Knackande/dunkande ljud från kardantunnel? (740 glt)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Knackande/dunkande ljud från kardantunnel? (740 glt)

Inlägg av chim »

Hoppas verkligen någon kan hjälpa en desperat amatör-meckare lite... :)



Har en 740 glt -88, som jag för länge sedan bytte stödlagret till kardan på, och har inte använt bilen själv så mycket sedan dess.

Efter bytet började det dunka/knacka när man kör iväg, alltså bara på låga växlar och vid hög belastning.

Har nu börjat använda bilen igen, och upptäckte att packboxen vid ingående på bakaxeln hade gett sig, så jag bytte den igår och passade på att kolla över kardan igen.



Mellanlagret verkar funka som det ska, knutarna verkar okej, tog isär axeln och den verkar löpa fint.

Har inga vibrationer när jag kör, så den verkar vara bra balanserad, men fortfarande så dunkar det när jag kör iväg.

Låter som att det kommer någonstans från mitten av bilen, nånstans vid mellanlagret, men är inte helt säker.



Är som ni säkert räknat ut en inte helt erfaren meckare, så ta inget av det jag säger för givet, det är bara mina antaganden... :)



Är tacksam för all hjälp och teorier jag kan få...
740 GLT 16v -88, 29k mil

Användarvisningsbild
simon.hermansson
Övningskörning
Inlägg: 155
Blev medlem: 30 aug 2006, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av simon.hermansson »

Det brukar dunka lite från bakaxeln när man kör iväg snabbt på ettan på många 740 jag har kört/åkt med. Tror att det är slitaget mellan pinjongen (drevet på kardanens ändå) och kronhjulet (stora drevet i bakaxeln) som medför detta dunk.
Bild

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Inlägg av Lason »

Dåliga knutkors?
740 automat -90 & 145 Express -72

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Det konstiga var att det inte varit något problem förrän jag bytte mellanlagret, innan dess var den knäpptyst. Och ljudet kommer hur lugnt man än försöker dra iväg.



Dum fråga ang. knutkorsen, hur kollar jag om dom är ok? :)
740 GLT 16v -88, 29k mil

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Inlägg av The_Saint »

Jag hade väldiga problem med min bakaxel http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... ht=bakaxel



Satt du tillbaka kardanaxel exakt som den var innan? märkte upp hur kardan skulle sitta?

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Ja, jag märkte upp allting och satte ihop det likadant, om jag nu inte gjorde bort mig helt i nåt moment.

Om jag hade gjort fel, hade det inte bara blivit obalans då, och vibrerat hela tiden?
740 GLT 16v -88, 29k mil

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Har kollat en gång till under bilen och såg märken i kardantunneln strax bakom stödlagret, undrar om det kan ha slagit i där...?



Ryckte lite i kardan, tycker kanske den rör sig lite väl mycket, kan lätt flytta den 1.5-2 cm i alla riktningar vid stödlagret, är det normalt? Lagret är ju som sagt bytt för ca 3000 mil sedan...



Hata mig inte för alla mina nybörjarfrågor....



:oops:
740 GLT 16v -88, 29k mil

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Inlägg av The_Saint »

Har du någon bild hur det ser ut? vart köpte du stödlagret, det finns 2st olika storlekar på den, beror lite vad du har för storlek på kardanaxeln.

C-son
Övningskörning
Inlägg: 196
Blev medlem: 19 apr 2005, 11:05
Ort: Arvika/värmland

Inlägg av C-son »

Tycker de låter som att du behöver byta stödlager igen jag, är samma på min. de låter/slår lite när man drar iväg ut från korsningar, även lite mer när det är mer folk i bilen, och jag ska byta stödlager på min för det är kasst och det är felet :wink:

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Har inga bilder just nu, stödlagret köpte jag på mekonomen. Har för mig att det var det större. (50.8 mm)

Det passade på axeln i alla fall... Fick jobba lite för att få dit det... :)

Finns det nåt typiskt fel man kan göra när man byter stödlager? Känns mer och mer som om jag gjort nåt galet från början.
740 GLT 16v -88, 29k mil

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Värt att nämna är ju att om bilen är tungt lastad så låter det nästan ingenting...
740 GLT 16v -88, 29k mil

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Inlägg av The_Saint »

Har själv inte bytt stödlager nån gång, men vissa har det varit hardyskivan som har varit boven, köpte du stödlagersatsen eller bara stödlager, stödlagerhållare på mekonomen eller?

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Jag köpte en hel sats på mekonomen.



Nu kommer en dum fråga till... Hardyskiva? Skulle nån kunna förklara vad det är och vad den gör? :oops:



Är kanske läge att ta isär kardan och lager och kolla så allt sitter som det ska, kanske byta lager igen om det behövs.



Är fortfarande tacksam för förslag dock, jag famlar i mörkret lite grann här... :D
740 GLT 16v -88, 29k mil

waldo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 29 sep 2005, 15:25
Kör: 745GLT-V70
Ort: Öland

Inlägg av waldo »

hardyskivan sitter mellan kardan och vlådan.

Den har till funktion att skona drivlinan och dämpa knyck som kan bli.

vid dålig hardyskiva så vibrerar det i bilen.

Har du kollat så att inte några skruvar till skivan har lossnat?

Det är 6 stycken.

2 fasta 19 och prov dra dom.
MVH Johan.

745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Tack för tipsen, skall bygga en provisorisk smörjgrop imorgon och kolla lite på det som ni har nämnt...

Återkommer med resultat..........eller fler frågor...... :)
740 GLT 16v -88, 29k mil

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Har legat under bilen och kollat över saker och ting idag...

Knutkors verkar ok, stödlagret funkar som det ska, men upptäckte en sak, växellådskudden verkar lite trött...

Kan någon förklara för mig hur den skall se ut? På min så är bultarna på båda sidorna om kudden inte "centrerade", det ser ut som om skivan delat sig på mitten. :)

Är den dålig? Skulle detta kunna skapa oljuden som jag har haft?
740 GLT 16v -88, 29k mil

chim
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2008, 16:15
Ort: Västerås

Inlägg av chim »

Ok, bytte växellådskudden och alla problem är som bortblåsta... Nu har man lärt sig ett par nya saker... :)



Tack för hjälpen allihopa!
740 GLT 16v -88, 29k mil

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Inlägg av The_Saint »

Fan vad nice :P tänkte faktisk aldrig på v-kudden :oops:

Bra att det löste sig

Skriv svar