibland. Prova rubba bilen lite med en växel i, funkar det sen?
Startmotorn snurrar inte ens :p när man vrider nyckeln till start läget så låter det bara "klick"

Skit störande :p Åker ngn stans sen ska man åka därifrån så vill den inte :D

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Volvo-Jocke »

1. Testa att "knacka" med en hammare el. likn. på startmotorn när den bråkar...
2. Testa att ansluta en startkabel mellan (minus) på batteriet och en jordpunkt på motorn (t.ex. Insuget)...

Vilken spänning har du på batteriet? Samt, vilken spänning på batteriet när du försöker köra startmotorn?

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av B23 »

Pontus skrev:min gjorde så när jag hade dålig kontakt på minuspolen på batterit
hade en såndär skitsäkerhetsgrej som man bara vrider på o av om man vill bryta strömmen

kolla upp de vettja :mrgreen:
nästan exakt samma är det för mig, fast me plus kabeln. men det brukr räcka med at någon rör lite på kabeln samtidigt om jag startar. testa det. annars har jag ingen aning :?
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Andyxa
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 sep 2008, 17:07

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Andyxa »

Tack för hjälpen :D. Funka bättre att starta med den på, Får väll se om det håller eller om dne börjar spöka igen ;)

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Volvo-Jocke »

Förmodar att du menar att det gick lättare att starta med en startkabel mellan minus på batteri och insuget på motorn..?
Om så är fallet, så rekomenderar jag dig att kolla upp den fasta anslutningskabeln mellan minus på batteriet och stomanslutningen (andra änden av kabeln) på motorn.

Andyxa
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 sep 2008, 17:07

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Andyxa »

nej genom att dra åt polerna på batteriet, Får se om det fortsätter att funka eller om bilen ska vara cp fortfarande :D

Bitgren
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:25

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Bitgren »

Jag hade samma problem. Ibland starta den och ibland inte. Allt lös men den bara klicka. Jag byte Batteriet. Och har inte haft det problemet efter det. När det klickar så testa med startkablar. Startar den då då är Batteriet kasst!

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av eXtrinity »

Kan ju vara på det magiska vis att det finns jordflätor som är dåliga och i många fall borta. Man ska för jösse namn inte behöva sätta en startkabel mellan motor och stomanslutning för att få kontakt. Kolla då jordflätorna och ser dom dassiga ut så byter man. Kostar mindre än vad den där startkabeln gör.

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Johnnie »

Har du löst felet än?
Jag har exakt samma fel på en 940.
Varje gång den vägrat starta och bara klickat har det funkat att tjuvkoppla igång den. :)

Prova: Lägg växel i friläge, dra i handbromsen, sätt på tändningen, ta bort den smala kabeln från startmotorn (sitter med nån flatstiftskontakt), ta en skruvmejsel och lägg mellan den grova + ledningen på startmotorn och på stiftet där kontakten satt. Då ska det blixtra till och startmotorn ska jobba, annars är det väl något fel på den.

Jag förstår inte vad felet kan vara och har inte orkat kolla upp det. Tändningslåset? Glapp i kabeln? :?
Oftast startar den normalt men ibland klickar det bara.
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av schnauz »

Ganska vanligt fel som i 99 fall av hundra orsakas av ett av följande alternativ:
1. Solenoiden på startmotorn är sliten. Går tydligen att köpa lös på Volvo, men är tydligen dyr. Lättast är att byta hela startmotorn - Biltema eller begagnat kommer man billigt undan!
2. Dålig kontakt till startmotorn. Rengör alla kontaktpunkter och kontrollera kablar och kabelskor.
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Fogel »

Hade liknande fel på min 760, vilket var djävulskt störigt då det är tomatlåda på härket :)
Bytte hela startmotorn vilket inte gjorde det bättre, utan det visade sig att den inte fick ordentlig ström till solenoiden. Strömmen var tillräcklig för att tända en testlampa, dock. Så istället för att riva alla kablar för att lura ut vart det var dålig kontakt så lät jag istället strömmen till solenoiden driva ett relä som kopplade på ström till solenoiden direkt från batteriet. Funkat klockrent sen dess å aldrig strulat :)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Andyxa
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 sep 2008, 17:07

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Andyxa »

problemet är ju inte att startmotorn klickar ...... som alla tror!

LJUDET kommer under instrument brädan ett svagt klickande

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Fogel »

Nej men i de fall då den inte ville starta klickade det inget om startmotorn, alltså.. Ta en testlampa eller mätinstrument och mät på kabeln till solenoiden (koppla loss från solenoiden och mät på kabeln) för att se om där kommer nån ström medan du låter någon vrida på startnyckeln. Visar testet att du får ström dit trots att startmotorn inte funkar med kabeln ansluten, testa då att bygla över startmotorns plusanslutning till solenoidens kontakt med hjälp av en skruvmejsel eller liknande. Funkar startmotorn då så har du samma problem som jag hade. Tog ett tag att klura ut detta kan jag säga då felet ter sig riktigt mystiskt :)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av rickard »

har haft liknande problem på en del 740´is jag har haft

då har det berott på att startmotorn fått för lite ström från tändningslåset, för det har alltid gått att starta om man kotrslutit med en skruvmejsel under huven. Ofta har det blivit värre med genomvarm motor.

jag löste det genom att montera ett extraljusrelä vid startmotorn.. kostnad runt 20 spänn...

på 940modellerna tror jag problemet är löst.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Volvo-Jocke »

eXtrinity skrev:Kan ju vara på det magiska vis att det finns jordflätor som är dåliga och i många fall borta. Man ska för jösse namn inte behöva sätta en startkabel mellan motor och stomanslutning för att få kontakt. Kolla då jordflätorna och ser dom dassiga ut så byter man. Kostar mindre än vad den där startkabeln gör.
Nej, men det är ett sätt att felsöka och de flesta har ett par startkablar liggandes ifall att...

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: MYSKO FEL, BIlen startar inte ibland "klickar" bara

Inlägg av Fogel »

rickard skrev:har haft liknande problem på en del 740´is jag har haft

då har det berott på att startmotorn fått för lite ström från tändningslåset, för det har alltid gått att starta om man kotrslutit med en skruvmejsel under huven. Ofta har det blivit värre med genomvarm motor.

jag löste det genom att montera ett extraljusrelä vid startmotorn.. kostnad runt 20 spänn...

på 940modellerna tror jag problemet är löst.
Hade som sagt det problemet med 760:in och just som du säger verkade felet visa sig oftare med genomvarm motor.. en varm sommardag med stekande sol å vi skulle in på besiktning [lol]
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Skriv svar