Bästa rostskyddsfärgen?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Gizze
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 jun 2008, 21:24

Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av Gizze »

Vilket rubriken antyder, undrar jag vilken rotskyddsfärg (grundfärg för att förhindra vidare rostbildning [thum] ) ni anser vara den bästa och kan rekommendera vid lagningen av skrämkanterna på en Volvo 940..?

Jag ska nämligen laga rost... :D

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av Snusarn »

Hammarlack , inte så jätte snyggt men rosten kommer nog inte tebax där
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av subw000fer »

talar ej av egen erfarenhet nu, men vet att folk haft problem me hammarlack. slipat plåtrent, på me hammarlack. sen efter bara ett tag så när de skrapat ( ja, skrapat ) bort färgen så va de rost under :? de e silicon i hammarlack, ska tydligen inte va bra....
DOCK så har jag målat lite i hammarlack med, nåra småsaker bara, o det har hållt bra!

men hammarlack på skärmkanten är nog inte bra iaf, eftersom det inte blir slätt.

jag penslar på Hagmans rostskydd. kan väl inte säga själv att det är superbra då inget jag målat har används än :roll: men hört bra om det, och det känns rejält o bra när man målar :mrgreen: torkar fort med ;)
Bild

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av Bewsfroe »

Zinkspray, rostskyddsgrund etc av bra kvalite. Inte Hammarlack då den som sagt innehåller silikon vilket kan resultera i problem om du ska lägga en riktig lack när du lagat klart!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av Domino »

Zinkspray håller jag med om, gör jobbet ordentligt
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av Snusarn »

Bra då vet jag iaf att jag inte ska använda hammarlack igen då [thum]
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
BMoon
Uppkörning
Inlägg: 403
Blev medlem: 06 jun 2005, 15:03
Kör: 965 och 745
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av BMoon »

Hammarlack tycker jag fungerar ypperligt till mycket. Fungerar ju bra på saker man inte kan eller vill/orkar slipa plåtrena. Blir det för rent/blankt fäster dock hammarlacken dåligt tycker jag, ska vara lite rost eller uppruggat!

Ska du lacka skärmkanter på en liten fräshare bil så skulle även jag rekommendera zinkspray, sköter sig bra-

Kolla dock så färgerna fungerar med varandra. Kan vara lite olika lösningsmedel i dem och ibland så kommer de inte överens med varandra så färgerna skiktar sig o allt blir konstigt!
Volvo 745GL -88b
Volvo 965 3.0 -97

http://www.garaget.org/?car=69531

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Re: Bästa rostskyddsfärgen?

Inlägg av Datorskrotarn' »

Vill bara göra ett litet inlägg angående hammarlacken jag också.
Till min förra kärra (965 3.0 -94, R.I.P.) satt vinterhjulen på vanliga omålade plåtfälgar som naturligtvis blev ganska rostiga och fula efter några vintrar vilka täcktes över med volvos original "diskusar" i plast, men så tänkte jag fixa till dem under semestern inför stundande vinter och putsade, rengjorde så gott det gick med däcken på, köpte en burk svart hammarlack och handmålade noggrant med precision. Resultatet blev perfekt.. När fälgarna legat och torkat ett par veckor så la jag på ytterligare lager hammarlack utanpå det befintliga för att få det opimala skyddet men det var ganska osmart :!: Det första färglagret löstes upp och stod som "råttpittar" i mitt tidigare så lyckade resultat :oops: jag lagt ner timmar på [arg] . De fula gamla plastdiskusarna fick återigen komma på plats för att dölja mitt misslyckande. Ska f-n inte göra något som redan är perfekt bättre :o Hammarlack är bra men bara med ett lager :roll:
V70 AWD -00 Ludvika

Skriv svar