Vilken är den snålaste 740-modellen?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
740?
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2004, 01:31

Vilken är den snålaste 740-modellen?

Inlägg av 740? »

Jag är på gång att köpa 740 igen. Finns ingen tryggare bil, men jag är irriterad på bensinförbrukningen. Jag har inte råd (student) att köpa en 940, så vilken 740 är snålast? Drar en gle från 87 mer än en gl från 86? Jag ska inte köpa kontainern, för den kostar 5.000 kr mer... Tacksam för svar.



/Marc

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Inlägg av Snusarn »

En insprutare torde väll vara snålare än en förknasare , min -87 med insprut o kat ligger på blandad körning 0,9 och över 43k på motorn
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Nä jag tror att förgasarkärrorna är snålast...

Katalysatorbilarna drar ju optimalt med soppa för förbränningen.

DVS inte soppasnålt. Så gammla förgaqsarbilar å mekaniska sprut borde vara snålast. Men mekaniska sprutet drar ju endel.



b230K Skall ju vara snåla. Men när den börjar strula så är det FETKÖRT.
Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

generellt kan man ju säga att gl är snålare än gle/glt16v eller turbo även om alla bilar förbrukning mest beror på det som sitter mellan ratt o ryggstöd.



en förgasarbil i bra skick har du nog störst chans att köra snålast med.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Inlägg av Snusarn »

alltid lär man sig något nytt :)
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

min gle -87 orginal gick rätt snålt förut tyckte jag, under litern iallafall. och 0.9 snabb motorväg med dubbdäck och fullt lastad.. :) är ju dessutom väldigt trevlig att köra den motorn..



men vad jag hört andra säga vad deras bilar drar så en rätt inställd förknasarmotor borde gå snålast, vill man ha lite mer kräm i en sådan är det ju bara byta kamen också så..



hur påverkas förgasare jämtemot insprut om man kör korta/långa sträckor och om det är väldigt kallt eller inte? i en förgasare kanske det dunstar bort en massa bränsle om man kör många korta sträckor, kanske blir svårstartad när det är svinigt kallt och drar en massa mer på kall motor osv..? Vet inte vilket som e bäst men men det lär ju skilja en del
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

740?
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2004, 01:31

Inlägg av 740? »

Hur är det med 240 då? Samma motor på en 240 gl eller vad sniken heter som det är i 740 gl?



Hur är det med 740 gl från 1990. De heter gl fast de har insprutning? Eller är det förgasare på dem också. En kamrat hade en automat som drog under 0.9 på landsväg. Tänkte att en manuell borde rocka fett då? Min 745 gle var omöjlig att komma under litern med. Hände en gång (tjejen körde).



Har en 740 gle, manuell på gång. Får se om den är fin...

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

240 från samma årsmodell som 740 har typ samma motor, iallafall vad det gäller effekt och förbrukning..



förgasarmotorerna heter B230A och har 112 hk och satt i.. 84-86?

den nyare gl-motorn heter B230F på 116 hk och har insprut med katalysator, och den kom 1987? ev. 1988. och satt väl i ända till och med 940. 92 nån gång tror jag.

b230E med mekaniskt sprut och 131 hk satt väl 86 och 87 bara? denna utan katalysator..



sedan den där lite halvsnuskiga B230K, effekt vet jag inte men förgasare är det, satt 87 och 88?? blir ventilsallad om kamremen går av..



sen har du B234F som satt i vissa GLT, 160 hk har jag för mig, insprut och 16ventiler.. inte så snål.. och även där ventilsallad om remen går..



det är ju svårt att veta hur mycket en bil drar när du åker och kollar på den och det är ju lätt hänt att bli blåst och få en törstig bil, men dom flesta borde gå snålt vid lätt gaspådrag, om allt är som det ska. A-motorn är väl i så fall bästa alternativet. Destu äldre årsmodell destu lägre försäkring ere också.. och A-motorer kryllar det av på skroten så reservdelar är det bättre om, tro det eller men har själv fått åka runt hela srhlm på olika skrotar ibland för att hitta delar till min E-motor..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Snatto
Uppkörning
Inlägg: 866
Blev medlem: 15 jun 2003, 18:26
Ort: Blekinge...

Inlägg av Snatto »

Min 740 drack en gång 0,85 och det var riktigt blandad körning...



Satsa på GL kanske på GLE när det gäller bensin.



TurboDiesel finns ju också... :?
h OND a

740?
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2004, 01:31

Inlägg av 740? »

Tack så mycket för hjälpen! Skick, mil och utrusting för avgöra. Man får ju rätt mycket bil för under 10 000 kr :D

Plump
Övningskörning
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 nov 2003, 14:47
Ort: Vänersborg

Inlägg av Plump »

Min 740 gl 88:a drar inte mycket..ligger runt 0.8-0.9..

