Mitt första inlägg - Vart sitter tankarmaturen på min bil?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Mitt första inlägg - Vart sitter tankarmaturen på min bil?

Inlägg av tomasbjork »

Hejsan. Jag har en 740 gl -87 som inte tankmätaren funkar på. Den far lite upp och ner som den vill men mest är den i botten. Jag hade tänkt kolla om det är själva armaturen i tanken men jag vet inte vart den sitter. Jag kollade i skuffen under reservdäcket men såg ingenting. Någon som kan ge några ledtrådar?

/Tomme

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Den sitter i skuffen, på vänster sida framför reservdäcket. Man får riva bort mattan som finns där plus skruva väck

en lucka för att se själva armaturen.



Välkommen hit BTW!



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Maxwell skrev:Den sitter i skuffen, på vänster sida framför reservdäcket. Man får riva bort mattan som finns där plus skruva väck

en lucka för att se själva armaturen.



Välkommen hit BTW!



//Maxwell


tack för snabbt svar. Verkar vara ett superforum :D
740 gl -87

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Som sagt : Väl mött :D



Själva kablarna till armaturen hittar du under den vänstra delen av skuffgolvet, dvs bakom vä. bakhjul.



Där sitter en svart liten kontakt med kablar till både pump & givaren, jorden är separat dragen fast i karossen.....



Ett tips sen ( kanske ) är att uppepå själva givardelen sitter det två st. kontakter , där var våran armaturs kabel av och då fungerade inte mätaren i bilen..



Det finns dock ett alternativ till att själva mätaren inte fungerar ( om man är säker på givaren förstås ) då kan det vara själva filmen på baksidan av kretskortet som inte ger full kontakt till själva mätaren...





mvh



Robban
Bild

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Inlägg av tomasbjork »

Robban67 skrev:Hej



Som sagt : Väl mött :D



Själva kablarna till armaturen hittar du under den vänstra delen av skuffgolvet, dvs bakom vä. bakhjul.



Där sitter en svart liten kontakt med kablar till både pump & givaren, jorden är separat dragen fast i karossen.....



Ett tips sen ( kanske ) är att uppepå själva givardelen sitter det två st. kontakter , där var våran armaturs kabel av och då fungerade inte mätaren i bilen..



Det finns dock ett alternativ till att själva mätaren inte fungerar ( om man är säker på givaren förstås ) då kan det vara själva filmen på baksidan av kretskortet som inte ger full kontakt till själva mätaren...





mvh



Robban


Tack för ännu mer information. Är dessutom min första volvo så allt är nytt omän det inte är så komplicerat. Jag tog bort luckan så man såg armaturen och det men det var trångt och jag hade ingen aning vad nånting var så jag skiter i det :)
740 gl -87

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Har samma symptom på min 744 GL 89B ;)



Den far upp o ner lite som den vill oftast via gaspådrag och diggar i takt med musiken osv.



Ett tredje och inte så troligt tips är att de motstånden som sitter där (Olika värden för hur stor tank du har) har bränts sönder.

isf är det att åka till elfa och få samma värden och ett motstånd med samma effekttålighet eller med mer.



Men jag skulle tro att det är armaturen som är felet.



Den är gjorde i metall och därför rinner vatten dit och rostar upp den samtidigt som kablarna skarvssönder.



Är nästan lättare att lossa hela tanken om du ska ha väck armaturen.

kränvs några försökt att få ner den rätt när man väl tagit bort den dvs.



Lycka till. Dra gära lite kort under arbetet och lägg upp vet jag.



En host är tex forumbilder eller pici.se och sedan bara länka de hit.

Skriv svar