Ang. M90 låda och låda i 850.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Ang. M90 låda och låda i 850.

Inlägg av volvo_740_gl »

Om jag nu inte minns helt fel så har jag läst här på forumet att en m90 låda ser likan ut innuti som en låda från 850.



Stämmer detta?



Mvh Ante
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Ja, det ska tydligen vara sant. Jag har också läst det någonstans.



Jag kan ju inte garantera något.



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Okej. Då är jag kanske inte helt ute och cycklar iallafall :D



Någon annan som vet något?
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

skilnaden är väl bara att 850'ns låda är vänd åt andra hållet.

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Mycket möjligt. För min m90 låda är kass men så har en kompis en låda från 850 liggandes så jag tänkte flytta över drev å den skiten om det nu går.
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Om jag inte minns helt fel är det M56 som har samma innehåll.



Men kolla upp det först! Jag är som sagt inte helt hundra.
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Okej. Så M56:an sitter på 850?
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Ja, 850 turbo av vissa årsmodeller, osäker vilka. M59 sitter på 850R och M58 på AWD-modellerna.



Fråga Olsson eller någon annan som är mer påläst gällande 850-lådor vettja! :)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Alla 850 utom automatarna, AWD och R har M56. Det finns två modeller, M56H oh M56L. 850 Turbo (och T5-R -95) har M56H och de andra "skitmotorerna"/sugmotorerna har M56L. Det är utväxlingen på "ettan" och "tvåan" som skiljer, Turbo har högre utväxling. 850R har M59 som har viscodiff. AWD har som sagt M58 med vinkelväxel för att få drift till bakhjulen. Automatarna har AW-lådor. En 850-låda borde vara billigare än en M90.



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Okej. Då har jg blivit lite klokare iallafall. Tack för den infon.



Men då återstår bara frågan om det går att flytta över drev å liknande.
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Hellquist skrev:En 850-låda borde vara billigare än en M90.



/Fredrik


Precis så har jag tänkt med. Och eftersom en kompis har en liggandes å skräpar så hade varit finnemang.
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Stämmer fint det som sägs.



För att nämna någon historia om dessa lådor kan jag betätta att när 850in kom så hade Volvo problem

med att få ner motor + växellåda på tvären framtill, det blev helt enkelt för trångt.



Så vad gjorde dom då? Jo, tillverkade en tre axlig växellåda, alla växellådor innan hade bara två

axlar men pga platsbristen så fick man göra tre kortare axlar.



Så har jag fått lära mig om det hela iallafall :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Okej. Så du menar att de ska gå å flytta över delar?
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Skriv svar