Väldigt bensinsnål..

Även till salu.. 8) hehe
Sierra "Cosworth" T5
Sierra "RS500" 16V Turbo
745 16V Turbo

Speed Stills
Övningskörning
Inlägg: 144
Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
Ort: Götelaborg

Re:

Inlägg av Speed Stills »

skrev:Min 740 drack en gång 0,85 och det var riktigt blandad körning...



Satsa på GL kanske på GLE när det gäller bensin.




Samma här... Hade en 740 -87 med F-motor och M46. Den drog 0,85-0,86 – precis enligt specifikationen!

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Volvotoken »

Den Absolut snålaste motorn till 740 är om den är justerad rätt B230K som satt 740 GL -87 sen är nog B230F ganska så snål också B230E som satt i GLE är inte kända för att vara snåla särskilt när dom börjar krångla tex med kallstartsventilen hänger sig och för högt styrtryck mm.



Men mitt tips om du vill ha en snål 740 utan en massa problem är att köpa en med B230F (kat) en modern snål insprutning som sällan krånglar, har den motorn i min 245 -87 automat och den drar inte alls så mycket, sen har jag satt i en V-kam från en B230E så nu är den också ganska så pigg

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av Volvotoken »

skrev:240 från samma årsmodell som 740 har typ samma motor, iallafall vad det gäller effekt och förbrukning..



förgasarmotorerna heter B230A och har 112 hk och satt i.. 84-86? Denna motor fanns -85 och -86 -84 satt det en B23E i 740

den nyare gl-motorn heter B230F på 116 hk och har insprut med katalysator, och den kom 1987? ev. 1988. och satt väl i ända till och med 940. 92 nån gång tror jag. stämmer bra att den kom -87 hade från början LH jetronic 2,2 men uppgraderade senare med 2,4 och 3,1

b230E med mekaniskt sprut och 131 hk satt väl 86 och 87 bara? denna utan katalysator.. Denna motor ersatte B23E i GLE modellen -85 och satt fram till -87 i 740 men hängde med till -88 i 240 GLT



sedan den där lite halvsnuskiga B230K, effekt vet jag inte men förgasare är det, satt 87 och 88?? blir ventilsallad om kamremen går av.. B230K hade en tvåportsfallförgasare med automat choke och var på 116hk satt enbart på årsmodell -87 gick snålt och bra när den var rätt justerad men ett elände att få ordning på som lekman, den hade även förbränningsutrymmet i kolvarna och inte i toppen vilket resulterade i ventilsallad vid kamremsras för övrigt den enda tillsammans med B234 som det blir så på av Volvos Rödblockare



sen har du B234F som satt i vissa GLT, 160 hk har jag för mig, insprut och 16ventiler.. inte så snål.. och även där ventilsallad om remen går..



det är ju svårt att veta hur mycket en bil drar när du åker och kollar på den och det är ju lätt hänt att bli blåst och få en törstig bil, men dom flesta borde gå snålt vid lätt gaspådrag, om allt är som det ska. A-motorn är väl i så fall bästa alternativet. Destu äldre årsmodell destu lägre försäkring ere också.. och A-motorer kryllar det av på skroten så reservdelar är det bättre om, tro det eller men har själv fått åka runt hela srhlm på olika skrotar ibland för att hitta delar till min E-motor..

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

När vi ändå skall vara så petiga så sitter B230E även i 740GLE 1988!!



De skall väl inte vara sä kända för snålhet?

Jag ligger runt 1,0- 1,05 nu, vinterkörning och mest kortsträckor... med min 740 GLE 1988

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av Volvotoken »

skrev:När vi ändå skall vara så petiga så sitter B230E även i 740GLE 1988!!



De skall väl inte vara sä kända för snålhet?

Jag ligger runt 1,0- 1,05 nu, vinterkörning och mest kortsträckor... med min 740 GLE 1988


Var inte petig försökte bara att var hjälpsam..

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re:

Inlägg av rickard »

skrev:Jag ligger runt 1,0- 1,05 nu, vinterkörning och mest kortsträckor... med min 740 GLE 1988


det är väl ändå snålt för en såpass pigg och tung bil
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

0.74 har jag kört min 744gl på. och då var det motorvägsfart i ca 130 och lite stadkörning. blandad långkörning i helgen landade på 0.81 (med voínterdäck då)
kör 945T aut och 945T man, 1998

Skriv svar