Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Greger Svärd »

Själv har man haft några bilar genom åren och jag har sett ganska mycket konstigheter men det som ligger starkast i minnet är en gammal "remjohan" som man helt sonika hade tejpat över rosthålen därefter lackat och sprutat body.

Just nu håller jag på att fräscha till en 940-97 fullturbo och ska nu byta främre röret då där är ett ganska rejält hål vid lambdamuttern. Tittade lite mer idag på detta och kände efter med fingrarna och då lossnade en bit av någon tidigare reparation som visade sig vara stålspackel. förstår inte riktigt hur man kan få för sig att laga på detta sättet.

åter till vad ni har hittat på era bilar eller andra.

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Snusarn »

HaHaHa.... [lol]

Det du beskriver först... har jag presis gjort på min "härk" (toyota camry-88) som jag köpte för 1000-lappen men satan va bilen går.(de e så färgen lossnar från tejpen) [lol]
Detta har jag gjort för att det inte skall sticka ut en massa rostiga plåtbitar.

Jag hittade en gång totalt 4 rullar me dasspapper inkl. papprullen i en tröskel på en 240 jag hadde en gång itiden utfyllnads mtrl + lite spackel för att hålla det på plats.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Eda »

Innanför en stor blaffa spackel på ena tröskeln till en mazda 323 hittade jag en kökshandduk :mrgreen:

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av schnauz »

En kollega skulle fixa en rostig tröskel på en bekants vinterbil:
Rosthålet satt precis under framskärmen och visade sig vara spackellagat, så han kapade upp så det fanns frisk plåt att fästa i och började svetsa. Plötsligt börjar det ryka som fan längre bak i tröskeln och då visar det sig att någon har tryckt in en gammal mekaroverall i bakkant och sedan spacklat över hålen. Bra jobbat! [thum]
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av schnauz »

Dubbelpost!
Bild

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Cerezd24 »

håller på med en audi 80 åt en kompis nu.. han har troligen dragit av nån bult mellan grenrör och avgassystem så han har helt enkelt helsvetsat där i mellan.. måste tiger såga av allt och skaffa nytt :/...
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Hesselgren »

en av min pappas gamla bekanta lagade trösklarna fint på nån gammal bil (tror det var en saab men ovesäntligt)

han gjorde iaf så att han helt enkelt tejpade hela trösklarna för att sedan fylla på med gips genom hålen där man sprutar rostskydd, sedan var det bara att avmaskera, finslipa och spruta på body. han fick beröm på besiktningen.. :roll:

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av swec_fullmoon »

Känner en som gjorde en liknande procedur fast det var med betong.
Besiktningsmannen sa att det var inte många nuförtiden som gör lagningar ordentliga och gav han lite creds för det.

Bilen måste ju fan sjunkt någon cm kan man tycka.

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Cerezd24 »

jag har sett en ving merca där hela golvet var betong..
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av schnauz »

Fina grejer!
Kom på en liten historia till som är rätt rolig (fast den är tvärtemot vad tråden handlar om):
En annan före detta kollega till mig hade en gammal 240 som vinterbil (RIKTIGT, RIKTIGT risig). Han fick nedslag på att det "fattades" lite tröskel och lite golv på ena sidan. Killen är utbildad svetsare och bilplåtslagare (står och lagar krockade bilar i princip hela dagarna) så han tänkte att "jaja, det är ju gjort i en handvändning", åkte hem, svetsade ihop bilen, kletade på rostskydd och åkte tillbaks för obokad efterkontroll. Roligt nog så var det samma kille som hade besiktat bilen några timmar tidigare. Han började bonka med hammaren och förväntade sig väl att den skulle gå rakt igenom ett lager tidningspapper och hönsnät ungefär, men han såg tydligen rätt förvånad ut och sa: "Va i helvete, du har ju svetsat det?!"
Lite roligt ändå!
Bild

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Hassell »

Köpte en 240 -84 med kass motor (B23A som gått på diesel.. :roll: ) engång i tiden, där bestod golvet av tidningspapper och Kalle Asfalt...Den gick igenom besiktningen på det sättet iaf. :lol:

Hade en annan 240 -84 som reservdelsbil för ettpar år sen, där bestod balkar samt tröskeln på förarsidan av spackel. Den var dessutom nybesiktigad!

Golvet på min gamla duett lagade jag med glasfiberväv samt ettpar burkar glasfiberspackel, det höll borta regnvattnet iallafall [lol]

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Tobbe99 »

Jag och en kompis besiktigade en gammal 343:a i början på 80-talet. Det var krav på strålkastartorkare, men dom behövde inte funka, bara sitta där. Vi satte pinnbultar i frontplåten, och satte själva torkararmarna på dessa med två M6-muttrar. Därefter lite mattsvart på pinnbult och torkare. Snyggt och prydligt och godkänt på ombesiktningen. Men på baksidan fronten där motorerna en gång suttit fanns bara två muttrar.

