Byte av airbag-ratt -> Nolla felkod?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Byte av airbag-ratt -> Nolla felkod?

Inlägg av Manke »

Var idag iväg och köpte mig en ratt från en nyare 960 med tillhörande airbag,
då min airbaglampa lyser konstant numer, så hoppas att det är ratten det är fel på.


Men den ratten jag har köpt verkar ju inte speciellt svår att montera om jag inte har missat något,
som jag har förstått det så monterar man bara ratten utan airbag först, för att sedan skruva fast
airbagkonsollen med de två skruvarna bakifrån.


Antar då att min ratt från -92 plockas bort på samma sätt då eller?

Har även hört att man kan ställa till det när man byter airbagratt så att airbaglampan lyser trots att den nya airbagen är ok,
men har aldrig riktit förstått vad det är, tror det var någt med nån givare i själva rattstången eller så?
Har för mig att nån här på forumet fick lämna sin bil till Volvo för att fixa till det efter att ha "klantat" sig.

Allt det där med att man ska vara försiktig och så är ju en självklarhet...
Senast redigerad av 1 Manke, redigerad totalt 2 gånger.

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Byte av airbag-ratt

Inlägg av tommy34 »

du får se till så du låser fast den där kransen som rullar upp sig när man tar bort ratten. Sitter en skruv i ratten som är gjord för att låsa fast den.
Bild
744 gle b230e -88

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Byte av airbag-ratt

Inlägg av Manke »

tommy34 skrev:du får se till så du låser fast den där kransen som rullar upp sig när man tar bort ratten. Sitter en skruv i ratten som är gjord för att låsa fast den.

Var faktiskt ingen krans som rullade ihop sig, men kunde nog se vilken det var som kan ha gjort det,
men den satt kvar där den skulle, dock så uppstod ett litet annat problem nu;

När jag har satt dit den nya ratten och dragit åt bulten så glappar det lite i ratten,
vad jag kan se så sticker rattstången ut nån millimeter utanför ratten när man trycker in ratten hela vägen,
verkar som om det behövs nån bricka eller en annan bult.

Den gamla ratten hade ingen bricka eller dyl.

Nån som gjort samma operation?

Kan man bara sätta dit en bricka tro?


//Magnus

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Byte av airbag-ratt

Inlägg av eXtrinity »

Släng dit en bricka så är saken biff.

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Byte av airbag-ratt

Inlägg av Manke »

eXtrinity skrev:Släng dit en bricka så är saken biff.
Jo, gjorde det, men nu känns det som om baksidan
av airbagen tar i skallen på bulten när man trycker in tutan.

Ska koppla in batteriet imorrn å se om tutan fungerar och om airbaglampan slutar lysa.

Annars får jag väl åka till Volvo och fråga om det ska vara en annan bult
till den 'nya' 960-ratten, men som jag hade förstått det så ska allt passa rakt av
mellan nya och gamla 960-in när det gäller rattarna, dock så handlar det ju om millimeter men ändå.


//Magnus

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Byte av airbag-ratt

Inlägg av Manke »

Kopplade in allt idag, och airbaglampan lyser fortfarande, dock så ska det väl gå att nolla felkoderna till airbagen,

men vart gör men det, på samma ställe som alla andra felkoder?


EDIT: Tänk vad man kan hitta om man letar i FAQ ;)

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Byte av airbag-ratt -> Nolla felkod?

Inlägg av Manke »

Läste just av felkoderna och fick fram:

Kod 5: Air bag assembly resistance high

Vad det nu betyder, går inte att nolla den iaf.

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: Byte av airbag-ratt -> Nolla felkod?

Inlägg av Bear »

När jag var och pillade på ratten och bytte till bison-ratt på min gamle 945:a, så snurrade den där givaren upp sig rejält, och "gick sönder" var bara att lämna in på volvo för byte av den och nollning av SRS-lampan, kostade runt 2000 kr om jag inte minns fel. Känns inte som något man ska pilla på själv om man inte vet vad man gör.

/Björn
Volvo - Let your Swede out

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Byte av airbag-ratt -> Nolla felkod?

Inlägg av tommy34 »

skulle den snurra upp sig så ska man snurra ut den till stopp, sen rulla ihop den till stopp och dela antalet varv på mitten :) sen släppa tillbaka hälften av varvet.. om ni förstår hu jag menar :roll:
Bild
744 gle b230e -88

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Byte av airbag-ratt -> Nolla felkod?

Inlägg av Manke »

Bear skrev:När jag var och pillade på ratten och bytte till bison-ratt på min gamle 945:a, så snurrade den där givaren upp sig rejält, och "gick sönder" var bara att lämna in på volvo för byte av den och nollning av SRS-lampan, kostade runt 2000 kr om jag inte minns fel. Känns inte som något man ska pilla på själv om man inte vet vad man gör.

/Björn

Jo, men nog har jag koll på den delen, hade ju felkod innan jag bytte ratt också, så undrar bara om nån vet vad det innebär?
Han jag köpte ratten av hade även själva "styrboxen" från samma bil, och han påstod att man kanske fick lov att
byta den också för att den och ratten hörde ihop, dock så läste jag någonstans att man absolut inte fick koppla
ur styrboxen till airbagen på -92:ans årsmodell, varför vet jag inte.


tommy34 skrev:skulle den snurra upp sig så ska man snurra ut den till stopp, sen rulla ihop den till stopp och dela antalet varv på mitten sen släppa tillbaka hälften av varvet.. om ni förstår hu jag menar


Jo, och detta står ju även på en av varningslapparna bakom själva airbagenheten.
Där står det ju att om den snurrar upp sig så ska man snurra tillbaka den tre varv från något av ändlägena.
Dock så stoppade jag in fingret bakom ratten innan jag tog loss den helt och höll fast den svarta saken som är fjäderbelastad,
och satte genast tillbaka den nya ratten, så den kan omöjligt kommit ur läge.


Så är ju som sagt felkod 5, Airbag assembly resistance high, som jag undrar över, ska åka in på Volvo imorrn och se om de vet vad det innebär och varför den inte går att nolla.

Skriv svar