Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
beror på hur händig du är, om du inte har en b230k så är det enda som kan hända att bilen går dåligt eller inte alls..så var noga med alla markeringar!
Jag gjorde bytet till samma pris som remmen kostade.. Alltså det var det endajag köpte.
Men det är rätt många steg fram tills man skall ta bort remmen. Och om du gör fel så måste du ta bort en del grejjer för att flytta remmen. Lite donigt med andra ord.
Ett problem uppstod när jag skulle få bord den nedre remskivan, den som går till vevaxeln. Som tur var är min pappa rörmockare så han hadde en rörtång modell större.
Att försöka passa in den nya remmen är inte så självklart som jag skulle velat. Det finns tre märken på remmen. Och de skall passas in på ett litet vagt sätt. Två av märkena är självklara. När det kommer till den undre remskivan tyckte jag det blev rätt konstigt.(så osjälvklart som man bara kan tänka sig...nästan) Jag fick det till att man kunde vrida den 180 grader fel om man inte hadde tur.
Nu skall jag nog inte fördjupa mig för mycket i det. Det var ju bara ett pris du ville ha =)
Om man är nybörjare så underlättar dom ju. Man ser ju om man fått den fel... Jag brukar använda mig av dom. Har bytt fem-sex stycken men tycker fortfarande att det är lite spännande!
det är inte svårare än på någon annan b230 maskin, däremot så kan en b230k pajja om det blir fel eller remmen går av, detta p.g.a att den har förbränningsrummen i kolvarna o inte i toppen som alla andra b230.
skrev:Om man är nybörjare så underlättar dom ju. Man ser ju om man fått den fel... Jag brukar använda mig av dom. Har bytt fem-sex stycken men tycker fortfarande att det är lite spännande!
skrev:det är inte svårare än på någon annan b230 maskin, däremot så kan en b230k pajja om det blir fel eller remmen går av, detta p.g.a att den har förbränningsrummen i kolvarna o inte i toppen som alla andra b230.