Hög COhalt, Högre vid ombes.. (blockerat avgassystem)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Hög COhalt, Högre vid ombes.. (blockerat avgassystem)

Inlägg av Nemesis »

Hälde i en flaska Kemetyl Ki i tanken igår..

http://www.kemetyl.se/marknad.asp?Lang= ... al=Produkt

ca. 15-20liter kvar i tanken..



men nu går motorn kasst :(

den rasar i varvtal och skakar när man trycker ner kopplingen när man kör..

är på gränsen till att dö alltså..



även märkt att bilen dör på startgas sedan tidigare?

går inte upp i varv alls utan bara dör :?



vad kan vara fel?

för högt bränsletryck så den inte får tillräckligt med luft?

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

gäller alltså en 740-90a med en B230f :)

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

ingen som har nått förslag? :(



lite kris inför bes nu också

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

ingen tanke att det kanske har med spriten att göra? testa att tanka fullt med bensin så kanske det blir annorlunda. Dagens bensin har redan en viss spritinblandning så ännu mer sprit i gör ju att den kräver mer och går då snålare.

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

StefanM skrev:ingen tanke att det kanske har med spriten att göra? testa att tanka fullt med bensin så kanske det blir annorlunda. Dagens bensin har redan en viss spritinblandning så ännu mer sprit i gör ju att den kräver mer och går då snålare.


jo men fått för mig att den får för mycket soppa istället för att gå snålare just nu..

Annars skulle den väll inte dö på lite lite startgas? (alltså även innan jag hälde i spriten)



(märkt att den iaf går bättre när den är varm)



Möjligt att det gjort rent såpass mycke så att det nu kommer fram ännu mer soppa? :?

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

kör slut på K-spriten och kör i liten ren bensin sen.



kolla luftfiltret, gör rent tomgångsmotorn, kolla så att tps:en klickar, byt bränslefilter om du inte vet när det är gjort senast.



se över lock, rotor, kablar och stift om du inte vet när det är gjort.



service är alltid bra att göra.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

Besiktingen slutade nu med:

*CO-halt tomgång, för hög 0,7 (0,5)

*CO-halt förhöjd tomgång, för hög 0,6 (0,3)

:(

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Vad får du för felkoder?
Hoppet är det sista som lämnar en



/Lillen

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

igelkottar skrev:Vad får du för felkoder?


inte kollat felkoder på den än.. ska göra det ikväll när jag kommer hem tänkte jag.. men sisst jag hade lite liknande problem med den så hade jag inga felkoder :?



har för mig jag hade STP i tanken den gången nu när jag tänker efter..

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

tror ni det kan hjälpa att köra 50-50 på e85

just för att komma igenom besiktningen iaf?



eller hjälper inte det om.. tex..

tempgivare/lamda/katten eller nått annat är trasigt?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



prova lyfta på kontakten till Lmm och starta sen , går bilen igång då så har du en lmm som bråkar med dig....



Låter som om du får för lite soppa och för mkt luft , kanske även kan vara lambdan som inte visar rätt värde mot boxen ?



mvh



Robban
Bild

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

Robban67 skrev:Hej



prova lyfta på kontakten till Lmm och starta sen , går bilen igång då så har du en lmm som bråkar med dig....



Låter som om du får för lite soppa och för mkt luft , kanske även kan vara lambdan som inte visar rätt värde mot boxen ?



mvh



Robban


provat att rycka den och bilen går fortfarande på tomgång men är på gränsen..







Men tankade 5L e85 förut + ca½ flaska k-sprit (med 10-15L bensin)

och nu går bilen bra förutom att den hoppar ner lite i tomgången en gång direkt efter start.. samt att tomgånen steg med 500rpm? :?



vet dock ej om CO värdena kan ha blivit bättre?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

troligtvis fick den för mycket eftrsom tomgången steg för dig.

åk till besiktningen och be om att få låna slangen och mäta, det ska du få göra gratis, dom kan inte neka dig det eftersom det inte går att förutsätta att alla har 4-gasmätare i garaget, så hur ska man annars veta om man har lagat bilen innan man gör ombes.

