bromsproblem - färdbroms

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

bromsproblem - färdbroms

Inlägg av Anders1984 »

Yes! har nåt fel på vakumet skulle jag tro.



Fått många förslag på att det är huvudcylindern, men orkar inte byta den (dyr oxå) så därför frågar jag här först innan jag börjar riva.





problemet är alltså skum bromspedal. när bilen står på tomgång, cirka 900 varv och jag trampar ner bromspedalen (går ner i botten direkt nästan) så går tomgången ner till 500-700...



när man bromsar kan man lixom pumpa fram tryck, sen sjunker pedalen i botten igen och motorvarvet sjunker ner nån sekund eller 2.



bromsarna är EJ luftade, då de tar som de ska och borde inte påverkas såhär mycket tycker jag. självklart kommer jag lufta dessa snart, men min fråga är ändå om det sitter nå packningar eller så kring vakumservon som går till insuget som kan vara slut?



för övrigt tar bromsarna PRECIS som det ska, så det är inge fel på belägg skivor slangar etc, o det läcker ingenting, nivån rör sig inte heller.



Bilen i fråga en 940 Turbo -96 MED ABS.
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

om du inte har varken läckage eller har gjort nåt med systemet innan felet uppkom så kan det rimligtvis inte vara annat än huvudcylindern ?

Att varvtalet sjunker när pedalen går i botten beror bara på att servot då får trycka fullt ut, dvs det går åt en hel del vacuum.

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Har liknande problem. Efter att jag luftat bromsarna och bytt oken så varierar tomgången när jag pumpar på bromsen. Bromsarna tar som de ska, luftningen var mao lyckad (tror jag), men tomgången ändrades inte innan jag bytte ut grejjerna. Bilen är en 940 95:a, luftningen är utförd i rätt ordning.



Ursäktar TS att jag kapar tråden, men det kändes onödigt att skapa en ny.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

provat lufta då, endast med liten framgång, får väl anta att det är cylindern iaf, va roligt!
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Anders1984 skrev:provat lufta då, endast med liten framgång, får väl anta att det är cylindern iaf, va roligt!






eller vacuumförstärkaren. "klockan" bakom huvudcylindern.



en kompis hade läck i den i sin 740 och man fick då pumpa på bromsen för å få stopp, (lite farligt kanske) :wink:

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Hesselgren skrev:
Anders1984 skrev:provat lufta då, endast med liten framgång, får väl anta att det är cylindern iaf, va roligt!






eller vacuumförstärkaren. "klockan" bakom huvudcylindern.



en kompis hade läck i den i sin 740 och man fick då pumpa på bromsen för å få stopp, (lite farligt kanske) :wink:


frågan e ba hur fan man vet att det e den eller cylindern :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Inlägg av V760 »

har cylinder från 740 samt 760. Kanske något att testa med iaf?



// Daniel
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

Skriv svar