Ang. M90 låda och låda i 850.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
Ang. M90 låda och låda i 850.
Om jag nu inte minns helt fel så har jag läst här på forumet att en m90 låda ser likan ut innuti som en låda från 850.
Stämmer detta?
Mvh Ante
Stämmer detta?
Mvh Ante
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI
Over and out
2: Citroën Belingo 2.0HDI
Over and out
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
Alla 850 utom automatarna, AWD och R har M56. Det finns två modeller, M56H oh M56L. 850 Turbo (och T5-R -95) har M56H och de andra "skitmotorerna"/sugmotorerna har M56L. Det är utväxlingen på "ettan" och "tvåan" som skiljer, Turbo har högre utväxling. 850R har M59 som har viscodiff. AWD har som sagt M58 med vinkelväxel för att få drift till bakhjulen. Automatarna har AW-lådor. En 850-låda borde vara billigare än en M90.
/Fredrik
/Fredrik
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/FredrkH_visningsbild_sdfydtsfgisfgsf.jpg)
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Stämmer fint det som sägs.
För att nämna någon historia om dessa lådor kan jag betätta att när 850in kom så hade Volvo problem
med att få ner motor + växellåda på tvären framtill, det blev helt enkelt för trångt.
Så vad gjorde dom då? Jo, tillverkade en tre axlig växellåda, alla växellådor innan hade bara två
axlar men pga platsbristen så fick man göra tre kortare axlar.
Så har jag fått lära mig om det hela iallafall![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
// Anders
För att nämna någon historia om dessa lådor kan jag betätta att när 850in kom så hade Volvo problem
med att få ner motor + växellåda på tvären framtill, det blev helt enkelt för trångt.
Så vad gjorde dom då? Jo, tillverkade en tre axlig växellåda, alla växellådor innan hade bara två
axlar men pga platsbristen så fick man göra tre kortare axlar.
Så har jag fått lära mig om det hela iallafall
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla