Dumpventilsfrågor

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Re:

Inlägg av Andreas »

Dom har öppet filter & av-skärming på http://streetpower.se



Dom ser ute så här ..
Funkar ju det med :). Jag tror dock att jag väntar ett tag med filtret, jag har så mycket annat som måste fixas med bilen som är viktigare; ny kylare, ny vindruta, nya fjädrar fram. :x


Jag har öppet filter på min 940 LTT och den pyser rätt bra även fast den är helt original.

En del frågade t.o.m. om jag hade monterat dump...

Den pyser t.o.m. om man står och tomvarvar :D
Orättvist! :evil: :D

kleven
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 feb 2004, 10:23

Inlägg av kleven »

men bilen får väll bara fel med soppa just den sekund som man \"Dumpar\"kan ju inte vara skadligt,men om man är osäker på vad man ska ha så kan man köpa dumpen på spacers.nu för den går ju att bygga på till återcirkulerande om det inte funkar bra med öppen.
volvo-vad annars??

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jimpan »

skrev:Det verkar ju bra, hur lång tid tog det innan ni fick hem grejerna? Märker man någon annan skillnad förutom ljudet?


Jag har optiflow från bsr, tycker bilen fick bättre grunddrag med öppet filter. tog väll en vecka att få hem det. Köpte även en rengöringssats med avfettning och filterolja- tror att det kostade 300:- eller nått!

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

nu blev de fel :oops:

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Öppen eller återcirkulerande..



Kör man orginalgrejer så behövs inte en öppen dump.

Då räcker det med den återcirkulerande som är orginalmonterad.



Vill man att det skall låta som 2F2F så skall man ha en öppen dump å öppet luftfilter.



Vill man vara diskretare så kör man med återcirkulerande och insatsluftfilter.



Om man nu ökar laddtrycket så är det en ide att montera större återcirkulerande eller en öppen dump.

Detta då för att inte axeln i turbon skall knäckas då man släpper på gasen.

Självklart får man även bättre respons(spoolup) efter gassläpp tex.



När turbon bromsas av mottryck(gassläpp) så kan det kvittra om turbon.

Då skall man vara försiktig eftersom axeln kan gå av.

Detta avhjälps med större avlastningsventiler eller öppen dump.





Jag kör med 2st bosch återcirkulerande.

Har mer effekt än dom flesta här.

Funkar ypperligt.







Avlastning är även bra att ha på automatare.

Men den har ingen funktion vid växlingarna.

Däremot när man släpper på gasen är den bra att ha.
Bild

Användarvisningsbild
VOLVOMANNEN
Van forumsanvändare
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 dec 2002, 17:58
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re:

Inlägg av VOLVOMANNEN »

skrev:Öppen eller återcirkulerande..

Avlastning är även bra att ha på automatare.

Men den har ingen funktion vid växlingarna.

Däremot när man släpper på gasen är den bra att ha.


Äntligen någon som svarade.. Tackar.
Bild
----------Volvo 240------------------BMW 523------------ 940 Kameleont Till Salu

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag monterade en TurboXS öppen dump på min B230FK (lättryckare) enbart för att få ljudet. Har nu ångrat mig och skall montera en återcirkulerande när jag sätter på trimmet.



Jag fick problem med att motorn dog efter kraftigt gaspådrag och sedan tomgång. Vet inte riktigt varför det blir så...



På en lättryckare blir det inte heller mycket till ljud.



På TPC's FAQ finns en fin bild på hur det funkar och inte funkar, kolla där också.
Bild

740 snubben
Övningskörning
Inlägg: 278
Blev medlem: 22 maj 2003, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av 740 snubben »

själv har jag inge öppet luftfilter lr turbo men jag e j-vligt avundsjuk på bilar med just pyss ljudet så när jag e inne i stan och kör så brukar jag hissa ner rutan och och göra ett eget pyss ljud med munnen, men folk tittar så konstigt på en då, får väl sluta med det :D :D :D :D
Bil: 744 -88 B230f

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Men den går inge fortare med pysljud.



Då är det något ballare med 200m däcktjut(Muskelbilar).
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Re:

Inlägg av Andreas »

Jimpan skrev:Jag har optiflow från bsr, tycker bilen fick bättre grunddrag med öppet filter. tog väll en vecka att få hem det. Köpte även en rengöringssats med avfettning och filterolja- tror att det kostade 300:- eller nått!
Hmm ok, verkar jobbigt det där med att man måste göra rent och smörja filtret. :?

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jimpan »

Andreas skrev:
Jimpan skrev:Jag har optiflow från bsr, tycker bilen fick bättre grunddrag med öppet filter. tog väll en vecka att få hem det. Köpte även en rengöringssats med avfettning och filterolja- tror att det kostade 300:- eller nått!
Hmm ok, verkar jobbigt det där med att man måste göra rent och smörja filtret. :?


Ja det känns lite jobbigt, har kört ca 600 nu så det börjar bli dax! undra när man ska orka med det :D

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Re:

Inlägg av tictac »

skrev:
Andreas skrev:
Jimpan skrev:Jag har optiflow från bsr, tycker bilen fick bättre grunddrag med öppet filter. tog väll en vecka att få hem det. Köpte även en rengöringssats med avfettning och filterolja- tror att det kostade 300:- eller nått!
Hmm ok, verkar jobbigt det där med att man måste göra rent och smörja filtret. :?


Ja det känns lite jobbigt, har kört ca 600 nu så det börjar bli dax! undra när man ska orka med det :D


Oj vad jobbigt, lämmna in på firma och rengör det då...

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jimpan »

ToAx skrev:
skrev:
Andreas skrev:Hmm ok, verkar jobbigt det där med att man måste göra rent och smörja filtret. :?


Ja det känns lite jobbigt, har kört ca 600 nu så det börjar bli dax! undra när man ska orka med det :D


Oj vad jobbigt, lämmna in på firma och rengör det då...


smart! känner du till någon eller?? nä allvarligt så är jag bara lite lat, SÅÅ jobbigt är det inte :)

Skriv svar