Startproblem 760Tic -86

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Seven89
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 okt 2005, 00:16

Startproblem 760Tic -86

Inlägg av Seven89 »

Hejsan!
Jag har under en längre tid haft olika startproblem med min 760tic -86. Det började med att den, någon gång i månaden eller mer sällan, inte startade. det klickade till när man vred om nyckeln men startmotorn gick inte igång över huvudtaget. Vissa gånger fungerade den igen om man vänta en stund (ca 20 min) andra gånger kunde det ta timmar. Problemet har på senare tid kommit tätare.
Har varit med om att tändningslåset någon gång kärvat och att det inte gått att stänga av tändningen helt (alla lampor lös och det gick inte stänga av med belysningsreglaget), kan det vara så att det är något glapp där någon stanns?

Nu på senare tid har även ett annat startproblem uppkommit, när den stått under ett dygn eller mer så blir den otroligt svårstartad. Startmotorn går men man får köra med den under minst en halvminut innan motorn går igång, dock startar den alltid.

Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig med detta för det börjar bli ett ganska stort problem för mig!
mvh /Martin

gyllenskit
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:41

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av gyllenskit »

När startmotorn bara klickar. Pröva att slå med en hammare eller liknanade på startmotorn medans någon kompis vrider på nyckeln.

Det där med att den startar efter en halv minut kan väl bero på en illa fungerande kallstartsventil.

Seven89
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 okt 2005, 00:16

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av Seven89 »

gyllenskit skrev:När startmotorn bara klickar. Pröva att slå med en hammare eller liknanade på startmotorn medans någon kompis vrider på nyckeln.
Det ska jag testa! Har kommit lite närmare felet, verkar som det är batteriet som laddas ur (kanske något som ligger å drar ström?). Tycker i så fall att det är konstigt att den kan starta efter en stund bara av att få stå?

s90Turbo
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:06
Kör: 850 T-5R, S60R

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av s90Turbo »

kan vara kontakten på startmotrn som har ärjat, ta lite slippapper och fina till den så löser det sig nog:)

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av HenrikG »

Seven89 skrev: Har varit med om att tändningslåset någon gång kärvat och att det inte gått att stänga av tändningen helt (alla lampor lös och det gick inte stänga av med belysningsreglaget), kan det vara så att det är något glapp där någon stanns?
Detta problem relaterar jag till startkontakten på baksidan av tändningslåset, inte helt ovanligt att den hakar upp sig. Hur känns tändningslåset i övrigt, trögt?, går rattlåset in? "klickar" det när du tar ut nyckeln? Vanligaste tändningslåsproblemet är just startkontakten men det skadar ju aldrig att fråga :)
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Seven89
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 okt 2005, 00:16

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av Seven89 »

Det ena problemet är nu löst, det var batteriet som var kasst! Det andra kvarstår än, kallstartsventitlen ska kollas. Någon som har något annat förslag på vad det kan vara?

Blueboy
Övningskörning
Inlägg: 128
Blev medlem: 11 jun 2008, 20:55
Kör: volvo!
Ort: centrala storskogen

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av Blueboy »

Eftersom du haft problem med att tändning inte gått att stänga av och några andra fenomen som är lokaliserade runt tändningslåset och dess funktion kan det vara ide`att byta startkontakten (rosen) på baksidan tändlåset.(som tidigare rekommenderats)
Det har ju suttit några år och är väl lagom slitet numer, kan va så att när du håller nyckeln i "start" så släpper kontakten intermittent på 15+ exempelvis, inte mycket som funkar då, dessutom kanske det inte händer varje gång.
Lagom lätt att se samband och felsöka i såna lägen :) .
Skillnaden mellan teori och verklighet, är mycket större i verkligheten än i teorin !.

Seven89
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 okt 2005, 00:16

Re: Startproblem 760Tic -86

Inlägg av Seven89 »

Tack så mycket för tipsen! Startkontakten ska bytas, för startproblemet (inget händer:P) kommer titt som tätt fortfarande.
När det gällde det andra problemet med startmotorn som tuggade i 30 sekunder har jag kommit lite närmare problemet. Satte dit en tryckmätare och trycket sjönk rätt kraftigt på dom fyra timmarna den satt där så fick tips om att det antagligen var backventilen eller tryckregulatorn. Återkommer när jag löst det, vilket förhoppningsvis blir snart!

Skriv svar