motorolja i 760 gle-88

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
SILVERWOLF
Färsk användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 jan 2004, 00:45
Ort: VÄSTERÅS

motorolja i 760 gle-88

Inlägg av SILVERWOLF »

har för ett par dagar sen köpt en 760 från 88 med B280F i och jag undrar ni som åker denna underbara bil vad föreslår ni för motorolja?
Bild

760 GLE -88 MED 280F under huven

ÄRING OCH FRED önskar silverwolf

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

helsyntet, det bästa är aldrig bäst nog :D
940 Classic

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Re: motorolja i 760 gle-88

Inlägg av V760 »

skrev:har för ett par dagar sen köpt en 760 från 88 med B280F i och jag undrar ni som åker denna underbara bil vad föreslår ni för motorolja?


helsyntet... eller det går med allt nästan... bukar jag köra med iaf... :)
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

SILVERWOLF
Färsk användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 jan 2004, 00:45
Ort: VÄSTERÅS

Inlägg av SILVERWOLF »

oki men jag vet inte vad bilen har gått på för olja innan om man kör på helsyntet och den inte har gått på det innan så kan det bli skador på motorn har jag hört i så fall funkar halvsyntet bättre tex Castrol GTX 5 Lightec
Bild

760 GLE -88 MED 280F under huven

ÄRING OCH FRED önskar silverwolf

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V760 »

skrev:oki men jag vet inte vad bilen har gått på för olja innan om man kör på helsyntet och den inte har gått på det innan så kan det bli skador på motorn har jag hört i så fall funkar halvsyntet bättre tex Castrol GTX 5 Lightec


så länge bilen varit servad på en volvo verkstad kan jag lova att den gått på helsyntet... om sedan någon ägare bytt själv så kanske den gått på halv... så kör du med något av dom... helsyntet är väl att föredra...
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Re:

Inlägg av George Holmer »

skrev:oki men jag vet inte vad bilen har gått på för olja innan om man kör på helsyntet och den inte har gått på det innan så kan det bli skador på motorn har jag hört i så fall funkar halvsyntet bättre tex Castrol GTX 5 Lightec


Motorn går inte sönder, jag kör alltid på helsyntet på mina bilar. Spola motorn ett par gånger med skitolja så kommer allt skräp ut.



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

exakt, din motor kommer inte att gå sönder pga. helsyntetolja, det florerar en hel del rykten om oljor, och detta är ett, och det är inte sant :|
940 Classic

SILVERWOLF
Färsk användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 jan 2004, 00:45
Ort: VÄSTERÅS

Inlägg av SILVERWOLF »

det blir så att jag spolar igenom motorn med sämre olja (Castrol GTX 5 Lightec halv syntet) och häller i helsyntet efteråt det kan väl inte vara nån risk med det eller?
Bild

760 GLE -88 MED 280F under huven

ÄRING OCH FRED önskar silverwolf

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

det är helt lungt!
940 Classic

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Blir finfint. Motorn kommer att gilla dig. Nytt filter också, glöm inte det.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

fast lightec är ju en halvsyntet olja... en mycket fin sån iofs, men det är nog bättre om du köper en billig helsyntet och sköljer igenom med, gärna med CRC eller Protec Motorflush...
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Själv skulle jag vilja slå ett slag för halvsyntet, som saknar de brister som helsyntet har.



Nämnas kan t ex att helsyntet inte tål vatten, ofta blir väldigt tunn, och att den har sämre vidhäftning på metall än halvsyntet och mineral.



Mineral, halvsyntet och helsyntet har alla sina för- och nackdelar. Det är inte så enkelt som alla tror att mineral är en \"budgetolja\" och att helsyntet är bäst. I racingmotorer används t ex ofta en \"rak\" mineralolja, för bästa stabilitet, t ex en SAE 50.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

Nämnas kan t ex att helsyntet inte tål vatten, ofta blir väldigt tunn, och att den har sämre vidhäftning på metall än halvsyntet och mineral.


detta om att helsyntet inte sitter kvar på delarna lika bra som delsyntet eller mineral stämde för några år sedan, men inte längre.........
940 Classic

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Det är möjligt att de gjort framsteg och idag framställt additiv som förbättrar vidhäftningen. För problemet ligger i helsyntetoljans molekylära uppbyggnad. Den kan endast kringgå med hjälp av additiv i oljan (tillsatser). Säg att man tillsätter detta additiv även till mineral- och halvsyntetolja, vad händer då? Ja, då blir vidhäftningen ändå sämst på helsyntet, i jämförelse...
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

jo de har du rätt i, men ja tänkte på oljan direkt från flaska till motor, inga extra tillsatser alltså........... men som du säger så borde man ju få oljan att fastna ännu bättre om man tillför en till tillsats, men så kan man ju hålla på i evighet...........
940 Classic

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Nu menar jag inte att man ska tillsätta tillsatser själv. Oljetillverkarna tillsätter nämligen dessa additiv från fabrik, ner i flaskan. En multigradeolja innehåller ju viskositetsmodifierare för att ta ett exempel. Det är en typisk tillsats. Sen har de flesta oljetillverkare någon form av smörjförbättrare, vidhäftningstillsatser, osv osv.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Jag är ganska övertygad om att mineral och halvsyntet har gjort sitt och kommer inte användas i vanliga personbilar om några år.

