Vilken är den snålaste 740-modellen?
Vilken är den snålaste 740-modellen?
Jag är på gång att köpa 740 igen. Finns ingen tryggare bil, men jag är irriterad på bensinförbrukningen. Jag har inte råd (student) att köpa en 940, så vilken 740 är snålast? Drar en gle från 87 mer än en gl från 86? Jag ska inte köpa kontainern, för den kostar 5.000 kr mer... Tacksam för svar.
/Marc
/Marc
Nä jag tror att förgasarkärrorna är snålast...
Katalysatorbilarna drar ju optimalt med soppa för förbränningen.
DVS inte soppasnålt. Så gammla förgaqsarbilar å mekaniska sprut borde vara snålast. Men mekaniska sprutet drar ju endel.
b230K Skall ju vara snåla. Men när den börjar strula så är det FETKÖRT.
Katalysatorbilarna drar ju optimalt med soppa för förbränningen.
DVS inte soppasnålt. Så gammla förgaqsarbilar å mekaniska sprut borde vara snålast. Men mekaniska sprutet drar ju endel.
b230K Skall ju vara snåla. Men när den börjar strula så är det FETKÖRT.
min gle -87 orginal gick rätt snålt förut tyckte jag, under litern iallafall. och 0.9 snabb motorväg med dubbdäck och fullt lastad.. är ju dessutom väldigt trevlig att köra den motorn..
men vad jag hört andra säga vad deras bilar drar så en rätt inställd förknasarmotor borde gå snålast, vill man ha lite mer kräm i en sådan är det ju bara byta kamen också så..
hur påverkas förgasare jämtemot insprut om man kör korta/långa sträckor och om det är väldigt kallt eller inte? i en förgasare kanske det dunstar bort en massa bränsle om man kör många korta sträckor, kanske blir svårstartad när det är svinigt kallt och drar en massa mer på kall motor osv..? Vet inte vilket som e bäst men men det lär ju skilja en del
men vad jag hört andra säga vad deras bilar drar så en rätt inställd förknasarmotor borde gå snålast, vill man ha lite mer kräm i en sådan är det ju bara byta kamen också så..
hur påverkas förgasare jämtemot insprut om man kör korta/långa sträckor och om det är väldigt kallt eller inte? i en förgasare kanske det dunstar bort en massa bränsle om man kör många korta sträckor, kanske blir svårstartad när det är svinigt kallt och drar en massa mer på kall motor osv..? Vet inte vilket som e bäst men men det lär ju skilja en del
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Hur är det med 240 då? Samma motor på en 240 gl eller vad sniken heter som det är i 740 gl?
Hur är det med 740 gl från 1990. De heter gl fast de har insprutning? Eller är det förgasare på dem också. En kamrat hade en automat som drog under 0.9 på landsväg. Tänkte att en manuell borde rocka fett då? Min 745 gle var omöjlig att komma under litern med. Hände en gång (tjejen körde).
Har en 740 gle, manuell på gång. Får se om den är fin...
Hur är det med 740 gl från 1990. De heter gl fast de har insprutning? Eller är det förgasare på dem också. En kamrat hade en automat som drog under 0.9 på landsväg. Tänkte att en manuell borde rocka fett då? Min 745 gle var omöjlig att komma under litern med. Hände en gång (tjejen körde).
Har en 740 gle, manuell på gång. Får se om den är fin...
240 från samma årsmodell som 740 har typ samma motor, iallafall vad det gäller effekt och förbrukning..
förgasarmotorerna heter B230A och har 112 hk och satt i.. 84-86?
den nyare gl-motorn heter B230F på 116 hk och har insprut med katalysator, och den kom 1987? ev. 1988. och satt väl i ända till och med 940. 92 nån gång tror jag.
b230E med mekaniskt sprut och 131 hk satt väl 86 och 87 bara? denna utan katalysator..
sedan den där lite halvsnuskiga B230K, effekt vet jag inte men förgasare är det, satt 87 och 88?? blir ventilsallad om kamremen går av..
sen har du B234F som satt i vissa GLT, 160 hk har jag för mig, insprut och 16ventiler.. inte så snål.. och även där ventilsallad om remen går..
det är ju svårt att veta hur mycket en bil drar när du åker och kollar på den och det är ju lätt hänt att bli blåst och få en törstig bil, men dom flesta borde gå snålt vid lätt gaspådrag, om allt är som det ska. A-motorn är väl i så fall bästa alternativet. Destu äldre årsmodell destu lägre försäkring ere också.. och A-motorer kryllar det av på skroten så reservdelar är det bättre om, tro det eller men har själv fått åka runt hela srhlm på olika skrotar ibland för att hitta delar till min E-motor..
förgasarmotorerna heter B230A och har 112 hk och satt i.. 84-86?
den nyare gl-motorn heter B230F på 116 hk och har insprut med katalysator, och den kom 1987? ev. 1988. och satt väl i ända till och med 940. 92 nån gång tror jag.
