Renovera AC kompressor

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvo_Chrille
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17

Renovera AC kompressor

Inlägg av Volvo_Chrille »

Någon som bytt lager osv i en ac-kompressor på 940? Finns delarna hos volvo, eller finns billigare alternativ? Specialverktyg?


//Chrille

Volvo_Chrille
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17

Re: Renovera AC kompressor

Inlägg av Volvo_Chrille »

nu har jag plockat isär magnetkopplingen iaf. Hittade ett lager, men det verkar bara gå att byta hela kopplingen, finns delar hos volvo för detta, och på kylcenter.

Det jag undrar nu är följande;
Min kompressor skrapar/skramlar bara när kopplingen slår till, det borde således inte vara lagret i kopplingen, utan lageret i själva kompressorn....


//Chrille

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: Renovera AC kompressor

Inlägg av _chevrolet_ »

jag brukar montera en byteskompressor om jag gör jobbet åt nån annan, det blir billigare för kunden än att betala för en renovering, men gör jag nåt åt mig själv så kan man ju ta lite mer tid på sig.

viking39
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 apr 2005, 17:18

Re: Renovera AC kompressor

Inlägg av viking39 »

_chevrolet_ skrev:jag brukar montera en byteskompressor om jag gör jobbet åt nån annan, det blir billigare för kunden än att betala för en renovering, men gör jag nåt åt mig själv så kan man ju ta lite mer tid på sig.
Har problem med min kompressor motorn rycker hemskt när den är påslagen problemet är inte att kopplingen slår til och från, de verkar som om den kärvar och håller på att skära ihop är det något lager som är dåligt eller är hela kompressorn slut?Är det hemskt dyra delar ? För att byta lager måste väl kompressorn helt isär och ny gas fyllas på eller ?

Volvo_Chrille
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17

Re: Renovera AC kompressor

Inlägg av Volvo_Chrille »

finns att köpa bara kopplingen som reservdel, om du lyckas byta den på plats behöver du inte fylla om systemet, men det kan nog vara lite trångt... måste dras av med avdragare. Min bil rycker också när acn slår till, men den gör det för ofta pga för lite gas i systemet, ska fylla snart och då hoppas jag det blir bättre.

//Chrille

Jagrullar
Färsk användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 maj 2006, 21:57
Ort: Dalarna

Re: Renovera AC kompressor

Inlägg av Jagrullar »

(Mycket bra) servicemanual till Sanden AC kompressor finns här.
http://www.sanden.com/images/Service_Guide.doc.pdf

Volvo_Chrille
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17

Re: Renovera AC kompressor

Inlägg av Volvo_Chrille »

tackar!! Ska skriva ut den =)

Skriv svar