740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jonizen
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2008, 21:42

740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av jonizen »

hejsan igen glada vänner :D

nu är de så att jag fått ett problem som jag haft ett tag nu! riktigt störande!

det är så att bilen startar alltid och går köra utan större problem men den går väldigt ojämt den rycker om man håller typ säg 2500 varv och låter den gå där rycker den lite hela tiden och även haft problemet att när man kör och bara trycker kopplingen i mattan så sjunker varvmätaren så pass att bilen nästa dör under 2 sek sen jobbar den upp sig speciellt om man har gasat kraftigt kan bilen i bland dö.

jag har sportluftfilter på och har testat att montera orginal och den går inte bättre iaf. har testat att kolla luftmassemätaren och den har trådarna kvar och mätte med ohm mätare och de verkar stämma bra.

min förpump var trasig ett tag men bytte sedan till en ny amatur den nya 90an i plast och fick skarva slangarna lite så de känns ju som den drar tjuvluft? har även bytt tändkablar, tändstift, bränslepump, filter, samt olja. även gjort rent hela gasspjällhuset och tomgångsmotorn. då sjönk inte varvtalet lika mycket men den är ändå inte bra.

huvudpumpen skricker ju ganska bra men eller ger ett gnällande ljud vilket inte är bra har jag förstått.

någon som kan hjälpma mig med detta ?!

min egna fundering är att något drar tjuvluft eller läcker? vakumslangar eller bensinslangarna då de är något med trycket ?

bränsletrycksregulatorn?

mvh joniz

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av Hegemark »

tja. Det där med att den nästan dör: Det hade jag problem med min: men då pajade bägge mina pumpar. kanske den ena som är paj fortfarande? Resterande vet jag ej. men hade liknande problem som dig: men den har itne blivit annorlunda efter start? Då den gått varm nu sen innan?
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

jonizen
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2008, 21:42

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av jonizen »

nej båda pumparna går, ingen skillnad om den är varm men ska nog gå igenom alla slangarna senare idag så får vi se! :)

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av Hegemark »

jonizen skrev:nej båda pumparna går, ingen skillnad om den är varm men ska nog gå igenom alla slangarna senare idag så får vi se! :)

Du då har jag inte den blekaste. men slangarna låter ju vettigt :D Kolla det och återkomm :D kanske får inspiration själv till vad det kan vara :p hehe
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

jonizen
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2008, 21:42

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av jonizen »

jo med tanke på att pumpen gnäler tror ja de har med amaturen och slangarna med bensin tillfärslen till motorn annars ska jag även kolla bränsletrycksregulatorn och köra såndär insprutnings tillsats som ska rengöra ;)

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av Hegemark »

Jo emn faan det låter ju logiskt. Kör på det :D återkom om hur det artade sig tycker jag :D
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Börje_Lundin
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 sep 2008, 11:45
Kör: Allt utom BMW!
Ort: Skillingaryd
Kontakt:

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av Börje_Lundin »

Läste att den kan dra tjyvluft inne i tanken....
sitter nått gummi där som tydligen kan bli dåligt..

jonizen skrev:nej båda pumparna går, ingen skillnad om den är varm men ska nog gå igenom alla slangarna senare idag så får vi se! :)
Ford Custom 300 -1958
Volvo 740 Vintertraktor -88
Vw typ 1 1500 -68
Renault Megané Kombi -02

jonizen
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2008, 21:42

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av jonizen »

hittade att de läkte vid pumpen men efter att åtgärdat detta är de fortfarande problem idag på morgonen vi kallstat stod den på ca 900 eller a kanske va 800 varv i ett par menuter tills den blev varm?

några fler ideer?

du menar gummit till amaturen eller ?

Börje_Lundin
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 sep 2008, 11:45
Kör: Allt utom BMW!
Ort: Skillingaryd
Kontakt:

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av Börje_Lundin »

Gå in här:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf
bläddra ner till bilden på tankarmaturen så förstår du vad jag menar.
jag har själv inte kollat på min egen eftersom jag inte får loss slangklämman som håller anslutningsröret och därför inte får ut den genom luckan måste nog sänka ner tanken.
Jag har dock väldiga problem vid kallstart då den går skitdåligt vid gaspådrag utan ork sen när den blir varm går den bättre men rycker..
min pump i tanken går inte alls heller....

jonizen skrev:hittade att de läkte vid pumpen men efter att åtgärdat detta är de fortfarande problem idag på morgonen vi kallstat stod den på ca 900 eller a kanske va 800 varv i ett par menuter tills den blev varm?

några fler ideer?

du menar gummit till amaturen eller ?
Ford Custom 300 -1958
Volvo 740 Vintertraktor -88
Vw typ 1 1500 -68
Renault Megané Kombi -02

jonizen
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2008, 21:42

Re: 740 gl 87 går ryckigt och ojämt varvtal

Inlägg av jonizen »

jo slangklämorna är ju jobbigt som fan! men ett tips är bara att röja ut allt i bagagen sen är det bara att ta en avbitare gärna med utväxling som man klipper spik med och klipp slangklämorna de går att klippa dem om du är försiktig, du kan glöma att skruva bort den! rostigt som fan så klipp den är de enklaste.


kollade upp de du sa och de ska ja fan kolla de kan ju vara jätte rimligt :) tack ska återkomma med de!

Skriv svar