AC(C):n funkar dåligt
AC(C):n funkar dåligt
Vet inte om det är ett allmänt problem men det lär väl ha hänt många
Min AC (har sån där temperaturratt, heter det ACC då?) har succesivt blivit sämre, den kyler knappt nånting längre. Lite jobbigt nu när det är så varmt.
Jag kan inget om detta så det blir väl en verkstad som får titta på det, men jag tänkte om nån vet var man ska börja?
Att bara lämna in den och säga att AC:n inte funkar känns som en dyr kostnad. Finns det nåt jag kan göra själv för att få reda på
om gasen läckt ut eller om det är nåt med kompressorn eller annan komponent?
Om det är läck nånstans, hur mycket kan man räkna med att det kostar?
Bilen är en 945 2,3 S av årsmodell 96.
Min AC (har sån där temperaturratt, heter det ACC då?) har succesivt blivit sämre, den kyler knappt nånting längre. Lite jobbigt nu när det är så varmt.
Jag kan inget om detta så det blir väl en verkstad som får titta på det, men jag tänkte om nån vet var man ska börja?
Att bara lämna in den och säga att AC:n inte funkar känns som en dyr kostnad. Finns det nåt jag kan göra själv för att få reda på
om gasen läckt ut eller om det är nåt med kompressorn eller annan komponent?
Om det är läck nånstans, hur mycket kan man räkna med att det kostar?
Bilen är en 945 2,3 S av årsmodell 96.
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
Re: AC(C):n funkar dåligt
testa sök-funktionen, har skrivits massor om detta...
din kondensor har troligtvis gett upp och gasen flytt. tryckvakten känner av detta och din AC går därmed aldrig igång. byt kondensor + ev slangar till denna, provtryck, vacuumsug och fyll på nytt. byt gärna torkfilter också.
Det är vad jag tror iaf. En verkstad får ju kolla så att verkligen är det som är felet.
din kondensor har troligtvis gett upp och gasen flytt. tryckvakten känner av detta och din AC går därmed aldrig igång. byt kondensor + ev slangar till denna, provtryck, vacuumsug och fyll på nytt. byt gärna torkfilter också.
Det är vad jag tror iaf. En verkstad får ju kolla så att verkligen är det som är felet.
kör 945T aut och 945T man, 1998
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
Re: AC(C):n funkar dåligt
Och om kompressorn fortfarande slår till (då finns det åtminstonde lite gas kvar) men det ändå kyler dåligt skulle jag tippa på att det läckt ut "naturligt" och bara är så att det är dags att fylla igen.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17
Re: AC(C):n funkar dåligt
Precis, om kompressorn går igång har du gas kvar. Går den inte igång kan du fortfarande ha gas kvar, men för lite. Tryck då lite försiktigt på schraderventilen (däckventil) som sitter i r134a anslutningen i närheten av torkfiltret. Tryck in lite försiktigt och var beredd på att den kan spruta ut lite gas och olja. Har du ingen gas kvar så är det "punka" på systemet, och då är det som ovanstående skrev vanligast att kondensorn eller röret mellan förångaren i kupen och kondensorn går sönder. Röret brukar rosta/skava av i böjen under bilen upp till kondensorn. Ska själv byta mitt i morgon (dröjer väl bara en vecka innan kondensorn börjar läcka sen då...).
//Christian
//Christian
Re: AC(C):n funkar dåligt
Kompressorn går igång och den kyler pyttelite, så lite gas finns nog kvar.
Kondensorn byttes för 4-5 år sen (innan jag köpte bilen) så det är väl kanske dags för den att gå sönder då.
Bara att bita i det sura äpplet antar jag :/
Kondensorn byttes för 4-5 år sen (innan jag köpte bilen) så det är väl kanske dags för den att gå sönder då.
Bara att bita i det sura äpplet antar jag :/
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
-
- Övningskörning
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17
Re: AC(C):n funkar dåligt
Men har du lite gas kvar behöver du antagligen bara fylla igen. Det läcker ju som sagts tidigare lite hela tiden i äldre system, och detta utan att det behöver vara någon defekt på systemet. Min AC behövde bara fyllas förra året. Men sen under vintern gick ett rör av av allt jävla salt... det tog kol på det sista. På 940 är det vanligast att detta rör rostar sönder eller kondensorn börjar läcka...
Bytte mitt rör och torkfiltret i helgen som var och fyllde upp, funkar klockrent nu. Kostnad : 1100kr plus gas som jag hade själv.
//Chrille
Bytte mitt rör och torkfiltret i helgen som var och fyllde upp, funkar klockrent nu. Kostnad : 1100kr plus gas som jag hade själv.
//Chrille
Re: AC(C):n funkar dåligt
Jag anser nog att det inte ska läcka, hur gammalt det än är. Ett kylskåp fyller man ju aldrig på.
Sen att det gör det ändå, det må så vara, men ett fel är det ändock enligt mig
Sen att det gör det ändå, det må så vara, men ett fel är det ändock enligt mig
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
-
- Övningskörning
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17
Re: AC(C):n funkar dåligt
Ok, men av egen erfarenhet vet jag att det kan läcka utan att vara något direkt "fel". I ett kylskåp har du tex inga slangar. Dessa släpper igenom gas utan att de är defekta. I ett kylskåp (fast installation) så har du dessutom lödda skarvar = tätare än o-ring och fläns. Dessutom används en annan typ av kompressor som har en axeltätning som inte kan vara hundra procent tät, då nyper ju axeln...
Har man däremot någon defekt komponent måste den åtgärdas före man fyller.
Har man däremot någon defekt komponent måste den åtgärdas före man fyller.
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Re: AC(C):n funkar dåligt
kylskåp och en bil med ac är INTE samma sak.
hört att livslängden på en ac är mellan 5-7 år, det brukar dom säga på min lokala firma.
jag tycker du ska åka in och fylla acn. här i sthlm brukar det gå på runt 795. skulle det läcka, får du ett kostnadsförslag på allt jobb + material. om du vet att acn är trasig, brukar bara en vanlig felsökning gå på en 500ing.
fyllde min röda räcer här i sthlm på acservice för drygt 2 år sen. fyllde för 795 och fick ett kostnadsförslag på 8000 kr ungefär inkl moms. då var det inräknat ny kondensor, lite packningar och ny gas samt arbetskostnad. Hade jag godtagit kostnaden hade de dragit av 795 för fyllningen, ville jag byta kondensor själv var jag välkommen att byta den och återkomma och betala fyllning igen på 795.
hört att livslängden på en ac är mellan 5-7 år, det brukar dom säga på min lokala firma.
jag tycker du ska åka in och fylla acn. här i sthlm brukar det gå på runt 795. skulle det läcka, får du ett kostnadsförslag på allt jobb + material. om du vet att acn är trasig, brukar bara en vanlig felsökning gå på en 500ing.
fyllde min röda räcer här i sthlm på acservice för drygt 2 år sen. fyllde för 795 och fick ett kostnadsförslag på 8000 kr ungefär inkl moms. då var det inräknat ny kondensor, lite packningar och ny gas samt arbetskostnad. Hade jag godtagit kostnaden hade de dragit av 795 för fyllningen, ville jag byta kondensor själv var jag välkommen att byta den och återkomma och betala fyllning igen på 795.
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10