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

_chevrolet_ skrev:troligtvis fick den för mycket eftrsom tomgången steg för dig.

åk till besiktningen och be om att få låna slangen och mäta, det ska du få göra gratis, dom kan inte neka dig det eftersom det inte går att förutsätta att alla har 4-gasmätare i garaget, så hur ska man annars veta om man har lagat bilen innan man gör ombes.
Mig nekade dom att låna slangen och mäta, bara för att jag inte kunde mäta själv så skulle jag minsann inte slita på deras dyra utrustning sa han!
Bild

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

vad är det som säger att det skulle vara gratis att åka till SBP och mäta? Det är ju ett företag som vilket som helst och inte åker man in till verkstan runt hörnet och begär att få saker gratis av samma anledning.......

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

Var och ombesikta den nu..

med som sagt 5L e85 förut + ca½ flaska k-sprit (med 10-15L bensin)



Och fick SÄMRE värden?! :?



CO gick från 0,7 till 1,9 (0,5)

CO 2500 låg kvar på 0.6 (0,3)

HC gick från godkänd 13 till 174 (100)

LAMBDA gick från 1,03 till 1,01 (0,96-1,04)



alltså vad ska man göra nu?

vad är störst chans att det felar?

vad är billigast?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

men vem är det som tutat i dig att allt blir bättre med mer sprit? Varför hällde du i K sprit från början och sen E85 på det.

Ju mer sprit du häller i ju magrare går den om du inte fysiskt kompenserar för det minskade energi innehållet.

Det billigaste och enklaste torde vara att åka till någon verkstad med erfoderligt instrument och be att få tips om vad som felar.

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

StefanM skrev:men vem är det som tutat i dig att allt blir bättre med mer sprit? Varför hällde du i K sprit från början och sen E85 på det.

Ju mer sprit du häller i ju magrare går den om du inte fysiskt kompenserar för det minskade energi innehållet.

Det billigaste och enklaste torde vara att åka till någon verkstad med erfoderligt instrument och be att få tips om vad som felar.


körde den där kemetyl Ki reningen först och sen tankade jag mer bensin igen innan jag besiktade första gången.. så borde inte ha varit mycke kvar av den vid besiktingen



så tankade e85 och hitta lite k-sprit i garaget jag slängde i också..

men tyder inte avgasvärdena på att den får för mycke soppa och för lite luft? eller har jag fattat allt fel då?



att lämna in min "tredje-bil" jag köpte för 5papp på verkstad finns inte en chans iaf..



men ev läckor i avgassystemet innan lamdban? kan det ställa till med

dessa värden.. har en bandage lagning innan katten som jag är lite osäker på om den är 100%igt tät isf..

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

ja men alltså. Är du på det klara över att sprit har ett lägre energi innehåll? Har du provat att bara tanka bensin och utgå därifrån..........

En motor som har insprutning vet inte ett dyft om att du byter bränsle utan tankar du sprit så måste man öka mängden och det gör inte systemet av sig självt. Har man då för mycket sprit i tanken utan att ha gjort nåt åt detta så kommer den gå mycket dåligt.

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

StefanM skrev:ja men alltså. Är du på det klara över att sprit har ett lägre energi innehåll? Har du provat att bara tanka bensin och utgå därifrån..........

En motor som har insprutning vet inte ett dyft om att du byter bränsle utan tankar du sprit så måste man öka mängden och det gör inte systemet av sig självt. Har man då för mycket sprit i tanken utan att ha gjort nåt åt detta så kommer den gå mycket dåligt.


jo, har full koll på att etanol har lägre än bensin..

och har alltid kört på bensin fram till nu i veckan då den började krångla efter "Ki rengöringen"..



Men, min motor tar ju redan som det är för mycke soppa?

(om jag fattat avgasvärdena korrekt?)

så nånting är ju fel så den har ökat bränslemängden -> borde gå bättre på etanol?



och bilen går nu märkbart bättre med en del e85..

rasar inte i tomgång när man kopplar, hackar inte till vid gaspådrag..

enda jag anser är fel med den just nu med 25-30% etanol i tanken är avgasvädena..

