Lockupen går in seeent på min 944 -96

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Thallid
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 sep 2005, 23:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Thallid »

Tjenare! Shoppade en 940 häromdagen med AW71L-låda. Den växlar kanonbra på alla växlar och oljan ser hyfsat fräsch ut, men, lockupen går inte in förrän 101-102 km/h och det är för sent. Har inga problem alls i övrigt utan det är precis som att någon bara har mixtrat med inkopplingshastigheten.

Varför gör den såhär och kan man fixa det? Orkar inte ligga och slira mig hela vägen till jobbet :lol:

Användarvisningsbild
markuz85
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 10 mar 2004, 14:36
Ort: Märsta/Arlanda
Kontakt:

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av markuz85 »

Bild

Thallid
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 sep 2005, 23:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Thallid »

Sökte utan att hitta den :? Men tack ska du ha! Blir dock vimmelkantig bara av att titta på bilderna, får nog acceptera 102 km/h ;)

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av schnauz »

Inte särskilt troligt att någon har ändrat på inkopplingshastigheten, troligen nåt annat som är galet...
Jag skulle börja med att byta olja, det kan göra jäkligt stor skillnad (även om den gamla ser bra ut)...
Bild

Thallid
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 sep 2005, 23:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Thallid »

schnauz skrev:Inte särskilt troligt att någon har ändrat på inkopplingshastigheten, troligen nåt annat som är galet...
Jag skulle börja med att byta olja, det kan göra jäkligt stor skillnad (även om den gamla ser bra ut)...
Näe, och skulle någon gjort det så skulle väl de knappast höjt den. :) Ska köra ett oljebyte så snart jag har fixat lite annat.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Hesselgren »

min lockup tar i vid 110 mätarfart.. aw-låda iof är den ombyggd på nått vis för d har ja kvitto på, den är omgjord så att den växlar senare än normalt vid normalt gaspådrag, min teori är för att det ska vara till fördel vid släpkörning. har du drag?

på mina gamla zf har den tagit i vid 90 mätarfart.

Thallid
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 sep 2005, 23:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Thallid »

Hesselgren skrev:min lockup tar i vid 110 mätarfart.. aw-låda iof är den ombyggd på nått vis för d har ja kvitto på, den är omgjord så att den växlar senare än normalt vid normalt gaspådrag, min teori är för att det ska vara till fördel vid släpkörning. har du drag?

på mina gamla zf har den tagit i vid 90 mätarfart.
Jepp, jag har drag på min. Men borde man inte vilja ha ned inkopplingshastigheten när man har drag då? Kör man med släp så slirar den ju ännu mer vilket resulterar i mer värme i lådan och en otrevligt hög bensinräkning. Hmm... snart är det oljebyte dock, ska nog köpa lite gott i början av veckan, får se hur det blir.

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Spanarn »

Thallid skrev:Tjenare! Shoppade en 940 häromdagen med AW71L-låda. Den växlar kanonbra på alla växlar och oljan ser hyfsat fräsch ut, men, lockupen går inte in förrän 101-102 km/h och det är för sent. Har inga problem alls i övrigt utan det är precis som att någon bara har mixtrat med inkopplingshastigheten.

Varför gör den såhär och kan man fixa det? Orkar inte ligga och slira mig hela vägen till jobbet :lol:

Den ska gå i vid ca 103 på mätaren fullt normalt.

Däremot kan du kontrollera spänningen på din kickdownwire fär lite snabbare acc.

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Hassell »

Hm, på min 744 -90 med AW71L (AW70L?) så går lockupen i vid ganska exakt 90km/h. :?

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96

Inlägg av Goran_Lundmark »

lockup går i senare på turbobilar. min 745 tic-90 med AW71L går lockup in vid 110km/h. är sugen på att modefiera fjädern eller byta till en från en sugmotorlåda. skulle vara lagon med lockup vid ca 90-95 tycker jag.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Skriv svar