motorolja i 760 gle-88
-
- Färsk användare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 30 jan 2004, 00:45
- Ort: VÄSTERÅS
motorolja i 760 gle-88
har för ett par dagar sen köpt en 760 från 88 med B280F i och jag undrar ni som åker denna underbara bil vad föreslår ni för motorolja?
760 GLE -88 MED 280F under huven
ÄRING OCH FRED önskar silverwolf
Re: motorolja i 760 gle-88
skrev:har för ett par dagar sen köpt en 760 från 88 med B280F i och jag undrar ni som åker denna underbara bil vad föreslår ni för motorolja?
helsyntet... eller det går med allt nästan... bukar jag köra med iaf...
760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84
-
- Färsk användare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 30 jan 2004, 00:45
- Ort: VÄSTERÅS
Re:
skrev:oki men jag vet inte vad bilen har gått på för olja innan om man kör på helsyntet och den inte har gått på det innan så kan det bli skador på motorn har jag hört i så fall funkar halvsyntet bättre tex Castrol GTX 5 Lightec
så länge bilen varit servad på en volvo verkstad kan jag lova att den gått på helsyntet... om sedan någon ägare bytt själv så kanske den gått på halv... så kör du med något av dom... helsyntet är väl att föredra...
760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
Re:
skrev:oki men jag vet inte vad bilen har gått på för olja innan om man kör på helsyntet och den inte har gått på det innan så kan det bli skador på motorn har jag hört i så fall funkar halvsyntet bättre tex Castrol GTX 5 Lightec
Motorn går inte sönder, jag kör alltid på helsyntet på mina bilar. Spola motorn ett par gånger med skitolja så kommer allt skräp ut.
George
-
- Färsk användare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 30 jan 2004, 00:45
- Ort: VÄSTERÅS
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1277
- Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
- Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
- Kontakt:
Själv skulle jag vilja slå ett slag för halvsyntet, som saknar de brister som helsyntet har.
Nämnas kan t ex att helsyntet inte tål vatten, ofta blir väldigt tunn, och att den har sämre vidhäftning på metall än halvsyntet och mineral.
Mineral, halvsyntet och helsyntet har alla sina för- och nackdelar. Det är inte så enkelt som alla tror att mineral är en \"budgetolja\" och att helsyntet är bäst. I racingmotorer används t ex ofta en \"rak\" mineralolja, för bästa stabilitet, t ex en SAE 50.
Nämnas kan t ex att helsyntet inte tål vatten, ofta blir väldigt tunn, och att den har sämre vidhäftning på metall än halvsyntet och mineral.
Mineral, halvsyntet och helsyntet har alla sina för- och nackdelar. Det är inte så enkelt som alla tror att mineral är en \"budgetolja\" och att helsyntet är bäst. I racingmotorer används t ex ofta en \"rak\" mineralolja, för bästa stabilitet, t ex en SAE 50.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Det är möjligt att de gjort framsteg och idag framställt additiv som förbättrar vidhäftningen. För problemet ligger i helsyntetoljans molekylära uppbyggnad. Den kan endast kringgå med hjälp av additiv i oljan (tillsatser). Säg att man tillsätter detta additiv även till mineral- och halvsyntetolja, vad händer då? Ja, då blir vidhäftningen ändå sämst på helsyntet, i jämförelse...
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Nu menar jag inte att man ska tillsätta tillsatser själv. Oljetillverkarna tillsätter nämligen dessa additiv från fabrik, ner i flaskan. En multigradeolja innehåller ju viskositetsmodifierare för att ta ett exempel. Det är en typisk tillsats. Sen har de flesta oljetillverkare någon form av smörjförbättrare, vidhäftningstillsatser, osv osv.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1277
- Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
- Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
- Kontakt:
Jag är ganska övertygad om att mineral och halvsyntet har gjort sitt och kommer inte användas i vanliga personbilar om några år.
Helsyntetarna är onekligen bästa all-round oljorna och det är även dom som utvecklas mest eftersom att alla nya bilar och de flesta begangande använder dem.
Helsyntetarna är onekligen bästa all-round oljorna och det är även dom som utvecklas mest eftersom att alla nya bilar och de flesta begangande använder dem.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta
Nu menar jag inte att man ska tillsätta tillsatser själv. Oljetillverkarna tillsätter nämligen dessa additiv från fabrik, ner i flaskan. En multigradeolja innehåller ju viskositetsmodifierare för att ta ett exempel. Det är en typisk tillsats. Sen har de flesta oljetillverkare någon form av smörjförbättrare, vidhäftningstillsatser, osv osv.
ok, nu e ja me, tänkte på att man skulle tillsätta tillsatserna själv
940 Classic
Re:
skrev:Jag är ganska övertygad om att mineral och halvsyntet har gjort sitt och kommer inte användas i vanliga personbilar om några år.
Helsyntetarna är onekligen bästa all-round oljorna och det är även dom som utvecklas mest eftersom att alla nya bilar och de flesta begangande använder dem.
Som sagt, olika oljor har olika användningsområden. Det finns inget smörjmedel som är bäst på allt. De kommer försvinna lika lite som det kommer försvinna sommar- och vinterdäck och ersättas av allround-däck.