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

har varit ute och kollat felkoder nu iaf:



de som var:

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

1-2-1 Signal från luftmassmätare



efter jag nollat och kört ett tag:

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas



Hastighetsmätaren glappar mätarhuset vid gupp

signal från luftmassmätaren kom antagligen från när jag provade utan den

:arrow: Lambda? samtidigt som när jag ryckte luftmassmätaren?

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Nemesis skrev:har varit ute och kollat felkoder nu iaf:



de som var:

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

1-2-1 Signal från luftmassmätare



efter jag nollat och kört ett tag:

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas



Hastighetsmätaren glappar mätarhuset vid gupp

signal från luftmassmätaren kom antagligen från när jag provade utan den

:arrow: Lambda? samtidigt som när jag ryckte luftmassmätaren?
Kopplade du ur LMM innan bes? Din styrenhet lägger sig i nödläge med med förprogramerade värden tills systemet återställt.

Ta ur säkring 1 och sätt tillbaka. Starta motorn och låt gå på tomgång några minuter.

Nemesis
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jun 2003, 23:43
Ort: Säffle

Inlägg av Nemesis »

Volvo-Jocke skrev:
Kopplade du ur LMM innan bes? Din styrenhet lägger sig i nödläge med med förprogramerade värden tills systemet återställt.

Ta ur säkring 1 och sätt tillbaka. Starta motorn och låt gå på tomgång några minuter.


Va?! :|

jo LMM rykte jag igår efter besiktingen och prova hur den gick när jag läste om det här.. sen åkte jag och tanka bensin & e85.. körde en sväng sen igen till besiktingen idag..



(garanterat ryckt den nån gång även innan första besiktingen utan att nollakoderna)



så du menar att det bara kan ha varit en gammal felkod som gjorde att avgasvärdena steg? :cry:

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

StefanM skrev:vad är det som säger att det skulle vara gratis att åka till SBP och mäta? Det är ju ett företag som vilket som helst och inte åker man in till verkstan runt hörnet och begär att få saker gratis av samma anledning.......
därför att man omöjligen kan GISSA sig till vad deras avgasmätare ska visa när man ska ombesikta.. man måste ju få reda på om man lagat bilen eller ej före en ombes!

nog för att SBP är ett (rejält)vinstdrivande företag, men det är de enda som får besikta bilar så därför bör dom också se till att man kan ges förutsättningen att klara besiktningen, jag har iallafall krävt mig till både en dieselrökgasmätning och bromsprovaren en gång.

(att få prova bromsarna var dock lite svårare att tjata sig till men jag gjorde klart för han att jag inte ger mig och går därifrån så tillslut fick jag när dom hade en lucka)

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

_chevrolet_ skrev:
StefanM skrev:vad är det som säger att det skulle vara gratis att åka till SBP och mäta? Det är ju ett företag som vilket som helst och inte åker man in till verkstan runt hörnet och begär att få saker gratis av samma anledning.......
därför att man omöjligen kan GISSA sig till vad deras avgasmätare ska visa när man ska ombesikta.. man måste ju få reda på om man lagat bilen eller ej före en ombes!

nog för att SBP är ett (rejält)vinstdrivande företag, men det är de enda som får besikta bilar så därför bör dom också se till att man kan ges förutsättningen att klara besiktningen, jag har iallafall krävt mig till både en dieselrökgasmätning och bromsprovaren en gång.

(att få prova bromsarna var dock lite svårare att tjata sig till men jag gjorde klart för han att jag inte ger mig och går därifrån så tillslut fick jag när dom hade en lucka)


så du menar på fullt allvar att endast SBP förfogar över mätutrustning för avgaser? Vilken normal verkstad som helst har väl fyrgasmätning och i normala fall så åker man dit och ber om hjälp. Oftast så tar de ju betalt men ändå, SBP har liksom inte mer skyldighet att hjälpa dig gratis än vilken verkstad som helst.

Skriv svar