Motorprobelm 740 TIC med nyrenoverad motor LÖST :D

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Motorprobelm 740 TIC med nyrenoverad motor LÖST :D

Inlägg av JBolmer »

Tjenare!



Har precis renoverat motorn (B230ET 1988) med nya lager, packningar Smidda Mahle + SPM H-profil osv. Nu när jag väl fått ihop allt och lagt motorn i bilen så vill den självklart inte gå som den ska. Första starten gick den igång, tomgången pendlade mellan 900-3000 RPM och den missade som fan ibland och gick allmänt skit. Den gick inte att varva upp utan "bluddrade" bara. Efter ca 5 minuter dog den och ville inte starta igen, har idag kollat typ allt. Kamrem, svänghjul, rotor, tändkablar, stift, spole osv. Trodde först att kamremen satt helfel, men efter att ha kollat nu 3 gånger sitter den som den skall, trodde då att svänghjulet kanske satt fel så rev ner lådan. I verkstadshandboken står det ungefär att det finns 2 markeringar A och B och det ska sitta 15 grader åt nått håll när man jämför med en styrning i blocket. Frågan är bara vilka dessa markeringar ÄR, fram på svänghjulet finns det 2 hål som de skulle kunna vara, baktill på svänghjulet sitter 2 piggar som det också skulle kunna vara. Har testat sätta hjulet på 8 olika sätt (8 bultar på hjulet) men den vill inte gå bra någonstans. endast på 2 ställen tänder den till lite och på det ena av de två kan man få igång den om man rengjort stiften som hela tiden blir dyngsura. Efter det går den igång, tomgång på ca 3000 RPM, går dåligt som fan, och dör efter ca 1 minut och går sedan inte att starta om man inte plockar ur stiften och rengör dem igen. Kan tillägga att jag köpt nya tändkablar (Biltema....) bytt btr från en annan ET motor, kollat gnista på alla stift. Bilen har AC men jag har monterat bort pump o sånt. Måste verkligen ha lite hjälp nu!



Mvh Jens
Tuuuurbo!

Mabl
Övningskörning
Inlägg: 101
Blev medlem: 11 mar 2007, 20:42
Ort: Halmstad

Inlägg av Mabl »

Hej. Har du fått alla spridarkablar i rätt ordning och alla kablar till tempgivare kallstart osv. rätt? Kan vara där felet ligger annars.. Prova även att byta luftmägndsmätare..

Denna guiden hjälper dig med svänghjulet :



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=44647



Mvh Max
Kör / Äger: Volvo 960 2,0 Turbo 16V

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

Hej!



Jag tror det, märkte upp allt när jag plockade isär det, men har iofs. haft hjälp av 2 killar när jag monterat allt igen, vet du nått bra sätt att kolla tex. att spridarkontakterna sitter där de ska? Tack för hjälpen med svänghjulet! Ska testa det imorrn!



Den här kontaken sitter i toppen och jag är osäker på om den fungerar som den skall, har inte hittat någon annan att testa med ännu + den kostar typ 325 spänn ny så.... Är det vattentempgivaren?

Bild



Mvh Jens
Tuuuurbo!

Mabl
Övningskörning
Inlägg: 101
Blev medlem: 11 mar 2007, 20:42
Ort: Halmstad

Inlägg av Mabl »

Japp det där är tempgivaren till instrumentpanelen den skall inte påverka motorns gång vad jag vet. Däremot så sitter det en tempgivare brevid som ger signaler till styrboxen. Om den krånglar kan motorn flippa ur. Den givarn sitter på F och FT tror att den även finns på ET.

Lycka till Mvh Max
Kör / Äger: Volvo 960 2,0 Turbo 16V

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

Okeej, har kollat runt här på forumet lite ikväll och hittat en hel del. Ska kollas imorrn! Tack än en gång.



Mvh Jens
Tuuuurbo!

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

Okeej, mätte lite idag och märkte att det endast gav utslag i 1 av 4 i kontakerna till spridarna? Sprutade lite WD40 i kontaktstycket som satt på högerskärmen sen funkade det. Bytte stift sen gick den igång fast efter en stund gick den på 2-3 igen. Ska åka o köpa nya stift imorrn och testa igen...
Tuuuurbo!

Användarvisningsbild
J.Jansson
Uppkörning
Inlägg: 851
Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
Kör: Volvo 944 GL -91
Ort: Karlskoga

Inlägg av J.Jansson »

det finns ett spridar relä, relät kan spöka fast då borde de vara problem med spridar kontakterna. sitter relät monterat på kylarkälet om heter så där du fyller på kylar vatten eller på andra sidan i närheten av där du fyller på servo olja vet ej hur det är på ET härvan, mät så du har spänning på alla spridar kontakterna, sen så att jorden som ska sitta på insuget har bra kontakt.



//Johan
Mvh Johan Jansson
Bild
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Inlägg av taz »

Jag startade min nybyggda motor för två veckor sen, använde samma stift som gått 1500 hårda mil innan... Lite problem med diverse, bytte till nya 7:ans stift istället och fick enbart bättre resultat. Jämnare gång och tomgång.



Enkel latmask grej... Men gör stor skillnad!

Användarvisningsbild
J.Jansson
Uppkörning
Inlägg: 851
Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
Kör: Volvo 944 GL -91
Ort: Karlskoga

Inlägg av J.Jansson »

hahah jaa det är ju det med sletna stift kan göra natt till dag om man byter dem
Mvh Johan Jansson
Bild
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

I toppen sitter det 3 givare, den första, räknat framifrån motorn, är väl vattentempgivaren som går till instrumentpanelen, den andra under 3.e insugsröret går väl till styrboxen? Den sista som sitter längst in mot torpeden, vad går den till?



Mvh Jens
Tuuuurbo!

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

Öppnade styrboxen idag, den verkar vara chippad? Såg även att en pinne i övre rade längst ut till vänster var av. Nytt chip kanske? Är det vikingchip som gäller då? Se bilder





Bild





Bild
Tuuuurbo!

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

Problemet löst! Hade av misstag bytt plats på kontakterna mellan kallstarten och tempgivaren till styrenheten i toppen. Undrar hur Volvo tänkte när de målade kallstarten blå och kontakten svart samt givaren svart och kontakten blå :P Inte konstigt att man gör dumma fel ibland, gick bara på färgerna blå-blå o svart-svart vilket var helt fel. Lödade även chipet vilket fungerar utmärkt. Istället gick bilen nu för bra så kilen på kugghjulet på veven rök av, fick nästa hjärtstillestånd när bilen tvärdog... Hittade sedan de enkla felet :) Tack alla för hjälpen!



Mvh Jens
Tuuuurbo!

Mabl
Övningskörning
Inlägg: 101
Blev medlem: 11 mar 2007, 20:42
Ort: Halmstad

Inlägg av Mabl »

Haha sa ju de;) Gratulerar! Går den bra nu då?

Mvh Max
Kör / Äger: Volvo 960 2,0 Turbo 16V

JBolmer
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 feb 2008, 17:24
Ort: Halmstad

Inlägg av JBolmer »

Japp, tackar tackar. Jodå, bytte kugghjulet igår och locktitade bulten. Nu går han gött igen :)
Tuuuurbo!

Användarvisningsbild
Sony
Övningskörning
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 feb 2006, 20:56
Ort: Fränsta

Inlägg av Sony »

då lär ju vara det felet jag har på min bil då :lol: ska till garaget imorgon och testa stort TACK till dig!!



/Andreas
Projekt volvo 242 drift
projekt volvo 242 tic
kör 945 ltt

http://www.garaget.org/sony68" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar