Ska man bli glad eller ledsen

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Ska man bli glad eller ledsen

Inlägg av Gleppe »

Hej....var o hämtade en 740 turbo-89 för ca 3 veckor sedan....

Var så att det förra ägaren sa var att man bara behövde byta turbo...sen var det iväg till bessiktning

Men så verkar ju inte fallet vara



Men nog om det....han sa även att han tryckt i en B230ET som det inte sitter original har just nu bilen på verkstad då jag inte kan klura ut vad f*n felet sitter....och då säger dom att det är en FT som sitter i bilen

Ska man bli glad eller ledsen....jo visst att ET har mer hk original men sen har jag även läst att den inte pallar ett skit



Köpet gick till så här att jag bytte till mig denna turbo mot min 740GLE-88 med lite stereo prylar i....inga jätte värsting saker och 5000kr kontant

Hade köpt GLE´n för 6200kr och den hade ju även skönhetsfel men var hyffsat nybess och nyskatt



Tycker ni att det är värt det?



740 Turbon enligt följande....



Utvändigt:

Kjolpacket från Plast o Son (T-RÖD) som packetet heter hos dom

Vita blinkers runt om

Tonade rutor

Finns lite skavanker som lite små rost och halv dan lack



Motor: enligt förra ägaren

Det var ju iallafall tydligen ingen ET men men

Chippad (har inte kontrollerat detta ännu)

531 topp....vet ej om detta stämmer då den sitter org på ET

Andra spridare (oranga/bruna)

NIRA tändsystem (Turbo+)

3tums efter katt





Ska man börja gråta eller fortsätta med den?
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Får inte fråga hur mkt den är värd, det är nog bara du själv som kan känna om du vill jobba på den. Är det skroten annars eller?
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
mruf
Övningskörning
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 sep 2005, 21:52

Inlägg av mruf »

Själv hadde jag inte blivit besviken på att det satt en FT under huven.

Dock om det då är dom grövre stakarna. Eller ennu gladare om om dom tryckt i ett nyare block med oljekylda kolvar.



JAG tycker du gjorde ett bra byte. Men jag är väll inte känd för att vara som alla andra :roll: :roll: :roll:



Dock hadde jag tagit loss plast bitarna och sålt dom satt på orginal och vipps har bilen blivit ennu billigare :wink: .
Volvo 945 SE -97 Bruksbil
Volvo 242 Turbo -75 Turbo Busbil
Buick electra -63 Ölhäck

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

Tycker också det var ett bra byte. Hellre en Turbo med lite jobb än en GLE.



//MVH Stellan

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

Ta bort frågan om värderingen annars låses nog tråden rätt snart..

Däremot är frågan om motorn och själva bytet berättigat.



Är ju bara bra om det sitter en FT i tycker jag, ännu bättre om det är ett block från 93 och framåt med oljekylda kolvar som sagt!



Bytet verkar ju helt vettigt oxå faktiskt, lite virrig kille som hade den innan kanske men hur är totalskicket på den? Är det en rostburk så va det ingen höjdare men är den okej så låter det som ett bra byte!
Bild

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Nej rosthög är det ju inte....den ser fin ut under iallafall och det är ju viktigt

Och det skriker ju inte rost utanpå heller man behöver ju vara hyffsat nära för att se allt iallafall



Men det är ju så tråkigt ändå....att man ska hitta massa små fel när han bara säger att det är att byta turbo sen tuta o köra....



Nu dom på verkstaden sa att det fanns ingen knacksensor :) till ex

Lite kablar som förmodligen bör vara kopplade någon stans fast som då bara hänger





Går det kolla någonstans på motorn och ta reda på vilket år den är från
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Magnetikk: från 95 var det väl ändå?



93 fanns det väl bara som tillval och bara bland en del bilar som sagt.



alla från 95 är jag 100på att det var standan. kan ha fle som sagt.



skoj med ny bil men tråkigt att det är lite defekter o sånt men så är det med att ha bil ;)

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

swec_fullmoon skrev:Magnetikk: från 95 var det väl ändå?



93 fanns det väl bara som tillval och bara bland en del bilar som sagt.



alla från 95 är jag 100på att det var standan. kan ha fle som sagt.



skoj med ny bil men tråkigt att det är lite defekter o sånt men så är det med att ha bil ;)


Vad snackar du om nu?!?....oljekylda kolvar kom 1993! Inget annat...from v.40 1993 tror jag tillochmed det var :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Inlägg av Marcus_89 »

Japp, från 93 är det oljekylda kolvar :) Har du ett sådant block ska du vara glad :)
Bild

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Hur kollar jag det då....



Har bara mekat 740 i ca 3 veckor :)
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

bli glad för att d är FT i

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

Hesselgren skrev:bli glad för att d är FT i


Så länge den är 90 eller nyare. Annars kan man lika gärna ha ET.



//MVH Stellan

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Det är en 89.....men stämmer det som förra ägaren sa så har han bytt motor och bytt packningar m.m.....bara det att det inte är en ET som han trodde

Så man kan hoppas på att det är något av en lite nyare modell
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Användarvisningsbild
mruf
Övningskörning
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 sep 2005, 21:52

Inlägg av mruf »

Kolla under insuget mot kylaren där är det en liten plan bit på blocket.

Där står det på min motor B230FK 1996.

Du kan ju kolla om det står nått där för dej.

Även där motornummret ska stå.
Volvo 945 SE -97 Bruksbil
Volvo 242 Turbo -75 Turbo Busbil
Buick electra -63 Ölhäck

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

Bara NIRA't kostar juh hutlöst o turbo i papperna, så ja.. jag tycker det var en bra deal!



Var det kanske denna som låg ute på blocket för ett tag sen? Var själv lite spekulant faktiskt på den :P
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Kan vara så....var en bild med flera bilder i så att säga....

Bild från sidan fram och en på motorn som var lös utanför...



Kan lägga in den här men vet inte hur man gör ännu :)
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Bild[/url]





Nu var inte bilden så jätte bra....men lyckades lägga upp en iallafall
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Lite för små att se!

Vad jag kan se ser det bra ut!



Mvh Qdog

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Mmm....tänkte på Sickster att han kanske kände igen den om det var den han var spekulant på för ett tag sedan



Men nu har jag pratat mkt med verkstaden.....dom säger att det är FT databox och kabelhärva och sprut...

Men förra ägaren säger att han är säker på att det är en ET :?

Verkstaden säger att den saknar knacksensor och det finns ju inte på ET....eller?

Och denna motor som sitter i har ju även katt o lamda så det verkar mysko!?



Men går det att sätta dig knacksensor på ET....efterssom databoxen förmodligen vill ha den ikopplad
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

Mjoo känner igen den bilden. Kommer inte ihåg annonsen men han hade juh bytt nått skit o haft sig...
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Inlägg av Bear »

perra? skrev:
swec_fullmoon skrev:Magnetikk: från 95 var det väl ändå?



93 fanns det väl bara som tillval och bara bland en del bilar som sagt.



alla från 95 är jag 100på att det var standan. kan ha fle som sagt.



skoj med ny bil men tråkigt att det är lite defekter o sånt men så är det med att ha bil ;)


Vad snackar du om nu?!?....oljekylda kolvar kom 1993! Inget annat...from v.40 1993 tror jag tillochmed det var :)


Vecka 40 1992 var de, men annars har du rätt lelle Perra ;)



/Björn

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Bear skrev:
perra? skrev:
swec_fullmoon skrev:Magnetikk: från 95 var det väl ändå?



93 fanns det väl bara som tillval och bara bland en del bilar som sagt.



alla från 95 är jag 100på att det var standan. kan ha fle som sagt.



skoj med ny bil men tråkigt att det är lite defekter o sånt men så är det med att ha bil ;)


Vad snackar du om nu?!?....oljekylda kolvar kom 1993! Inget annat...from v.40 1993 tror jag tillochmed det var :)


Vecka 40 1992 var de, men annars har du rätt lelle Perra ;)



/Björn


Hamen seh!
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

Har kommit fram till att den var en B230ET motor :(
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Gomez
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2005, 15:49

Inlägg av Gomez »

Men ta en knacksensor och skruva dit så borde ju motorn starta? är ju samma utag på block/topp för givare vare sig det är et/ft/fk



lh 2.2 och motronic fanns i 740 turbo jämsides mellan 87-88 sen efter 88 så gällde bara jetronic 2.2/2.4
Volvo 740tic 86

Volvo 855R 96

Gleppe
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 dec 2007, 09:02
Kör: 945 Törbo
Ort: Vislanda

Inlägg av Gleppe »

mmm satte dit knacksensor igår och bytte spridare....satte även på nya oringar på spridarna....men bilen gick knappt att starta....gick hur dåligt som helst och efter kanske 20sec dog den



Ska ut o kolla lite sen ikväll....har ju haft dän fördelarlocket och allt där under o kollat det....så det är nog fel inställt där me kan jag tro....
You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it.

Skriv svar