Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?
Hejsan. Jag undrar hur man gör för att få lös kabeln som går till pumpen. Den går genom plåten där vid reservhjulet. Men hur får man ingenom själva kontakten?
740 gl -87
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Haft väck min idagarna då jag fixade min halvfungerande mätare. den går faktist in men det är inte långt ifrån att det inte är omöjligt.
går det extremt trögt så kan du ju ta och klippa sönder hakfästet på ena sidan på kontakten. (finns 2) .
Allting går med lite våld. går det inte mer mer våld så brukar det oftast gå sönder
Eller menar du kablen ner i själva tanken? jag tog tryckluftslipmaskinen och slipade rent från rost. drog sönder kontaktstycket. drog in kablarna 5cm . lödade på de på kablarna på insidna och isolerade med krympslang. tätade med lite silicon som tålde bland annat oljor och vätsker.
// Martin
går det extremt trögt så kan du ju ta och klippa sönder hakfästet på ena sidan på kontakten. (finns 2) .
Allting går med lite våld. går det inte mer mer våld så brukar det oftast gå sönder
Eller menar du kablen ner i själva tanken? jag tog tryckluftslipmaskinen och slipade rent från rost. drog sönder kontaktstycket. drog in kablarna 5cm . lödade på de på kablarna på insidna och isolerade med krympslang. tätade med lite silicon som tålde bland annat oljor och vätsker.
// Martin
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Alltså, kabeln som går ner i armaturen till pumpen. Den går ju genom plåten vid reservhjulet, till vänster mot v.bakskärm och sen in i kontakten. Om jag ska bort med armaturen vill jag ju ha bort kabeln och då måste jag dra den genom plåten. Och då måste jag få igenom kontakten. Det sitter ju en gummitätning vid genomföringen. Får man igenom kontakten om man tar bort den?
740 gl -87
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Jag har nu lyckats byta förpump. Tog en hel kväll, några energidrycker, lite vredesutbrott och många nya köttsår. Jaja, sånt får man ta. Men när jag sen pröva så gick ju pumpskiten jag trodde var trasig. Bytte ändå och jag kollade att jag hade ström bak till pumpen. Kanske bara är så att min bil rycker. Vi får sen när jag får lite mindre bränsle i tanken.
740 gl -87
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Märkte en sak igår när jag var ute och körde. Jag hade cirka 20liter kvar i tanken men när jag svängde och gasade fullt så fick han ingen bensin. Nog ska den väl få det när man har 20liter kvar! Jag kan tänka mig att det blir så om man har kanske 5liter men inte 20. Min förpump kan inte må bra.
740 gl -87
Angående kontaktstycket för bränslepumpen i tanken så går det att lossa de tre alternativt fyra sladdarna från detta utan att göra sönder kontaktstycket. Man tar en skruvmejsel, bänder upp de två "locken" på kontaktstyckets sidor. Man ser de lätt om man bara kikar noggrant. Sedan tar man en näbbtång och grabbar tag i första sladden och rycker ut den.
Man slipper ju lossa gummiringen vid plåten på detta sätt.
MVH Victor
Man slipper ju lossa gummiringen vid plåten på detta sätt.
MVH Victor
Volvo 740 GLT -90 B230F
Volvo 740 Turbo Intercooler -90 B230FT
Volvo 740 Turbo Intercooler -90 B230FT
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Finns väl bara 3 saker som kan strula, det ena är som Volvo-Jocke säger, det andra är att pumpen lagt av, kan du kolla genom att lossa tanklocket när motorn går på tomgång och lyssna i påfyllningen om det surrar om pumpen.
3e allternativet är ju att slangen på armaturen eller att själva armaturen är trasig och suger tjuvluft!?
3e allternativet är ju att slangen på armaturen eller att själva armaturen är trasig och suger tjuvluft!?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Re: Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?
Jag måste nog upp med armaturen igen. När jag får kring 20liter och mindre dör den i kurvor. Måste ha gjort nåt galet. Kan det eventuellt vara filtret som är igentäppt?
740 gl -87
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?
Hej
När våran tankpump gav upp så var det precis den tendensen som du beskriver att den la av i kurvorna....
Kanske någon kabel som släppt och glappar ?
mvh
Robban
När våran tankpump gav upp så var det precis den tendensen som du beskriver att den la av i kurvorna....
Kanske någon kabel som släppt och glappar ?
mvh
Robban
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
UPDATE: pumpen fungerar
Jag har lyckats skaka liv i min föredetta döda förpump. Felet var att jag inte hade någon jord. Jag tror att jag hade slitit av lödningen för jorden förra gången jag bytte pump. Lödde dit en liten jordkabel och vips börja den snurra
740 gl -87