b230E med mekaniskt sprut och 131 hk satt väl 86 och 87 bara? denna utan katalysator..
sedan den där lite halvsnuskiga B230K, effekt vet jag inte men förgasare är det, satt 87 och 88?? blir ventilsallad om kamremen går av..
sen har du B234F som satt i vissa GLT, 160 hk har jag för mig, insprut och 16ventiler.. inte så snål.. och även där ventilsallad om remen går..
det är ju svårt att veta hur mycket en bil drar när du åker och kollar på den och det är ju lätt hänt att bli blåst och få en törstig bil, men dom flesta borde gå snålt vid lätt gaspådrag, om allt är som det ska. A-motorn är väl i så fall bästa alternativet. Destu äldre årsmodell destu lägre försäkring ere också.. och A-motorer kryllar det av på skroten så reservdelar är det bättre om, tro det eller men har själv fått åka runt hela srhlm på olika skrotar ibland för att hitta delar till min E-motor..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
- Ort: Götelaborg
Re:
skrev:Min 740 drack en gång 0,85 och det var riktigt blandad körning...
Satsa på GL kanske på GLE när det gäller bensin.
Samma här... Hade en 740 -87 med F-motor och M46. Den drog 0,85-0,86 – precis enligt specifikationen!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Den Absolut snålaste motorn till 740 är om den är justerad rätt B230K som satt 740 GL -87 sen är nog B230F ganska så snål också B230E som satt i GLE är inte kända för att vara snåla särskilt när dom börjar krångla tex med kallstartsventilen hänger sig och för högt styrtryck mm.
Men mitt tips om du vill ha en snål 740 utan en massa problem är att köpa en med B230F (kat) en modern snål insprutning som sällan krånglar, har den motorn i min 245 -87 automat och den drar inte alls så mycket, sen har jag satt i en V-kam från en B230E så nu är den också ganska så pigg
Men mitt tips om du vill ha en snål 740 utan en massa problem är att köpa en med B230F (kat) en modern snål insprutning som sällan krånglar, har den motorn i min 245 -87 automat och den drar inte alls så mycket, sen har jag satt i en V-kam från en B230E så nu är den också ganska så pigg
-
- Uppkörning
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re:
skrev:240 från samma årsmodell som 740 har typ samma motor, iallafall vad det gäller effekt och förbrukning..
förgasarmotorerna heter B230A och har 112 hk och satt i.. 84-86? Denna motor fanns -85 och -86 -84 satt det en B23E i 740
den nyare gl-motorn heter B230F på 116 hk och har insprut med katalysator, och den kom 1987? ev. 1988. och satt väl i ända till och med 940. 92 nån gång tror jag. stämmer bra att den kom -87 hade från början LH jetronic 2,2 men uppgraderade senare med 2,4 och 3,1
b230E med mekaniskt sprut och 131 hk satt väl 86 och 87 bara? denna utan katalysator.. Denna motor ersatte B23E i GLE modellen -85 och satt fram till -87 i 740 men hängde med till -88 i 240 GLT
sedan den där lite halvsnuskiga B230K, effekt vet jag inte men förgasare är det, satt 87 och 88?? blir ventilsallad om kamremen går av.. B230K hade en tvåportsfallförgasare med automat choke och var på 116hk satt enbart på årsmodell -87 gick snålt och bra när den var rätt justerad men ett elände att få ordning på som lekman, den hade även förbränningsutrymmet i kolvarna och inte i toppen vilket resulterade i ventilsallad vid kamremsras för övrigt den enda tillsammans med B234 som det blir så på av Volvos Rödblockare
sen har du B234F som satt i vissa GLT, 160 hk har jag för mig, insprut och 16ventiler.. inte så snål.. och även där ventilsallad om remen går..
det är ju svårt att veta hur mycket en bil drar när du åker och kollar på den och det är ju lätt hänt att bli blåst och få en törstig bil, men dom flesta borde gå snålt vid lätt gaspådrag, om allt är som det ska. A-motorn är väl i så fall bästa alternativet. Destu äldre årsmodell destu lägre försäkring ere också.. och A-motorer kryllar det av på skroten så reservdelar är det bättre om, tro det eller men har själv fått åka runt hela srhlm på olika skrotar ibland för att hitta delar till min E-motor..
-
- Uppkörning
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re:
skrev:När vi ändå skall vara så petiga så sitter B230E även i 740GLE 1988!!
De skall väl inte vara sä kända för snålhet?
Jag ligger runt 1,0- 1,05 nu, vinterkörning och mest kortsträckor... med min 740 GLE 1988
Var inte petig försökte bara att var hjälpsam..
Re:
skrev:Jag ligger runt 1,0- 1,05 nu, vinterkörning och mest kortsträckor... med min 740 GLE 1988
det är väl ändå snålt för en såpass pigg och tung bil
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!