Bilen stänger av sig

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Bilen stänger av sig

Inlägg av Andreas_ace »

Volvo 740 -90

b230F



Har ej kollat felkoder då jag säkert redan har 3 st i minnet som jag ej har raderat.



Fick ett problem idag när man körde på motorvägen.

Helt plötslig dog bara motorn och lamdalampan började lysa.

Radion var fortfarande igång så elsystemet verkade vara igång.

reagerade dock ej ifall det var fler lampo som lös på panelen.



Eftersom jag fortfarande låg i 90 så lät jag allting rulla på, ca 2 sek senare så gick motorn igång och jag kudne gasa vidare.



Lamdalampan lös hela vägen hem. Väl hemma stängde ajg av motorn och startade igen, dock lös lampan men bilen gick igång direkt ( som vanligt)

Stängde av och jag drog ut säkring nr1 ca 30sek och lamdalampan slockande efter start.



Det har skett liknande problem tidigare att jag kört hem på kvällen och typ motorn dött och även framlyktorna slockande, men detta varade sökert bara ½sek.



Batteri är ca 4 mån gammalt, kablage ser bra ut + och -

Rotor, fördelare, tändkablar, tändstift och tändspole bytt ( biltema) dock ej bytit tändmodul.

Bränslepumpar och filter är bytta.

Användarvisningsbild
HellBoyElvis
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
Kör: - 945 Classic -
Ort: Malmö

Inlägg av HellBoyElvis »

Det låter lite som luftmassemätaren som håller på att ge upp.

Eller vad säger ni andra?
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar


Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Andreas_ace »

HellBoyElvis skrev:Det låter lite som luftmassemätaren som håller på att ge upp.

Eller vad säger ni andra?


Jag provade att koppla loss kontakten när motorn var igång, då höll motorn på dö men så hoppade den igång. Gick kanske inte helt rent, men så fort jag koppalde tillbaka kontakten så lät motorn normalt

haggie
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 maj 2006, 22:42
Kör: 945 SE -96

Inlägg av haggie »

Låter som det skulle kunna vara bränslerelät

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Är det LMM så brukar bilen bara gå skit o blöddra när man gasar på.



Det har mina bilar gjort om LMM har lagt av.



//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av mr_yeahman »

hm, fattar inte riktigt det där med att strålkastarna skulle dö om nu det va något motorfel.
Bild

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Andreas_ace »

mr_yeahman skrev:hm, fattar inte riktigt det där med att strålkastarna skulle dö om nu det va något motorfel.


Och vad är oklart för dig?

Texten säger:

Motorn dog och även strålkastarna och felet varade i ca ½ sek ( märkte detta då det var mörker körning).



Och nu senast så dog motorn utan anledning under körning (dags körning).

Felet varade i ngr sek, dock fungerade radion och lamda lampa lös på panelen så systemet måste iaf haft el.

Men eftersom det var ljust så vet jag inte om elsystemt var aktivt eller ej på utsidan

zebra422
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 feb 2008, 12:05
Ort: halmstad
Kontakt:

Inlägg av zebra422 »

hade samma fel som dig .jag bytte bränslerelät o nu går den som en klocka.tac vare alla har som hjäpte mig så går bilen nu.lycka till

Visslaren
Van forumsanvändare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 08 mar 2004, 12:39
Ort: Sala

Inlägg av Visslaren »

Andreas_ace: Har i stort sett samma fel som dig. Fast min är mera allvarligt. Har börja hända mer och mer. Sitter och pendlar till stockholm så har till och med fått stanna på sidan av motorvägen då bilen inte gått igång. Försöker man då starta så går den ibland igång direkt och ibland så tar de en liten stund men sen så går den igång.



Felet jag har är alltså: Bilen lägger av vid körning. Lambda lampan börjar lysa men sen kan den hoppa igång igen. Händer när jag kör längre sträckor och bilen är varm. När den lägger av så kan det bara ske lite snabbt. Som sagt här tidigare, ½ sekund eller så kan det vara i 1 och ½ sekund. Till och med så att den stannar helt men kan gå igång efter en två till fem minuter.



Får prova med att byta bränslerelät.
Volvo 740GLE -84 SÅLD!
Volvo 850GLT -93 SÅLD!
Volvo 740 Turbo -90 Inlöst. :(
Volvo 940 LTT -96 SÅLD!

Skriv svar