Bromsvarningslampan lyser.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Bromsvarningslampan lyser.

Inlägg av Shebalicious »

Hej, min bromsvarningslampa i instrumentpanelen började lysa i veckan, men det finns gott om bromsvätska i behållaren. Bilen bromsar bra. Vad kan det bero på att varningslampan lyser och hur felsöker jag det?

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Bromsvarningslampan lyser.

Inlägg av Morst »

Du kan ju alltid börja med att kolla kabeln för indikering av bromskretsbortfall, det är alltså den kabel som sitter på "bromsfördelningsblocket" strax under huvudbromscylindern eller givaren till densamma.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Bromsvarningslampan lyser.

Inlägg av Volvo-Jocke »

Vad för bil? Årsmodell?

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Re: Bromsvarningslampan lyser.

Inlägg av Shebalicious »

Haha, glömde tala om bil och årsmodell, ja. 744 GL -86.
Morst skrev:Du kan ju alltid börja med att kolla kabeln för indikering av bromskretsbortfall, det är alltså den kabel som sitter på "bromsfördelningsblocket" strax under huvudbromscylindern eller givaren till densamma.
Okej, will do.

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Bromsvarningslampan lyser.

Inlägg av Volvo-Jocke »

Antingen har du ett läckage eller luft i bromssystemet...
Det sitter en varningsventil på innerskärmen (under huvudcylindern) som känner av att trycket är jämnt mellan dom båda bromskretsarna.

Edit: Denna varningsventil sitter på bilar utan ABS-system och ersattes -89 med en nivågivare i bromsvätskebehållaren.

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Re: Bromsvarningslampan lyser.

Inlägg av Shebalicious »

Tack för svaren! Jag ska titta på det i helgen när jag har tid och återkommer. :)

Skriv svar