Galvade dem 940 med?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
Galvade dem 940 med?
Hej.
Har alltid haft för mig att 940 var galvade med men enligt en på jobbet är det vanligt stål, och att det skulle gå att få galvat mot tillägg, sant eller inte?
Har alltid haft för mig att 940 var galvade med men enligt en på jobbet är det vanligt stål, och att det skulle gå att få galvat mot tillägg, sant eller inte?
Blåmetallic 744 -88 USA Import ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Galvade dem 940 med?
Jo dom är galvade ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
Re: Galvade dem 940 med?
men vad galvade dem ? sökt lite å det står olika här å där, vart främst 95orna jag tänkte på
Blåmetallic 744 -88 USA Import ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Galvade dem 940 med?
Dom är helgalvade. Volvo började helgalva -88.
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
Re: Galvade dem 940 med?
Okej jo det va det jag trodde med
men varför springer folk runt å säger dem sluta galva 1991 för de blev för dyrt... aja vet inte vem jag ska tro får väl hoppas de e galv överallt
![Surprised :o](./images/smilies/icon_eek.gif)
Blåmetallic 744 -88 USA Import ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Galvade dem 940 med?
skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..
visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..
men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..
tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..
visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..
men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..
tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2484
- Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
- Kör: No Turboshit
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Galvade dem 940 med?
Mjo.. men är det inte efter 88B det kom? sen det med 91:orna.. polaren har en som är as röten i torped plåt och andra ställen..Hesselgren skrev:skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..
visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..
men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..
tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Re: Galvade dem 940 med?
Hesselgren skrev:skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..
visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..
men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..
tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..
kan ju va för att 740 -91 är rena skiten jävla PISSMOTOR och sånt
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
- Kör: 944 GL
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
- Kontakt:
Re: Galvade dem 940 med?
Var de inte -90 som dom började tilverka motorer utan underdimensionerade lager i motorn?Gode_Herrn skrev:Hesselgren skrev:skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..
visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..
men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..
tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..
kan ju va för att 740 -91 är rena skiten jävla PISSMOTOR och sånt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
//Tapper
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2345
- Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
- Kör: Citroen C3 II
- Ort: Bålsta
Re: Galvade dem 940 med?
Och vad f*n har motorerna med rosten att göra...?
MvH Thomas
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
MvH Thomas
- Pontus
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
- Kör: Volvo S60 2.4D -04
- Ort: Örebro
Re: Galvade dem 940 med?
96:orna's 940 lade dom tom ett lager aluminum, alltså tuuuunt! 96orna hade så iaf det är säkert, men skulle inte förvåna mig om fler årsm hade det. Det har en gubbe på jobbet som har berättat, jobbat 25 år på rejmes skadeverkstad så han vet nog
Re: Galvade dem 940 med?
Enligt en källa från Volvo som jag känner så är alla 740/940 galvade från 88 och framåt. Dock är det ju ingen garanti att bilen är rostfri för evigt bara för att den är galvad. Om man kör mycket på slaskiga, saltade vintervägar och på samma gång slarvar med tvättning etc. så rostar även galvade bilar till slut. Min 940 är ju från 91 och är i pricip nästan helt rostfri. Men då är den också vaxad två ggr per år och handtvättad regelbundet, samt norrlandskörd.... ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Galvade dem 940 med?
![Bild](http://i36.tinypic.com/2dvvjww.jpg)
Finns ju en del rötna exemplar av 940, känns lite vemodigt att se
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6877
- Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
- Kör: Volvo, Skoda
- Ort: Nykvarn
Re: Galvade dem 940 med?
Ähh dedär var ju bara bakluckan, såg ju fin ut i övrigtEdil_ skrev:
Finns ju en del rötna exemplar av 940, känns lite vemodigt att se
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Inte alls ovanligt dock..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14
Re: Galvade dem 940 med?
Det är inge svårt att hålla sin 940 fri från rost. Det är bara att tvätta, noggrannt och ofta! Samt vaxa ett par ggr per år.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Galvade dem 940 med?
Såg en S70 för några veckor sen här i Göteborg som var i klass med 940:in på bilden ovan.
Hål i en skärmkant och baklucka, hela kitet skitrötet.
Allt beror ju på när första skadorna kommer igenom lacken....
Hål i en skärmkant och baklucka, hela kitet skitrötet.
Allt beror ju på när första skadorna kommer igenom lacken....
![Bild](http://www.taznet.se/bilder/signatur.jpg)
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Galvade dem 940 med?
Alla bilar som är byggda i plåt rostar om man missköter dem. Kör du din bil mycket och året runt utan att tvätta och vaxa den så kommer rosten som ett brev på posten. Galvningen gör såklart plåten mycket mer motståndskraftig, men "användarfel" kan döda det mesta.
