Lite svetsfrågor

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
vilda arne
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 apr 2007, 09:00

Lite svetsfrågor

Inlägg av vilda arne »

Jag har börjat svetsa lite med min svets som går på flusstråd utan skyddsgas. Eller har svetsat ett antal gånger förut men hade nu tänkt börja lite mer seriöst.
Mitt problem är att det blir så in i h*lvete fula svetsar för mig. Mest spottar och fräser oavsett styrka osv.
Min första fråga, blir det skillnad om jag börjar använda en svets med skyddsgas?

Svetsade lite idag men då det blir så enormt fula svetsar så slipade jag ner jämns med materialet och skulle sen prova bända bitarna och fick var och en i i två delar =/
Var det för att jag slipade ner så det blev plant? Hur ska man annars göra för att dölja de fula fogarna?

Så, löser sig mina problem om jag köper mig en mig/mag som går på skyddsgas och vanlig tråd?

Allas tankar och råd är välkomna!
Tack i förhand!

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av Pontus »

flusssvets är nog likabra som tuggummi ser likadant ut iaf nästan :roll:

så ja en mig/mag svets skulle funka bra mkt bättre!
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av tommy34 »

köp en med gas, jävla flusskiten kan man kasta åt fan..

svetsen ska du knacka in lite sedan slipa, annars blir materialet för tunt brevid svetsen, den är svag där ändå..
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av _chevrolet_ »

ja släng den tråden och skaffa gas. AGA Mison 25 heter gasen du ska ha.
sen ska du inte ha för mycket trådmatning, lätt att det spottar och blir fult då.
sen ska man inte slipa ner svetsen heller, böj ner plåtarna i kanterna så du får ett spår att lägga svetsen i, sen slipar du slätt och spacklar resten.

vilda arne
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 apr 2007, 09:00

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av vilda arne »

Tack för alla svar!
svetsen ska du knacka in lite sedan slipa
Ska det knackas direkt när man lagt svetsen?

Ang trådmatning, vad är lämpligt att köra på när man har steg 1-9 att välja mellan?

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av tommy34 »

smacka på den efteråt litegrann.. vad är det du svetsar?
Bild
744 gle b230e -88

vilda arne
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 apr 2007, 09:00

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av vilda arne »

tommy34 skrev:smacka på den efteråt litegrann.. vad är det du svetsar?
Idag provsvetsade jag lite på ett par plattjärn.

vilda arne
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 apr 2007, 09:00

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av vilda arne »

Här kommer en till fundering :)
Fick lite finare svetsar när jag sänkte mathastigheten. Men vad är den ljusbruna/beige färgen som blir på svetsfogarna? Vill ju få "metallfärgade" svetsar.
Dock när jag provade att slå lite på svetsfogen så tappade den den bruna färgen lite.

Användarvisningsbild
HellBoyElvis
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
Kör: - 945 Classic -
Ort: Malmö

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av HellBoyElvis »

Det låter som att det är flussmedlet som lägger sig så.
Prova ta lite med en stålborste och se om du får bort ytan.
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar


Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av Hassell »

Hm, jag kan inte hålla med om att flusstråd är skit iallafall. Rostlagat en hel bil med flusstråd i svetsen, visst är den lite kinkig men tar man sig tid att ställa in allting så blir det bra sen. Det är även skillnader i kvalité på flusstråden, beroende på vart man köper den. Jag har köpt flusstråd på swedol dem senaste åren och det har då gått finfint för mig att byta trösklar, skärmkanter, golv och svetsa avgassystem.

Beror ju även på vad man har för svets...Har man köpt en 1500kr svets från jula så förstår jag att det bara spottar och fräser.. :lol:

ander3on
Uppkörning
Inlägg: 930
Blev medlem: 11 nov 2007, 17:53
Kör: 940 T5
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lite svetsfrågor

Inlägg av ander3on »

Jag körde på biltemas "dyraste" svets, med flusstråd, när ja rostlagade amazonen jag hade förr:)
Visst det går väl att få någorlunda bra men rekomenderar gas helt klart!

Skriv svar