Jag menar, utvecklingen kanske når dit, men det verkar inte speciellt troligt inom en överskådlig framtid.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1277
- Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
- Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
- Kontakt:
Re:
skrev:om 3-4 år skulle jag tippa att helsyntet olja är billigare än mineral.
om 3-4 år skulle jag tippa att coca-cola är billigare än kranvatten.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1277
- Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
- Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
- Kontakt:
Re:
skrev:om 3-4 år skulle jag tippa att helsyntet olja är billigare än mineral.
Varför tror du det? Kollar man på prisskillnaden idag så är ju helsyntetoljan bra mycket dyrare än mineralolja tror det kommer ligga nästan likadant om 3-4år.
Det kommer att bli ovanligt att folk använder mineralolja annat än till speciella tillämpningar (som niel skrev) och om försäljningsvolymerna på helsyntet ökar och minskar för mineralolja så kommer det naturligtvis bli så att mineralolja blir dyrare och helsyntet billigare.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
jag tvivlar på att en halvsyntet skulle slå en helsyntet vid en kallstart i -25. sen så använder ju nästan alla biltillverkare helsyntet i sina motorer. alla nya volvobilar har ju castol helsyntet i motorn, serviceintervallen är 2000 mil tack vare att oljan håller hög och långvarig kvalitet. jag skulle då aldrig köra 2000 mil med någon annan olja i motorn än den som tillverkaren rekomenderar.
\"Slå en halvsyntet i kallstart\"
Riktigt så enkelt är det inte. Jag antar att du menar, att det finns ingen halvsyntet som flyter bättre än en helsyntet i kallstart. Men på vilket sätt skulle det vara bra? Att oljetrycket byggs upp snabbare, eller att startmotorn inte behöver jobba lika hårt?
Det finns lite olika faktorer som talar om hur bra en olja är.
* Den naturliga flytbarheten och stabiliteten vid olika temperaturer
* Den viskositetsmodifierade flytbarheten vid olika temperaturer
* Den direkta smörjförmågan vid olika temperaturer
* Vidhäftningen
Exempel på hur dessa faktum rubbar många vanliga missuppfattningar:
En singlegrade mineralväxellådsolja av t ex SAE 90W kan ha bättre flytbarhet i -25 än en motsvarande multigrade helsyntet dito. Troligt om singlegradeoljan är av bra kvalitet, på 100% paraffinbas, och multigradesyntetoljan är någon billigare på naftabas eller blandbas.
En mineral 10W30 motorolja kan göra att motorn slits mindre än en helsyntet dito, även vid kallstart i -25. Om motorn körs med helsyntet, som ofta har sämre vidhäftning på metall än mineral, så saknar i stort sett alla delar i motorn smörjning tills oljetrycket byggts upp, vilket tar några sekunder i -25. Om oljans vidhäftning är god så har kamaxeln smörjning av oljan som sitter kvar på den, från start, tills oljetrycket byggts upp, även om det tar någon sekunder lägre för t ex en 10W30 mineral än för en 0W50 helsyntet.
Sen spelar det givetvis roll vilken oljebas mineral- respektive syntetoljan kvar, för dess kvalitet, smörjförmåga och flytbarhet.
Olja är en hel vetenskap, även om alla verkar tro att standardsvaret \"dyrast helsyntet är bäst\" funkar i alla lägen.
Riktigt så enkelt är det inte. Jag antar att du menar, att det finns ingen halvsyntet som flyter bättre än en helsyntet i kallstart. Men på vilket sätt skulle det vara bra? Att oljetrycket byggs upp snabbare, eller att startmotorn inte behöver jobba lika hårt?
Det finns lite olika faktorer som talar om hur bra en olja är.
* Den naturliga flytbarheten och stabiliteten vid olika temperaturer
* Den viskositetsmodifierade flytbarheten vid olika temperaturer
* Den direkta smörjförmågan vid olika temperaturer
* Vidhäftningen
Exempel på hur dessa faktum rubbar många vanliga missuppfattningar:
En singlegrade mineralväxellådsolja av t ex SAE 90W kan ha bättre flytbarhet i -25 än en motsvarande multigrade helsyntet dito. Troligt om singlegradeoljan är av bra kvalitet, på 100% paraffinbas, och multigradesyntetoljan är någon billigare på naftabas eller blandbas.
En mineral 10W30 motorolja kan göra att motorn slits mindre än en helsyntet dito, även vid kallstart i -25. Om motorn körs med helsyntet, som ofta har sämre vidhäftning på metall än mineral, så saknar i stort sett alla delar i motorn smörjning tills oljetrycket byggts upp, vilket tar några sekunder i -25. Om oljans vidhäftning är god så har kamaxeln smörjning av oljan som sitter kvar på den, från start, tills oljetrycket byggts upp, även om det tar någon sekunder lägre för t ex en 10W30 mineral än för en 0W50 helsyntet.
Sen spelar det givetvis roll vilken oljebas mineral- respektive syntetoljan kvar, för dess kvalitet, smörjförmåga och flytbarhet.
Olja är en hel vetenskap, även om alla verkar tro att standardsvaret \"dyrast helsyntet är bäst\" funkar i alla lägen.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]