Tobbe
Senast redigerad av 1 Tobbe99, redigerad totalt 21 gånger.
Bild

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Tobbe99 »

Kom på en till;

Jag hade fått 2:A på "diffus ljusbild" på min gamla Opel Rekord Coupe 1966. Detta berodde på massa fukt inne i strålkastaren. Jag åkte på ombesiktnig utan att ha löst problemet. Jag löste det genom att utanför besiktningen klämma fast min svarta skinnväst under huven med det svarta direkt mot strålkastarglaset. Sedan stod jag med helljuset på till det var dax att åka in i hallen. Strålkastaren var vid det laget kokhet, och fullständigt torr. 2:an släcktes, och efter två minuter ute i regnet var det lika kasst igen.

Tobbe
Bild

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Cerezd24 »

haha du är en liten besiktnings marodör du [buga]
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Tobbe99 »

Ja, men det var innan jag köpte 940 och slapp massa ombesiktingar!! [thum]

Tobbe
Bild

bobby
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 dec 2005, 16:19
Ort: östergötland

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av bobby »

hade en duett a-traktor som jag fick byta skärm på. men när ja skulle fästa skärmen i hytten så fanns det bara rosthål där skruvarna skulle sitta så jag spacklade igen rosthålen och drog fast skärmen med träskruv i spacklet.. :oops:

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av eXtrinity »

Jag köpte en 242'a för ett par år sen vars reservhjulsbaljor var lagade med kopparplåt och popnit, Alla listhålen efter sidan var lagade med silvertejp och överrollade med rostskyddsfärg. Senare hittade jag ett hål på 10x10 cm som var lagat med silvertejp och spackel.

Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Sour »

fixat ett större rör än orginal avgasrör, dragit det över det rostiga röret och sedan vackert använt metallspackel för att täta allting, samt ersatt gummiupphängningen med ståltråd [lol]

bra roliga människor det finns där ute

Blueboy
Övningskörning
Inlägg: 128
Blev medlem: 11 jun 2008, 20:55
Kör: volvo!
Ort: centrala storskogen

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Blueboy »

Hittade en "rostlagning" på rambenet på en 240 ( som jag fortfarande äger),Det satt en plåtbit 5*10 cm i rostfritt fastsatt med en! skruv och överspacklat med 2komponents-epoxilim... [crusing] (måste vara denna killen som fixat det)
Kan tillägga att när jag lyfte bilen så ramlade framvagnsbalken ner på den sidan....

Numer är bilen i lite bättre skick... :!:
Skillnaden mellan teori och verklighet, är mycket större i verkligheten än i teorin !.

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av schnauz »

bobby skrev:hade en duett a-traktor som jag fick byta skärm på. men när ja skulle fästa skärmen i hytten så fanns det bara rosthål där skruvarna skulle sitta så jag spacklade igen rosthålen och drog fast skärmen med träskruv i spacklet.. :oops:
Det där räknas inte, det är ju så man bygger a-traktorer!
Bild

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Cerezd24 »

haha.. a traktorer måste ju kunna vara fräsch också :P.. [jerk]
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Re: Vilken är den märkligaste lagning du sett på en bil??

Inlägg av Datorskrotarn' »

swec_fullmoon skrev:Känner en som gjorde en liknande procedur fast det var med betong.
Besiktningsmannen sa att det var inte många nuförtiden som gör lagningar ordentliga och gav han lite creds för det.

Bilen måste ju fan sjunkt någon cm kan man tycka.
Ha ha ha, det tycks finnas fler som använder betong i bilen.. Min far berättade en gång att min farfar fick nedslag på en gammal bil någon gång på 60 eller om det var 70 talet för rostiga sparklådor. Han blev förb-d och for hem, borrade ett flertal hål i lådorna och fyllde upp dem med betong, kladdade på rikligt med tjära eller om det var underredsmassa, lät det torka och åkte tillbaka till besiktningen.. Bilen gick igenom med beröm från samma besiktningsgubbe. Tyvärr så är både farsan och farfarsgubben död sen 1984 resp 1986, annars så hade de nog mycket mer skojiga bilhistorier att berätta. Minns när jag åkte med i en gammal saab 92:a farfar ägde i slutet på 70-talet när han skulle tanka "djungeltrumman". Han fyllde upp tanken med soppa hällde olja i tanken :?: Sen ställde han sig på tröskeln, höll i taket och började gunga hela bilen fram och åter i sidled :?: Jag trodde gubben fått en knäpp och skämdes som 17, sjönk ned i framsätet när folk glodde :oops: Jag fattade inte att den gick på oljeblandad bensin och han glömde slå i oljan först och gjorde denna manöver för att oljan skulle blanda sig ordentligt ha ha ha :lol: :lol: :lol:
V70 AWD -00 Ludvika

Skriv svar