Stenskott som tränger in till den rena plåten är ju ingen höjdare och en relativt ny bil kan ju t.ex. ha fått en parkeringsskada på en skärm och en dörr som sedan har lagats dåligt och vips så kommer rosten.
Angående Volvos rostskydd så ska tydligen årsmodellerna 87 och tidiga 88 (88A) vara halvgalvade. Har fått lite olika bud på hur mycket som har doppats, vissa säger upp till fönsterrutorna och andra säger upp till midjelisterna. 88B och framåt är helgalvade, har dock hört viss säga att taken inte doppades.
Stenskott som tränger in till den rena plåten är ju ingen höjdare och en relativt ny bil kan ju t.ex. ha fått en parkeringsskada på en skärm och en dörr som sedan har lagats dåligt och vips så kommer rosten.
Angående Volvos rostskydd så ska tydligen årsmodellerna 87 och tidiga 88 (88A) vara halvgalvade. Har fått lite olika bud på hur mycket som har doppats, vissa säger upp till fönsterrutorna och andra säger upp till midjelisterna. 88B och framåt är helgalvade, har dock hört viss säga att taken inte doppades.
![Bild](http://www.schnauz.se/arkiv/940/signatur.jpg)
-
- Moderator
- Inlägg: 20277
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Galvade dem 940 med?
Volvo började galva bilarna nertill (vet inte hur långt upp) redan 1986, vet detta helt säkert.
Re: Galvade dem 940 med?
Jasså, redan 86? En kompis till mig har en sen 87a som är halvgalvad, enligt hans pappa (volvoarbetare sedan 70-talet) började man halvgalva just 1987, men han kan ju såklart blanda ihop årtalen!In The White skrev:Volvo började galva bilarna nertill (vet inte hur långt upp) redan 1986, vet detta helt säkert.
Har hört lika olika om hur långt upp det är galvat, en del säger till midjelisterna och en del upp till fönstrena.
Får ta och leta upp en 87a på skroten och slipa lite!
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Bild](http://www.schnauz.se/arkiv/940/signatur.jpg)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Galvade dem 940 med?
schnauz skrev:Jasså, redan 86? En kompis till mig har en sen 87a som är halvgalvad, enligt hans pappa (volvoarbetare sedan 70-talet) började man halvgalva just 1987, men han kan ju såklart blanda ihop årtalen!In The White skrev:Volvo började galva bilarna nertill (vet inte hur långt upp) redan 1986, vet detta helt säkert.
Har hört lika olika om hur långt upp det är galvat, en del säger till midjelisterna och en del upp till fönstrena.
Får ta och leta upp en 87a på skroten och slipa lite!
d där är så skumt..
varför ar i princip alla 86or rööötna i golvet men nästan inga 88or..
dock har jag upplevt 86ornas dörrar mycke rostfriare än senare modeller.. kanske jag som haft tur med mina gamla bilar med rostfria dörrar..
-
- Moderator
- Inlägg: 20277
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Galvade dem 940 med?
Jag tror att den mesta rötan i golven på äldre volvo beror på läckage av något slag, på 240an läckte nästan alla framrutor pga dålig passning och på 740an var det läckande värmepaket. ![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Galvade dem 940 med?
In The White skrev:Jag tror att den mesta rötan i golven på äldre volvo beror på läckage av något slag, på 240an läckte nästan alla framrutor pga dålig passning och på 740an var det läckande värmepaket.
mm, fast har man glykol i så ska d ju inte rosta..
-
- Moderator
- Inlägg: 20277
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Galvade dem 940 med?
Visserligen, men efter många år utan upptäckt så visst rostar det under dom sura mattorna.
Ett annat problem är läkage genom ventilationsluckan nere till vänster vid pedalerna. Läckte där på min 745a,
dom hade "glömt" tätningsmassan runt ramen från fabriken.![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ett annat problem är läkage genom ventilationsluckan nere till vänster vid pedalerna. Läckte där på min 745a,
dom hade "glömt" tätningsmassan runt ramen från fabriken.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Galvade dem 940 med?
d sög ju..In The White skrev:Visserligen, men efter många år utan upptäckt så visst rostar det under dom sura mattorna.
Ett annat problem är läkage genom ventilationsluckan nere till vänster vid pedalerna. Läckte där på min 745a,
dom hade "glömt" tätningsmassan runt ramen från fabriken.
sen blir d ju lätt sunkigt efter vintern om man inte slår av snön från skorna.. å d är ju perfa me snö å gärna salt i bilen..
alla bilar rostar ju helt klart om man missköter dom..