Bilen dör eller hackar till när man kör.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Visslaren
Van forumsanvändare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 08 mar 2004, 12:39
Ort: Sala

Bilen dör eller hackar till när man kör.

Inlägg av Visslaren »

Sitter och pendlar till stockholm så har till och med fått stanna på sidan av motorvägen då bilen inte gått igång. Försöker man då starta så går den ibland igång direkt och ibland så tar de en liten stund men sen så går den igång.



Felet jag har är alltså: Bilen lägger av vid körning. Lambda lampan börjar lysa men sen kan den hoppa igång igen. Händer när jag kör längre sträckor och bilen är varm. När den lägger av så kan det bara ske lite snabbt, ½ sekund eller så kan det vara i 1 och ½ sekund. Till och med så att den stannar helt men kan gå igång efter en två till fem minuter.



Någon gång har det tagit lite längre tid innan den går igång men kommer igång till slut.



Det som är bytt är:

Tändkablar, tändstift, Rotor och fördelar lock, bränslepumpsrelä.



Fortfarande samma fel efter jag bytt dessa delar.



Bilen är alltså en Volvo 940 LTT -96. B230FK.



Några tips på vad de kan vara? Hallgivaren?
Volvo 740GLE -84 SÅLD!
Volvo 850GLT -93 SÅLD!
Volvo 740 Turbo -90 Inlöst. :(
Volvo 940 LTT -96 SÅLD!

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

låter lite som hallgivaren spökar faktiskt..prova bytt den...nån av din polare har säkert en 740/940 med hallgivare..



annars så åk till närmsta volvo verkstad o fråga nån mekaniker om dom kan kolla felkoderna åt dej...bjud sen på lite kaffebröd som tack
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Kan även vara spridarrelät. Hade ett liknade fel på en 945 t en gång. Bytte spridarrelät och sopparelät och felet återkom aldrig efter det.
VOLVO 940 TURBO -96

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Låter som min gamle 740 ungefär. På den var det relät till bränslepumparna som var dåligt. Är inte helt ovanligt att lödningarna ger sig. Gäller även spridarrelät.

Brukar räcka att löda om kontaktytorna i reläna, hetta upp det med lödkolv och pytsa i lite nytt tenn.
Bild

Visslaren
Van forumsanvändare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 08 mar 2004, 12:39
Ort: Sala

Inlägg av Visslaren »

schnauz skrev:Låter som min gamle 740 ungefär. På den var det relät till bränslepumparna som var dåligt. Är inte helt ovanligt att lödningarna ger sig. Gäller även spridarrelät.

Brukar räcka att löda om kontaktytorna i reläna, hetta upp det med lödkolv och pytsa i lite nytt tenn.




Vilket är spridar relät? Någon bild som man kan visa på? :)
Volvo 740GLE -84 SÅLD!
Volvo 850GLT -93 SÅLD!
Volvo 740 Turbo -90 Inlöst. :(
Volvo 940 LTT -96 SÅLD!

kesler
Övningskörning
Inlägg: 281
Blev medlem: 07 okt 2007, 20:00

Inlägg av kesler »

tempgivaren?
Signatur editerad, bildlänken felaktig. //Evozz.

Skriv svar