går dåligt när den är kall

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Emaster
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 jun 2003, 15:40

går dåligt när den är kall

Inlägg av Emaster »

Har en b230k motor och den går bara på 3 cylindrar när den är kall(jätte kall) som på morgonen eller när man ska hem från skolan. Den har heller ingen tomgång. Men det har den inte heller när den går på alla 4 och är kall. Måste hålla på gasen i typ 10 min annars har den ingen tomgång och går dåligt.

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Inlägg av Fido »

Har du några fel koder?????



du kan ju alltid prova att byta födelarlocket, rotor, tänkablar



har du kollat hur tändstiften ser ut???



jag hade liknande fel på min 16v den fick för mycket bensin, så det gick inte att gasa för då dog den. det var min motorstyrenhet som var paj.
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

men hallå..



man måste ha en smula koll om man skall ge tips.



K har inga felkoder. det är en förgasarmaskin.







Farsans kärra går lika uselt. även den en K.

dom där förgasarna är skit när dom börjar jävlas.



byt till weber istället...
Bild

Emaster
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 jun 2003, 15:40

Inlägg av Emaster »

Är en ny förgasare dyr och är det krångligt att byta. Är det bara förgasaren man måste byta eller är det något mer.

NANNE
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 07 nov 2003, 17:41
Ort: Haninge

Inlägg av NANNE »

En förgasare är inte dyr, men du kan ju alltid prova åh plocka issär åh göra rent munstycke m.m byt till ny stift oxå då risiga stift kan ge detta symptom.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Tja... K-förgasarna är nog dyrare än Weber.



Byta själv är nog inga problem för en hyggligt händig gosse eller tjej.
Bild

Emaster
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 jun 2003, 15:40

Inlägg av Emaster »

tändstift tändkablar är bytt. Vad kostar en ny förgasare? Ska man köpa Weber eller ska man köpa nogot annat?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Finns en annan tråd om detta som är aktiv nu.

4000 kostar tydligen en weber...
Bild

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Re:

Inlägg av George Holmer »

skrev:Tja... K-förgasarna är nog dyrare än Weber.



Byta själv är nog inga problem för en hyggligt händig gosse eller tjej.


Micael, din 245T 1976, är den hemmabyggd, eller när kom Volvo med turbo i 240? Dessutom är väl inte fronten en 1976a?



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:
skrev:Tja... K-förgasarna är nog dyrare än Weber.



Byta själv är nog inga problem för en hyggligt händig gosse eller tjej.


Micael, din 245T 1976, är den hemmabyggd, eller när kom Volvo med turbo i 240? Dessutom är väl inte fronten en 1976a?



George


Nä den är ombyggd för cirka 10 år sedan. Någon skola byggde om den.

Både front å lyktpartiet bak är bytt.



Det sitter en B21ET i den.

Nya panelen monterade jag i den åt min kompis när han ägde den.



Man skulle kunna tro att det är ett ID byte. Men det finns fortfarande spår från äldre modeller.



244 turbo kom 1981 har jag för mig. Sista 244 tror jag är 84.

245 turbo kom 84 å sista är 85.
Bild

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

En solex-cisac (B230K) kostar runt 10.000 kr på volvo.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Skriv svar