vad kostar de ungefär att byta kamrem?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Impaler
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 jan 2004, 10:20

vad kostar de ungefär att byta kamrem?

Inlägg av Impaler »

Har sökt i \"söK\", men hittar inget...



Är det någon som vet vad det kostar ungefär att byta en kamrem på volvo 740 GL ´88, och är det krångligt? :roll:

Juppo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 28 dec 2003, 17:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Juppo »

Jag lämnade min till en mek som gjorde det för 1300 ink moms, då bytte han en packbox och generator remmarna utöver kamremen.



Fick änen ett klistermärke på att kamremmen var bytt Sågut som volvos klistermärke
--Daniel Carlsson--

Koppen
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 jan 2004, 18:53
Kontakt:

Inlägg av Koppen »

Om jag var dej skulle jag göra det själv. Det kostar bara nån hundring i material. Och info om hur man gör finns här på forumet. Sök bara på kamrem.

Lycka till!

Impaler
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 jan 2004, 10:20

Inlägg av Impaler »

Är de så enkelt så man klarar de själv då?

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

beror på hur händig du är, om du inte har en b230k så är det enda som kan hända att bilen går dåligt eller inte alls..så var noga med alla markeringar!
Volvo 940tic -94...

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Lite pyssel är det allt om man inte gjort det förr.

Du behöver vanliga handverktyg, en stor polygrip, 3mm borr och så kamrem och spännrulle. Landar väl på en femhundring i material kanske.



Det är noga att du verkligen får remmen rätt. Exakt hur man gör finns beskrivet i Haynesboken. Finns på biblioteket.
Bild

Jonty
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2003, 16:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jonty »

Jag gjorde bytet till samma pris som remmen kostade.. Alltså det var det endajag köpte.



Men det är rätt många steg fram tills man skall ta bort remmen. Och om du gör fel så måste du ta bort en del grejjer för att flytta remmen. Lite donigt med andra ord.



Ett problem uppstod när jag skulle få bord den nedre remskivan, den som går till vevaxeln. Som tur var är min pappa rörmockare så han hadde en rörtång modell större.



Att försöka passa in den nya remmen är inte så självklart som jag skulle velat. Det finns tre märken på remmen. Och de skall passas in på ett litet vagt sätt. Två av märkena är självklara. När det kommer till den undre remskivan tyckte jag det blev rätt konstigt.(så osjälvklart som man bara kan tänka sig...nästan) Jag fick det till att man kunde vrida den 180 grader fel om man inte hadde tur.



Nu skall jag nog inte fördjupa mig för mycket i det. Det var ju bara ett pris du ville ha =)



Lycka till

Jonas
745 GL B230f -88 32tusen Vit

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

märkningarna på remmen behöver man inte bry sig om...........
940 Classic

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om man är nybörjare så underlättar dom ju. Man ser ju om man fått den fel... Jag brukar använda mig av dom. Har bytt fem-sex stycken men tycker fortfarande att det är lite spännande!
Bild

Emaster
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 jun 2003, 15:40

Inlägg av Emaster »

Är det svår att byta kamrem på en b230k.

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

det är inte svårare än på någon annan b230 maskin, däremot så kan en b230k pajja om det blir fel eller remmen går av, detta p.g.a att den har förbränningsrummen i kolvarna o inte i toppen som alla andra b230.
Volvo 940tic -94...

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Re:

Inlägg av Svinto »

skrev:Om man är nybörjare så underlättar dom ju. Man ser ju om man fått den fel... Jag brukar använda mig av dom. Har bytt fem-sex stycken men tycker fortfarande att det är lite spännande!


jo, de e klart att dom kan göra......
940 Classic

Speed Stills
Övningskörning
Inlägg: 144
Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
Ort: Götelaborg

Re:

Inlägg av Speed Stills »

skrev:det är inte svårare än på någon annan b230 maskin, däremot så kan en b230k pajja om det blir fel eller remmen går av, detta p.g.a att den har förbränningsrummen i kolvarna o inte i toppen som alla andra b230.


Turbosarna då?

Skriv svar