går på 3cylindrar när den är varm b230e

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

går på 3cylindrar när den är varm b230e

Inlägg av tommy34 »

Hej har en b230e i min bil. När man kört ett tag och sen stallt bilen cirka 30 minuter och startar så går den på 3burkar men gasar man till så går den igång igen på alla 4 cylindrar. Han blåryker även lite vid start när han är varm.

Vad skulle felet kunna vara?

mvh Tommy
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
OveBanan
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 feb 2010, 13:54
Kör: snart övningkörning
Ort: Växjö

Re: går på 3cylindrar när den är varm b230e

Inlägg av OveBanan »

tommy34 skrev:Hej har en b230e i min bil. När man kört ett tag och sen stallt bilen cirka 30 minuter och startar så går den på 3burkar men gasar man till så går den igång igen på alla 4 cylindrar. Han blåryker även lite vid start när han är varm.

Vad skulle felet kunna vara?

mvh Tommy
Det kan ligga i tändningen, kan tänka mig att det ligger lite fukt i fördelaren men kan lika gärna vara ngt annat med.....men värt att kolla tycker jag...
//Denny
740 GL -88 Vit kommer att införskaffas!

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: går på 3cylindrar när den är varm b230e

Inlägg av eXtrinity »

Går din på 3? Mina har gått på knappt 2 på tomgång. Prova justera ut den svarta plastskruven som sitter ovanför bälgen på insuget. Dom brukar bli lite bättre då. Men jag har faktiskt ingen aning om varför dom gör så...

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: går på 3cylindrar när den är varm b230e

Inlägg av taz »

Kan inte sprutet till B230e, men är det när den är varm så kanske det är tempgivar-relaterat ?
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: går på 3cylindrar när den är varm b230e

Inlägg av Morst »

Jag har samma egenhet med min B230E och också alltid vid varm motor. Motorn kan ibland behöva en liten aning gas för att starta och brukar också stå och hoppa på tre cylindrar någon eller några sekunder innan fyran också kommer igång. Vete fanken vad det är, det jag funderar på är om det kan vara tryckackumulatorn bredvid huvudpumpen som börjar ge sig men jag har inte mätt soppatrycket och det är som sagt bara en teori eftersom motorn går utmärkt för övrigt.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar