Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av _chevrolet_ »

för att förtydliga det hela lite, denna veckan kom det i 3 bilar hos farsan med datafel.. den första hade totalt generalras, inget funkar, och så klart inga felkoder..
Bild ser ju kul ut :roll:
Bild
Bild

den andra var lite mildare:
Bild

och den tredje var en laguna som inte gick att stänga av, det finns ju ingen vanlig normal hederlig nyckel på dom utan nåt plastkort och knapp, men det funkade inte så bilen stod och gick hela natten hos kunden.. automatlåda så det gick inte döda den heller..
det "räckte" med en uppdatering... så sjukt!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av jdrotz »

Ja vad säger man.....Jag är glad att jag kör stenåldersbil! 8)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av Diazz »

Nu är det ju också tyvärr så här att vi har en hel del standard fel på våra gamla bilar också. Som vi själva struntar att prata om eftersom vi älskar den hederliga Volvon!

Tankmätare, Tankarmatur, sådana saker.. Men det är ju iiiiiiinga problem.. jodå! jag har haft 3 Volvo 7/900 nu, och visst, inga stora fel men ändå mycket mer än t.ex syrrans V70 som gått ungefär 5000mil nu helt och hållet utan bekymmer. Tänk också på, som bilen du visa Chevrolet, är att S40N har fortfarande barnsjukdomar. Hur skulle det se ut om vi stanna upp med bilutvecklingen? då hade vi kör T-fords ännu...
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av _chevrolet_ »

Diazz skrev:Nu är det ju också tyvärr så här att vi har en hel del standard fel på våra gamla bilar också. Som vi själva struntar att prata om eftersom vi älskar den hederliga Volvon!

Tankmätare, Tankarmatur, sådana saker.. Men det är ju iiiiiiinga problem.. jodå! jag har haft 3 Volvo 7/900 nu, och visst, inga stora fel men ändå mycket mer än t.ex syrrans V70 som gått ungefär 5000mil nu helt och hållet utan bekymmer. Tänk också på, som bilen du visa Chevrolet, är att S40N har fortfarande barnsjukdomar. Hur skulle det se ut om vi stanna upp med bilutvecklingen? då hade vi kör T-fords ännu...
utvecklingen nådde sin kulmen i början av 90-talet, sedan dess kallas det för inveckling!

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av Lason »

Diazz skrev: Tankmätare, Tankarmatur, sådana saker.. Men det är ju iiiiiiinga problem.. jodå! jag har haft 3 Volvo 7/900 nu, och visst, inga stora fel men ändå mycket mer än t.ex syrrans V70 som gått ungefär 5000mil nu helt och hållet utan bekymmer...
Är ju också en grej... :)

Tror inte 740 strulade de första 10 000 milen när de va nya heller... Det är vid 10k som problemen börjar komma oftast... :wink:
Är jo fortfaronde en ny bil.. En ny bil krånglar inte när den är ny, inte ens våra gamla krånglade när de va nya...

Tänk på hur mycket dim 740 som gått 30k mil strular, sen köper du en V70 eller nått om 20 år och jämför... Den lär inte vara MER problemfri, även om den inte strular mer kanske... :roll:

Men det är inte problem som är det stora med nya bilar heller, förutom att det är retfullt, utan eftersom att man måste byta modell varje år så blir delarna så inih*lvete dyra... 7/900 gjordes ju i över 10 år... Otänkbart idag... :lol:

Spinelled:
Volvo V70 -06: ca 585 kr.
Volvo 740 -88: ca 430 kr.

Styrled:
Volvo V70 -06: ca 385 kr.
Volvo 740 -88: ca 250 kr.

Framfjäder:
Volvo V70 -06: ca 870 kr.
Volvo 740 -88: ca 410 kr.

Hjullager bak:
Volvo V70 -06: 1675 kr.
Volvo 740 -88: 638 kr.

Detta är NYA delar, och 740 blir ju billigare, iom att det finns så stort utbud på skroten :)
Diazz skrev:S40N har fortfarande barnsjukdomar.
Så du menar att Volvo (som alla andra) släpper ut en bil som inte är färdigtestad? För va den det så hade den ju inte haft SÅ mycket barnsjukdomar... Mjukvarufel beror ENBART på slarv av programmerarna, och att det kan bli avbrott i CAN beror bara på slarv vid monteringen, kanske p.g.a pressen att jobba fort... Att hålla på såhär i längden är inte bra... Kunderna kanske kan stå ut med att EN bil från favvomärket srtular, men att ständigt släppa strulande bilar är att pröva kundens förtroende för märket. Så gör tyvärr alla märken idag... :(

Håller med _chevrolet_ att bilarna va bäst på 90-talet... :)

Om ni tror att jag hatar nya bilar så kan ni läsa mitt inlägg på sidan 2... :wink:
740 automat -90 & 145 Express -72

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av _chevrolet_ »

Lason skrev:
Mjukvarufel beror ENBART på slarv av programmerarna, och att det kan bli avbrott i CAN beror bara på slarv vid monteringen, kanske p.g.a pressen att jobba fort... Att hålla på såhär i längden är inte bra... Kunderna kanske kan stå ut med att EN bil från favvomärket srtular, men att ständigt släppa strulande bilar är att pröva kundens förtroende för märket. Så gör tyvärr alla märken idag... :(

Håller med _chevrolet_ att bilarna va bäst på 90-talet... :)

Om ni tror att jag hatar nya bilar så kan ni läsa mitt inlägg på sidan 2... :wink:
ja och just denna press&stress på fabrikerna är jag kraftigt emot, det är ju bara för att direktörerna vill tjäna mer pengar, dom skiter ju fullständigt i om arbetarna får utslitna axlar eller blir trötta, dom ska prestera maximalt ändå, som robotar.. FY FAAAN säger jag, hade jag jbbat på nåt löpande band så hade jag kastat en skiftnyckel i skallen på en arbetsledare för länge sen, jag vill kunna sitta och läsa tidningen på skithuset i lugn och ro, och få i mig frukosten i lugn och ro annars blir jag vrång och skiter i allt..

jag hoppas att bilköparna tröttnar på nya bilar helt, det är redan på rätt väg, volvo ska stoppa produktionen under 12 dagar HAHAHAHAHAHA

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av jdrotz »

Läste att Volvo ska ändra inriktning nu och sluta upp med att försöka vara ett "premiummärke". Enligt en högt uppsatt Ford-chef så ska Volvo sluta att försöka konkurrera med Audi, BMW, Mercedes etc.... Istället skall man gå tillbaka till det lite mer "folkliga" Volvo som man var förut och börja konkurrera med märken som tex VW istället. Allt detta enligt uppgifter som tidningen Ny Teknik fått tag på.

Låter hursomhelst mycket vettigt tycker jag. :wink:
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av Olsson »

_chevrolet_ skrev:jag hoppas att bilköparna tröttnar på nya bilar helt, det är redan på rätt väg, volvo ska stoppa produktionen under 12 dagar HAHAHAHAHAHA
Ja det är ju vekligen jättebra för hela sverige och våran ekonomi, Volvo ska ju bara varsat 1200(?) personer nu för det går dåligt, absolut något att skratta åt.

Brukar se ut så när man mäter med breakoutboxen, vilket förövrigt är ett fantastiskt bra hjälpmedel. Sedan att han har printat ut kopplingsscheman på lösblad verkar ju bara opraktiskt och krångligt.
Sedan ligger även det gamla CEMet kvar där, gör ju att det ser ännu mer stökigt ut.. Gör sånna mätningar dagligen, jag föredrar att ha ordning om kring mig när jag grejar, så ser det inte så brötigt ut.

Det där med batteridöd, har haft två bilar denna veckan som varit det. Den ena var batterit kortslutet på (kvalliten på batterierna verkar dåligt, mycket sånna fel nu). Den andra bilen hade fabriken missat att dra pluspolen på.
Menar alltså att det behöver inte alltid vara så svårt, men i detta fallet låter det som ett MMS fel med tanke på att larm nämndes.

Och att bara ladda ner en CAN uppdatering och tro att bilen blivit lagad är helt fel, det tycker jag man kan lägga ansvaret helt på mekanikern.


Får se hur framtiden kommer se ut för Volvos del, nu ser det inte speciellt bra ut. Det hade nog inte varit fel att bli lite mer folkliga men helst skulle jag se att Ford inte var inblanade alls.

// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Användarvisningsbild
Gecko
Uppkörning
Inlägg: 336
Blev medlem: 02 nov 2005, 09:57
Kör: Volvo V40 2.0t -02
Ort: Göteborg

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av Gecko »

Varför mäta på ICMen om det är kommunikationsfel mellan CRM och CEM?


Förstår inte ditt tänk öht chevrolet

Menar du att hela bilindustrin skulle stoppats 1992?

"bara ett enormt varningstecken på att dagens förare inte kan köra bil och förlitar sig mer och mer på tekniken.. jag har aldrig haft problem att korsa järnvägsövergångar i 80-tals jänkare med stela axlar, trumbromsar och bladfjädrar, men så är jag ingen 18-årig storstadstjej som låter mamma tanka bilen heller..."

Man kan inte bli påkörd?
Du menar alltså att en stel bakaxel med bladfjädrar och trummor är lika säkert som senaste v70n med tex four-c chassi?

Låter som om någon är rädd för den nya tekniken pga okunskap.
Bild
740n nu mer såld.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av _chevrolet_ »

Gecko skrev:Varför mäta på ICMen om det är kommunikationsfel mellan CRM och CEM?


Förstår inte ditt tänk öht chevrolet

Menar du att hela bilindustrin skulle stoppats 1992?

"bara ett enormt varningstecken på att dagens förare inte kan köra bil och förlitar sig mer och mer på tekniken.. jag har aldrig haft problem att korsa järnvägsövergångar i 80-tals jänkare med stela axlar, trumbromsar och bladfjädrar, men så är jag ingen 18-årig storstadstjej som låter mamma tanka bilen heller..."

Man kan inte bli påkörd?
Du menar alltså att en stel bakaxel med bladfjädrar och trummor är lika säkert som senaste v70n med tex four-c chassi?

Låter som om någon är rädd för den nya tekniken pga okunskap.
ja jag kan erkänna att jag fattar inte ett dugg av canbus och sån skit, men det bryr jag mig inte om för jag förstår mig på tekniken som den såg ut på 90-talet och det räcker för mig!
jag skiter i hur feta bromsar det är på en V70.. det är lik förbannat overkill för en vanlig bil, se på bakbromsarna bara, ett jävla elände att dom rostar ihop hela tiden!
och stel axel duger gott och väl på en vanlig bil, men blad&trummor kanske inte gör det..
men jag ville bara belysa onödigheten med det där helt fruuktansvärt onödiga systemet för järnvägskorsningar... jag har kört chevapickuper med stela axlar och trumbromsar över järnvägsövergångar och aldrig råkat ut för missöden...
visst om man korsar rälsen i 200 så kanske sån skit behövs men en annan släpper av lite i såna situationer så slipper jag ha en bil fullsmetad i skit!
alltså är jag en bättre förare än de som behöver en bil med all möjlig hjälputrustning för att klara bilkörningen!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av jdrotz »

Ford kommer troligtvis vara inblandat många år framöver. Just nu finns det inga planer på att sälja Volvo, enligt vad jag hört. Om man mot förmodan skule sälja Volvo så skulle det bli flera problem. Ta tex alla Ford-delar som sitter i de nya bilarna. Ford är ju extremt integrerade i Volvo.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av Lason »

_chevrolet_ skrev: alltså är jag en bättre förare än de som behöver en bil med all möjlig hjälputrustning för att klara bilkörningen!
Är inte det som är grejen.

Finns ingen förare i världen som kan bromsa ETT hjul på sin bil.
Åka på ställ är ingen konst, om man själv ställer upp bilen, eller om det ÄR halt hela tiden så man ränkar med att få oväntade sladdar, men ligg i 100 på en torr väg som får en hal isfläck mitt i en skuggig kurva.

Det stället man KAN få då hinner man inte reagera på. Jag lovar, inte ens F1-förarna har en reaktionstid på 1/100-dels sekund...

Jag har inget emot tekniken, det är skitkul verkligen att utvecklingen går framåt.
Utan det jag är emot är allt slarv, underdimensionering och skit som är idag. Allt ska vara så billigt som möjligt.
Hopsättningskvalitén är verkligen PINSAMT dålig... En 740 går det ju åka i 100 blås på kostigar...

Jag skulle föredra det gamla sättet att bygga bilar, fast med ny teknik, och alla säkerhetssystem. Och bort med allt trafikfarligt som ÖVERDRIVEN ljudisolering, integrerad stereo som man måste navigera i 100 menyer för att byta radiokanal.. Kan ju inte vara så säkert att sitta och glo där istället för på vägen.

Däremot är jag FÖR att röststyrning och sådant utvecklas...

Som jag sa förut, en 740, med alla moderna säkerhetssystem och modern avgasrening/motorstyrning.
740 automat -90 & 145 Express -72

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av _chevrolet_ »

Lason skrev:

Finns ingen förare i världen som kan bromsa ETT hjul på sin bil.
Åka på ställ är ingen konst, om man själv ställer upp bilen, eller om det ÄR halt hela tiden så man ränkar med att få oväntade sladdar, men ligg i 100 på en torr väg som får en hal isfläck mitt i en skuggig kurva.

.
jaha, och den som ligger i 100 när det är runt nollan är ju ganska inkompetent. (stor risk för blixthalka, det kan hjärnans integrerade dator räkna ut)
de förarna kan oftast mycket lite om bilkörning och vet inte hur en bil kan bete sig i olika situationer, de använder troligtvis heller inte dubbdäck vilket blir än farligare.
jag brukar alltid ha fräscha dubbdäck, kollar på tempmätaren ofta och sänker farten på lurigt underlag.
men det kan ju alltid komma nån ny v70 med sommardäck och antisladd och blåsa om min i 120 blås och får jag se han i diket längre fram så tänker jag "skyll dig själv"

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av Lason »

_chevrolet_ skrev:
Lason skrev:

Finns ingen förare i världen som kan bromsa ETT hjul på sin bil.
Åka på ställ är ingen konst, om man själv ställer upp bilen, eller om det ÄR halt hela tiden så man ränkar med att få oväntade sladdar, men ligg i 100 på en torr väg som får en hal isfläck mitt i en skuggig kurva.

.
jaha, och den som ligger i 100 när det är runt nollan är ju ganska inkompetent. (stor risk för blixthalka, det kan hjärnans integrerade dator räkna ut)
de förarna kan oftast mycket lite om bilkörning och vet inte hur en bil kan bete sig i olika situationer, de använder troligtvis heller inte dubbdäck vilket blir än farligare.
jag brukar alltid ha fräscha dubbdäck, kollar på tempmätaren ofta och sänker farten på lurigt underlag.
men det kan ju alltid komma nån ny v70 med sommardäck och antisladd och blåsa om min i 120 blås och får jag se han i diket längre fram så tänker jag "skyll dig själv"
Om yttertempmätaren i solen visar på +4 och snustorrt, och det i skuggan är 0 och fuktig väg?
Klart normalt folk saktar in, men även i 70 kan man få plötsliga sladdar... Och vinterdäck hjälper inte alltid... Eftersom många är för snåla för att inse att deras gamla skitvinterdäck från 80-talet inte är bra, trots att det är bra mönster i dom...

Nä, jag håller fast vid att ABS och ESP är det bästa som hänt sen bilbältet vad gäller säkerhet...

Sen att folk tror att ESP kan upphäva naturlagarna är ju deras problem.. Gäller ju fortfaronde att köra med vett, ESP sitter ju bara där IFALL det skulle behövas...

Det är precis som du säger, folk som inte är intresserade av bilar bryr sig inte heller om att lära sig hur en bil beter sig "på gränsen", och skiter i vilka signaler bilen skickar om halt väglag, och det är framförallt dessa som behöver hjälpsystemen...
De som TROR att deras nya dubbfria vinterdäck äger alla andra på blankis.
De som TROR att dom kan köra hur fort som helst, de har ju ESP...

Men det är ju faktiskt bortkopplingsbart om man vill ;)
740 automat -90 & 145 Express -72

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vaför är dagens bilar fula och dåliga ? Ingen stil.

Inlägg av JE Jr »

Jag körde en ny S80 idag.
Faen, det är lite skillnad alltså...

Skriv svar