Framhjulen strular...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Framhjulen strular...

Inlägg av Hegemark »

jag har bytt fälgar nyligen. Till vanliga volvo fälgar *Vet ej måtten eller så*n Då när vi slängde på dem i fram så kan jag ej rulla bilen 1 mm... Hur kommér det sig? vad kan det vara för fel? Någon som har ngt som jag ej minns namnet på men som man sätter utanpå bultarna för att få ut dem. eller kan det vara ngt annat problem?

tacksam för hjälp

\\Krille
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

kalles123
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 jan 2008, 10:29
Ort: karlskrona

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av kalles123 »

Vad har du för volvo. 740/940? Tum på fälgar?
Jag tror att du har krängt på ett par 14"-fälgar. Det måste vara minst 15", så de fälgar du har satt på går emot oken tror jag.
volvo 244-76 gl 244-77 dl V70 2,4d 08 Volvo v70 -00 classic

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Hegemark »

kalles123 skrev:Vad har du för volvo. 740/940? Tum på fälgar?
Jag tror att du har krängt på ett par 14"-fälgar. Det måste vara minst 15", så de fälgar du har satt på går emot oken tror jag.

sorry missadxe den infon :D

har en 740 88

15 tum. men dem passar ju i bak. bara fram som det strular
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Eda »

Det är större ok fram fram än bak, gissar på att du har ABS? Då brukar man inte få på mindre fälgar.

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Hegemark »

Eda skrev:Det är större ok fram fram än bak, gissar på att du har ABS? Då brukar man inte få på mindre fälgar.
jag har inte ABS system :P

är oken ändå större då?
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Manke »

Jag tror att du har satt på 850/v70/s70-fälgar på din 740 utan att använda spacers.

Det går att få dit dem bak, men fram så går de emot fjäderbenet så om du drar fast dem med bultarna så nyper de ju fast helt och hållet.

Så kika fram om det inte är så.


För om du har större ok, så att 14" inte passar så går inte fälgen ens att få på.

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Hegemark »

Manke skrev:Jag tror att du har satt på 850/v70/s70-fälgar på din 740 utan att använda spacers.

Det går att få dit dem bak, men fram så går de emot fjäderbenet så om du drar fast dem med bultarna så nyper de ju fast helt och hållet.

Så kika fram om det inte är så.


För om du har större ok, så att 14" inte passar så går inte fälgen ens att få på.

tjosan. jag fick dit fälgarna å altling. Såd em gick å få dit utan problem. men som du beskrev så nuyper dem fast...
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Manke »

Hegemark skrev:
Manke skrev:Jag tror att du har satt på 850/v70/s70-fälgar på din 740 utan att använda spacers.

Det går att få dit dem bak, men fram så går de emot fjäderbenet så om du drar fast dem med bultarna så nyper de ju fast helt och hållet.

Så kika fram om det inte är så.


För om du har större ok, så att 14" inte passar så går inte fälgen ens att få på.

tjosan. jag fick dit fälgarna å altling. Såd em gick å få dit utan problem. men som du beskrev så nuyper dem fast...

Du vet inte vilken bil fälgarna kommer ifrån?

Men gå ut och dra handen efter fälgkanten på insidan, fram då, så känner du ju om du få mellan fingrarna mellan fjäderbenet eller inte.

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Framhjulen strular...

Inlägg av Hegemark »

Manke skrev:
Hegemark skrev:
Manke skrev:Jag tror att du har satt på 850/v70/s70-fälgar på din 740 utan att använda spacers.

Det går att få dit dem bak, men fram så går de emot fjäderbenet så om du drar fast dem med bultarna så nyper de ju fast helt och hållet.

Så kika fram om det inte är så.


För om du har större ok, så att 14" inte passar så går inte fälgen ens att få på.

tjosan. jag fick dit fälgarna å altling. Såd em gick å få dit utan problem. men som du beskrev så nuyper dem fast...

Du vet inte vilken bil fälgarna kommer ifrån?

Men gå ut och dra handen efter fälgkanten på insidan, fram då, så känner du ju om du få mellan fingrarna mellan fjäderbenet eller inte.

han ahr haft dem på sin 740 innan. jag kände inte men en annan gjorde det. Å där var ordet jag var ute efter :D Spacers :D
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Skriv svar