Helsyntetarna är onekligen bästa all-round oljorna och det är även dom som utvecklas mest eftersom att alla nya bilar och de flesta begangande använder dem.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

Nu menar jag inte att man ska tillsätta tillsatser själv. Oljetillverkarna tillsätter nämligen dessa additiv från fabrik, ner i flaskan. En multigradeolja innehåller ju viskositetsmodifierare för att ta ett exempel. Det är en typisk tillsats. Sen har de flesta oljetillverkare någon form av smörjförbättrare, vidhäftningstillsatser, osv osv.


ok, nu e ja me, tänkte på att man skulle tillsätta tillsatserna själv :oops:
940 Classic

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Re:

Inlägg av niel »

skrev:Jag är ganska övertygad om att mineral och halvsyntet har gjort sitt och kommer inte användas i vanliga personbilar om några år.

Helsyntetarna är onekligen bästa all-round oljorna och det är även dom som utvecklas mest eftersom att alla nya bilar och de flesta begangande använder dem.


Som sagt, olika oljor har olika användningsområden. Det finns inget smörjmedel som är bäst på allt. De kommer försvinna lika lite som det kommer försvinna sommar- och vinterdäck och ersättas av allround-däck.



Jag menar, utvecklingen kanske når dit, men det verkar inte speciellt troligt inom en överskådlig framtid.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

om 3-4 år skulle jag tippa att helsyntet olja är billigare än mineral.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

acid
Uppkörning
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 nov 2002, 18:41
Ort: Kristianstad

Inlägg av acid »

om 3-4 år skulle jag tippa att helsyntet olja är billigare än mineral.




Varför tror du det? Kollar man på prisskillnaden idag så är ju helsyntetoljan bra mycket dyrare än mineralolja tror det kommer ligga nästan likadant om 3-4år.

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Re:

Inlägg av niel »

skrev:om 3-4 år skulle jag tippa att helsyntet olja är billigare än mineral.


om 3-4 år skulle jag tippa att coca-cola är billigare än kranvatten.



:wink:
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Re:

Inlägg av kalle andersson »

skrev:
om 3-4 år skulle jag tippa att helsyntet olja är billigare än mineral.




Varför tror du det? Kollar man på prisskillnaden idag så är ju helsyntetoljan bra mycket dyrare än mineralolja tror det kommer ligga nästan likadant om 3-4år.


Det kommer att bli ovanligt att folk använder mineralolja annat än till speciella tillämpningar (som niel skrev) och om försäljningsvolymerna på helsyntet ökar och minskar för mineralolja så kommer det naturligtvis bli så att mineralolja blir dyrare och helsyntet billigare.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

jag tvivlar på att en halvsyntet skulle slå en helsyntet vid en kallstart i -25. sen så använder ju nästan alla biltillverkare helsyntet i sina motorer. alla nya volvobilar har ju castol helsyntet i motorn, serviceintervallen är 2000 mil tack vare att oljan håller hög och långvarig kvalitet. jag skulle då aldrig köra 2000 mil med någon annan olja i motorn än den som tillverkaren rekomenderar.

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

\"Slå en halvsyntet i kallstart\"



Riktigt så enkelt är det inte. Jag antar att du menar, att det finns ingen halvsyntet som flyter bättre än en helsyntet i kallstart. Men på vilket sätt skulle det vara bra? Att oljetrycket byggs upp snabbare, eller att startmotorn inte behöver jobba lika hårt?



Det finns lite olika faktorer som talar om hur bra en olja är.



* Den naturliga flytbarheten och stabiliteten vid olika temperaturer

* Den viskositetsmodifierade flytbarheten vid olika temperaturer

* Den direkta smörjförmågan vid olika temperaturer

* Vidhäftningen



Exempel på hur dessa faktum rubbar många vanliga missuppfattningar:



En singlegrade mineralväxellådsolja av t ex SAE 90W kan ha bättre flytbarhet i -25 än en motsvarande multigrade helsyntet dito. Troligt om singlegradeoljan är av bra kvalitet, på 100% paraffinbas, och multigradesyntetoljan är någon billigare på naftabas eller blandbas.



En mineral 10W30 motorolja kan göra att motorn slits mindre än en helsyntet dito, även vid kallstart i -25. Om motorn körs med helsyntet, som ofta har sämre vidhäftning på metall än mineral, så saknar i stort sett alla delar i motorn smörjning tills oljetrycket byggts upp, vilket tar några sekunder i -25. Om oljans vidhäftning är god så har kamaxeln smörjning av oljan som sitter kvar på den, från start, tills oljetrycket byggts upp, även om det tar någon sekunder lägre för t ex en 10W30 mineral än för en 0W50 helsyntet.



Sen spelar det givetvis roll vilken oljebas mineral- respektive syntetoljan kvar, för dess kvalitet, smörjförmåga och flytbarhet.



Olja är en hel vetenskap, även om alla verkar tro att standardsvaret \"dyrast helsyntet är bäst\" funkar i alla lägen.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Skriv svar