Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Inlägg av tomasbjork »

Hejsan. Jag undrar hur man gör för att få lös kabeln som går till pumpen. Den går genom plåten där vid reservhjulet. Men hur får man ingenom själva kontakten?
740 gl -87

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Inlägg av Pontus »

klipp, skarva?
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Haft väck min idagarna då jag fixade min halvfungerande mätare. den går faktist in men det är inte långt ifrån att det inte är omöjligt.



går det extremt trögt så kan du ju ta och klippa sönder hakfästet på ena sidan på kontakten. (finns 2) .



Allting går med lite våld. går det inte mer mer våld så brukar det oftast gå sönder ;)



Eller menar du kablen ner i själva tanken? jag tog tryckluftslipmaskinen och slipade rent från rost. drog sönder kontaktstycket. drog in kablarna 5cm . lödade på de på kablarna på insidna och isolerade med krympslang. tätade med lite silicon som tålde bland annat oljor och vätsker.



// Martin

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Alltså, kabeln som går ner i armaturen till pumpen. Den går ju genom plåten vid reservhjulet, till vänster mot v.bakskärm och sen in i kontakten. Om jag ska bort med armaturen vill jag ju ha bort kabeln och då måste jag dra den genom plåten. Och då måste jag få igenom kontakten. Det sitter ju en gummitätning vid genomföringen. Får man igenom kontakten om man tar bort den?
740 gl -87

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

Ja gummitätningen måste loss

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Jag har nu lyckats byta förpump. Tog en hel kväll, några energidrycker, lite vredesutbrott och många nya köttsår. Jaja, sånt får man ta. Men när jag sen pröva så gick ju pumpskiten jag trodde var trasig. Bytte ändå och jag kollade att jag hade ström bak till pumpen. Kanske bara är så att min bil rycker. Vi får sen när jag får lite mindre bränsle i tanken.
740 gl -87

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Sitter en gummislang på själva armaturen som kan spricka sönder, vred och bände på våran och där var det en liten spricka i den då, men när den var bytt så vart det "kanske " en liten skillnad...



Hur ser dina slangar ut som går från tanken ner mot själva huvudpumpen under bilen ut ?



mvh



Robban
Bild

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

slangarna ser fina ut :)
740 gl -87

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Märkte en sak igår när jag var ute och körde. Jag hade cirka 20liter kvar i tanken men när jag svängde och gasade fullt så fick han ingen bensin. Nog ska den väl få det när man har 20liter kvar! Jag kan tänka mig att det blir så om man har kanske 5liter men inte 20. Min förpump kan inte må bra.
740 gl -87

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Låter som den inte får soppa helt klart, skulle nog kolla upp pumpen i tanken helt klart till en början...



mvh



Robban
Bild

Victor
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 jul 2006, 11:43
Ort: Lerum

Inlägg av Victor »

Angående kontaktstycket för bränslepumpen i tanken så går det att lossa de tre alternativt fyra sladdarna från detta utan att göra sönder kontaktstycket. Man tar en skruvmejsel, bänder upp de två "locken" på kontaktstyckets sidor. Man ser de lätt om man bara kikar noggrant. Sedan tar man en näbbtång och grabbar tag i första sladden och rycker ut den.



Man slipper ju lossa gummiringen vid plåten på detta sätt.



MVH Victor
Volvo 740 GLT -90 B230F
Volvo 740 Turbo Intercooler -90 B230FT

BildBild

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Men jag har ju satt dit en ny pump så den ska ju funka. Och jag har ju ström ändå fram till pumpen :( Jag kollade den där lilla gummislangen mellan förpumpen och bränsleröret. Det såg helt ut för mig.
740 gl -87

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Fick du ner armaturen riktigt? Det är lätt att sätta den på sniskan...vilket resulterar att den drar luft när bränslenivån är låg!

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Finns väl bara 3 saker som kan strula, det ena är som Volvo-Jocke säger, det andra är att pumpen lagt av, kan du kolla genom att lossa tanklocket när motorn går på tomgång och lyssna i påfyllningen om det surrar om pumpen.

3e allternativet är ju att slangen på armaturen eller att själva armaturen är trasig och suger tjuvluft!?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Jag tror jag fick ner pumpen ordentligt för jag satt tillbaka den som den satt och den verkar aldrig ha varit loss för jag fick bryta isär klamrena för dom hade rostat ihop. Sen när jag satt tillbaka så kollade jag att jag satt ner armaturen i den där lille lådan eller vad det är.
740 gl -87

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Re: Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Inlägg av tomasbjork »

Jag måste nog upp med armaturen igen. När jag får kring 20liter och mindre dör den i kurvor. Måste ha gjort nåt galet. Kan det eventuellt vara filtret som är igentäppt?
740 gl -87

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Inlägg av Robban67 »

Hej

När våran tankpump gav upp så var det precis den tendensen som du beskriver att den la av i kurvorna....

Kanske någon kabel som släppt och glappar ?

mvh

Robban
Bild

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

UPDATE: pumpen fungerar

Inlägg av tomasbjork »

Jag har lyckats skaka liv i min föredetta döda förpump. Felet var att jag inte hade någon jord. Jag tror att jag hade slitit av lödningen för jorden förra gången jag bytte pump. Lödde dit en liten jordkabel och vips börja den snurra :lol:
740 gl -87

Skriv svar