Vilken bak fjädrar höjer mest?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Vilken bak fjädrar höjer mest?

Inlägg av Tomaz »

Mina bak fjädrar har börjat ge upp så hela bakdelen av bilen hänger typ "snett", bilen är ca 15mm lägre på vänster än vad den är p åden högra.



Så för att inte svika mitt eget motto så vill jag nu ha tips på vad för fjädrar man ska ha för att få bakändan så hög som möjligt.

Har hört nåt om husvagnsfjädrar, är de bara hårdare än en original fjäder eller är den högre också?

Sen vill jag minnas att nån nämnt något om att 240'ins husvagnsfjädrar skulle höja ännu mera.



Nån som vet? Tar gärna tips om bra fjädrar ifrån andra bilar / märken också, vill få ut bilen så brutalt hög bak som det bara går.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

855 fjädrar passar kommer dock inte ihåg om dom var längre.

240 fjädrar är längre men mindre diameter så dom går nog inte få dit.
Bild

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Satte husvagnsfjädrar bak på min 744:a, de fjädrarna är ju lika långa som original men hårdare, så i teorin så borde de ju göra bilen lite högre.



Annars köper du sånna och fyller de med fjädergummin så fjädrarna inte kan fjädra, då lär den ju bli hög som ett hus.

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Inlägg av Tomaz »

Manke skrev:Satte husvagnsfjädrar bak på min 744:a, de fjädrarna är ju lika långa som original men hårdare, så i teorin så borde de ju göra bilen lite högre.



Annars köper du sånna och fyller de med fjädergummin så fjädrarna inte kan fjädra, då lär den ju bli hög som ett hus.


Kör med original fjädrar med gummin nu, vette fan varför den säckat ihop ändå, man ser TYDLIGT med blotta ögat ett hela bakdelen är sne som f*n.



Men får kanske bli husvagnsfjädrar då.



Skiljer fjädrarna mellan sedan och kombi? Ser att de säljer olika på Mekonomen. De för kombi är typ 50kr dyrare. Är de ännu mera förstärkta eller nåt?
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Kan ha att göra med en slut stötdämpare på ena sida...behöver inte vara fjädern..annars kan ju ena fjädern ha brustit...kollat det? ;)



Husvagnsfjädrarna är typ lika långa som orginal, men eftersom de har högre hårdhet så fjädrar inte bilen ner så långt...så den blir altså högre ibak :) Likaså kan du ju dra tunga släp osv utan att den säckar lika lätt...
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Inlägg av Tomaz »

perra? skrev:Kan ha att göra med en slut stötdämpare på ena sida...behöver inte vara fjädern..annars kan ju ena fjädern ha brustit...kollat det? ;)



Husvagnsfjädrarna är typ lika långa som orginal, men eftersom de har högre hårdhet så fjädrar inte bilen ner så långt...så den blir altså högre ibak :) Likaså kan du ju dra tunga släp osv utan att den säckar lika lätt...


Tycker att stötdämparen inte borde påverka höjden på bilen, bara gör att den gungar som fan när man kör i gupp eller liknande, dess uppgift är ju inte att hålla up bilen utan att motverka haftiga rörelser, i både ihop och siär dragande. Men omöjligt är det väl inte.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Bakfjädrar till kombi ska väl vara lite hårdare, så satsa på såna :D
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

Tomaz skrev:
perra? skrev:Kan ha att göra med en slut stötdämpare på ena sida...behöver inte vara fjädern..annars kan ju ena fjädern ha brustit...kollat det? ;)



Husvagnsfjädrarna är typ lika långa som orginal, men eftersom de har högre hårdhet så fjädrar inte bilen ner så långt...så den blir altså högre ibak :) Likaså kan du ju dra tunga släp osv utan att den säckar lika lätt...


Tycker att stötdämparen inte borde påverka höjden på bilen, bara gör att den gungar som fan när man kör i gupp eller liknande, dess uppgift är ju inte att hålla up bilen utan att motverka haftiga rörelser, i både ihop och siär dragande. Men omöjligt är det väl inte.


Nej det är inte den primära arbetet för dämparna, men de hjälper till att höja upp bakvagnen. När och om en stötdämpare sakat ihop fullständigt som den gjorde på min Volvo 142 bak så blev den märkbart sne och om bilen lutade åt det hållet där dämparen var slut var den ruskig låg. Tycker du bör kolla dämparna i första hand.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Inlägg av Tomaz »

Glömde uppdatera här!



Hittade felet och har åtgärdat det.

Balken som övre fjäderfästet sitter i hade rostat bort, typ, HELT.

Så fjädern och fäste hade tryckts upp i balken, plockade ner allt, svetsade ihop balken och skruvade tebax fjädern och nu är bilen rak igen!



Men vill fortfarande byta fjädrarna och dämparna för att få bilen så hög som möjligt, kanske går att svetsa ihop flera fjädrar / ta ifrån någon anna bil och ge den helt löjligt hög fjädring bak?
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

på polarens 740 så tog hockypuck och borrade hål i den och tillsammande med en längre bolt (istället för pinnbult) så satt han den som distans mellan övre balk och fjäder. vart 2 cm högre av det. har även gått igenom besiktningen så.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

tja .. man skulle ju kunna ta ambulansens bakfjädrar tex.. dom är väl iaf 2ggr kraftigare än orginal .. om du kikar på dom äldre ambulanserna innan 1995 så har dom nått som skulle passa fint ;)

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

jag hittade ett par kfatiga fjädrar på skroten till min brors 744 1988, tror det var biltemas husvagnsfjädrar till kombin. bilen blev en decimeter högre jämfört med trötta originalfjädrar. Ser skitroligt ut.



du kan ju annars sno ihop en hög med plastmellanläggen mellan fjädrar och kaross på skroten och köp två långa bultar (M8) så kan du enkelt höja bilen ett par centimeter bara där.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Skriv svar