Galvade dem 940 med?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Galvade dem 940 med?

Inlägg av 940turbo.com »

Hej.

Har alltid haft för mig att 940 var galvade med men enligt en på jobbet är det vanligt stål, och att det skulle gå att få galvat mot tillägg, sant eller inte?
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Bulan »

Jo dom är galvade ;)
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av 940turbo.com »

men vad galvade dem ? sökt lite å det står olika här å där, vart främst 95orna jag tänkte på
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av evozz »

Dom är helgalvade. Volvo började helgalva -88.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av 940turbo.com »

Okej jo det va det jag trodde med :o men varför springer folk runt å säger dem sluta galva 1991 för de blev för dyrt... aja vet inte vem jag ska tro får väl hoppas de e galv överallt
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Hesselgren »

skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..

visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..

men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..

tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Christensson »

Hesselgren skrev:skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..

visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..

men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..

tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..
Mjo.. men är det inte efter 88B det kom? sen det med 91:orna.. polaren har en som är as röten i torped plåt och andra ställen..

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Gode_Herrn »

Hesselgren skrev:skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..

visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..

men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..

tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..

kan ju va för att 740 -91 är rena skiten jävla PISSMOTOR och sånt

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av tommy34 »

motorn är inte skit tändsystemet är SKIT
Bild
744 gle b230e -88

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Tapper »

Gode_Herrn skrev:
Hesselgren skrev:skulle mycke väl kunna tänka mig att det skulle kunna stämma..

visst fram till 87- brukar d va rötet undertill, å framskärmarna eventuellt..

men rostigare karroser än 740 91- är väl svårt å hitta.. torpedplåt, skärmar, dörrar osv.. runt framrutan, fram på huven..

tycker d verkar lika med 940.. torpedplåt, dörrar, skärmkanter osv..

kan ju va för att 740 -91 är rena skiten jävla PISSMOTOR och sånt
Var de inte -90 som dom började tilverka motorer utan underdimensionerade lager i motorn? ;)

//Tapper

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Thomas_7i »

Och vad f*n har motorerna med rosten att göra...? :roll:

MvH Thomas

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Pontus »

96:orna's 940 lade dom tom ett lager aluminum, alltså tuuuunt! 96orna hade så iaf det är säkert, men skulle inte förvåna mig om fler årsm hade det. Det har en gubbe på jobbet som har berättat, jobbat 25 år på rejmes skadeverkstad så han vet nog
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av jdrotz »

Enligt en källa från Volvo som jag känner så är alla 740/940 galvade från 88 och framåt. Dock är det ju ingen garanti att bilen är rostfri för evigt bara för att den är galvad. Om man kör mycket på slaskiga, saltade vintervägar och på samma gång slarvar med tvättning etc. så rostar även galvade bilar till slut. Min 940 är ju från 91 och är i pricip nästan helt rostfri. Men då är den också vaxad två ggr per år och handtvättad regelbundet, samt norrlandskörd.... :)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Edil_
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 17 jul 2007, 16:52
Kör: 745 Turbo R - 90
Ort: Borås

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Edil_ »

Bild


Finns ju en del rötna exemplar av 940, känns lite vemodigt att se :|

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Östlund »

Edil_ skrev:

Finns ju en del rötna exemplar av 940, känns lite vemodigt att se :|
Ähh dedär var ju bara bakluckan, såg ju fin ut i övrigt :)
Inte alls ovanligt dock..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av jdrotz »

Det är inge svårt att hålla sin 940 fri från rost. Det är bara att tvätta, noggrannt och ofta! Samt vaxa ett par ggr per år.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av taz »

Såg en S70 för några veckor sen här i Göteborg som var i klass med 940:in på bilden ovan.

Hål i en skärmkant och baklucka, hela kitet skitrötet.

Allt beror ju på när första skadorna kommer igenom lacken....
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av schnauz »

Alla bilar som är byggda i plåt rostar om man missköter dem. Kör du din bil mycket och året runt utan att tvätta och vaxa den så kommer rosten som ett brev på posten. Galvningen gör såklart plåten mycket mer motståndskraftig, men "användarfel" kan döda det mesta.
Stenskott som tränger in till den rena plåten är ju ingen höjdare och en relativt ny bil kan ju t.ex. ha fått en parkeringsskada på en skärm och en dörr som sedan har lagats dåligt och vips så kommer rosten.

Angående Volvos rostskydd så ska tydligen årsmodellerna 87 och tidiga 88 (88A) vara halvgalvade. Har fått lite olika bud på hur mycket som har doppats, vissa säger upp till fönsterrutorna och andra säger upp till midjelisterna. 88B och framåt är helgalvade, har dock hört viss säga att taken inte doppades.
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av In The White »

Volvo började galva bilarna nertill (vet inte hur långt upp) redan 1986, vet detta helt säkert.

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av schnauz »

In The White skrev:Volvo började galva bilarna nertill (vet inte hur långt upp) redan 1986, vet detta helt säkert.
Jasså, redan 86? En kompis till mig har en sen 87a som är halvgalvad, enligt hans pappa (volvoarbetare sedan 70-talet) började man halvgalva just 1987, men han kan ju såklart blanda ihop årtalen!
Har hört lika olika om hur långt upp det är galvat, en del säger till midjelisterna och en del upp till fönstrena.
Får ta och leta upp en 87a på skroten och slipa lite! :idea:
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Hesselgren »

schnauz skrev:
In The White skrev:Volvo började galva bilarna nertill (vet inte hur långt upp) redan 1986, vet detta helt säkert.
Jasså, redan 86? En kompis till mig har en sen 87a som är halvgalvad, enligt hans pappa (volvoarbetare sedan 70-talet) började man halvgalva just 1987, men han kan ju såklart blanda ihop årtalen!
Har hört lika olika om hur långt upp det är galvat, en del säger till midjelisterna och en del upp till fönstrena.
Får ta och leta upp en 87a på skroten och slipa lite! :idea:

d där är så skumt..

varför ar i princip alla 86or rööötna i golvet men nästan inga 88or..

dock har jag upplevt 86ornas dörrar mycke rostfriare än senare modeller.. kanske jag som haft tur med mina gamla bilar med rostfria dörrar..

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av In The White »

Jag tror att den mesta rötan i golven på äldre volvo beror på läckage av något slag, på 240an läckte nästan alla framrutor pga dålig passning och på 740an var det läckande värmepaket. :(

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Hesselgren »

In The White skrev:Jag tror att den mesta rötan i golven på äldre volvo beror på läckage av något slag, på 240an läckte nästan alla framrutor pga dålig passning och på 740an var det läckande värmepaket. :(

mm, fast har man glykol i så ska d ju inte rosta..

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av In The White »

Visserligen, men efter många år utan upptäckt så visst rostar det under dom sura mattorna.
Ett annat problem är läkage genom ventilationsluckan nere till vänster vid pedalerna. Läckte där på min 745a,
dom hade "glömt" tätningsmassan runt ramen från fabriken. :evil:

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Galvade dem 940 med?

Inlägg av Hesselgren »

In The White skrev:Visserligen, men efter många år utan upptäckt så visst rostar det under dom sura mattorna.
Ett annat problem är läkage genom ventilationsluckan nere till vänster vid pedalerna. Läckte där på min 745a,
dom hade "glömt" tätningsmassan runt ramen från fabriken. :evil:
d sög ju..

sen blir d ju lätt sunkigt efter vintern om man inte slår av snön från skorna.. å d är ju perfa me snö å gärna salt i bilen..

alla bilar rostar ju helt klart om man missköter dom..

Skriv svar