Yes! har nåt fel på vakumet skulle jag tro.
Fått många förslag på att det är huvudcylindern, men orkar inte byta den (dyr oxå) så därför frågar jag här först innan jag börjar riva.
problemet är alltså skum bromspedal. när bilen står på tomgång, cirka 900 varv och jag trampar ner bromspedalen (går ner i botten direkt nästan) så går tomgången ner till 500-700...
när man bromsar kan man lixom pumpa fram tryck, sen sjunker pedalen i botten igen och motorvarvet sjunker ner nån sekund eller 2.
bromsarna är EJ luftade, då de tar som de ska och borde inte påverkas såhär mycket tycker jag. självklart kommer jag lufta dessa snart, men min fråga är ändå om det sitter nå packningar eller så kring vakumservon som går till insuget som kan vara slut?
för övrigt tar bromsarna PRECIS som det ska, så det är inge fel på belägg skivor slangar etc, o det läcker ingenting, nivån rör sig inte heller.
Bilen i fråga en 940 Turbo -96 MED ABS.
bromsproblem - färdbroms
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
bromsproblem - färdbroms
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Har liknande problem. Efter att jag luftat bromsarna och bytt oken så varierar tomgången när jag pumpar på bromsen. Bromsarna tar som de ska, luftningen var mao lyckad (tror jag), men tomgången ändrades inte innan jag bytte ut grejjerna. Bilen är en 940 95:a, luftningen är utförd i rätt ordning.
Ursäktar TS att jag kapar tråden, men det kändes onödigt att skapa en ny.
Ursäktar TS att jag kapar tråden, men det kändes onödigt att skapa en ny.
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Hesselgren skrev:Anders1984 skrev:provat lufta då, endast med liten framgång, får väl anta att det är cylindern iaf, va roligt!
eller vacuumförstärkaren. "klockan" bakom huvudcylindern.
en kompis hade läck i den i sin 740 och man fick då pumpa på bromsen för å få stopp, (lite farligt kanske)
frågan e ba hur fan man vet att det e den eller cylindern
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10