Orolig tomgång, 940 ltt -97*LÖST*

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Orolig tomgång, 940 ltt -97*LÖST*

Inlägg av peavey »

Hejsan!



Är ganska ny här på forumet och har hittills hållt mig till att läsa en massa olika inlägg. Det är tydligt att det finns väldigt mycket kunskap om 7/9-serien här.



Här är i alla fall mitt problem. Tomgången är stabil när bilen är kall, men när tempnålen börjar klättra upp mot mitten så går tomgången ner och sedan upp för att sedan stabilisera sig hyffsat. Detta händer när man bromsar och kopplar ur. När bilen sedan blivit helt varm är symptomen likadana fast inte lika påtagligt. Bilen går bra i övrigt.



Det jag har gjort efter att ha sökt och läst andra inlägg här är:



*Gjort rent spjällhuset

*Gjort rent och smörjt upp tomgångsmotorn

*Sprayat med startgas för att se om den drog tjuvluft

*Gjort service, bytt olja, filter, soppafilter, luftfilter, tändstift



Det jag konstaterade härom dagen var att det läckte lite avgaser mellan turbo och downpipe precis när man startar motorn.



Svårt att säga om den gör det vid varm motor men det känns inte så när man håller handen vid samma ställe. Dock så är ju turboagg och downpipe ganska varma :wink: så det är lite svårt att känna. Jag testade i alla fall att dra åt muttrarna vid flänsen lite grann men det var inget som hjälpte.



Vad kan jag göra mer? Vid kabelhärvan nere vid tomgångsmotorn finns det ett uttag (likadant som sitter på knacksensorn) som är pluggat och byglat. Svårt att säga om det är orginal men är det någon som vet vad det är? Kan det ha något med mitt problem att göra?



Tacksam för svar.



Mvh Johan

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Ingen som har en idé om vad det kan vara?



Mvh Johan

Lasse Kongo
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 jun 2006, 19:20
Kör: 740/940 TIC hybrid
Ort: Åsele

Inlägg av Lasse Kongo »

har ju precis samma fenomen på min en b230 fk från 97....Har du kollat felkoder? garanterat har du 2-3-2. pröva radera koderna om det är någon som glömt det sen tidigare...



Funderar om det är kylvätsketempgivaren på min eller bränsletrycksregulatorn....annars har jag bytt allt.....lambda, lmm, knacksensor m.m m.m...blir ju tokig

insugspackning....har du kollat den förresten? brukar vara det första som jävlas....



oroa dig inte för kablarna....de ska sitta där...och dingla....till för 16 ventilarna. men det har ju du ingen.
Om du låter allt gå sin gilla gång, kommer det att gå från dåligt till sämre

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

I och med att du säger att det blir när du bromsar/kopplar ur

så tror jag att det är jordfel tll motor,relä eller jorden till databox

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Hejsan.



Tack för svar, skönt att jag inte är helt ensam om detta :D Har inte haft bort insuget för att inspektera packningen, däremot mosat på ordentligt med startgas utan resultat så jag tror den är hel. Bra att få veta det där om "extrasladden" också.



Något som jag märkte häromdan när jag stog och fipplade var att det är ett kluckande ljud på tomgång och låga varv. Låter ungefär som någon slags vakuumpump av något slag. Testade att köra "stetoskop"metoden, dvs att man tar en skruvmejsel, sätter den mot delen som man tror ljudet kommer från och sedan sätter örat mot skaftet. Prova f.ö. att göra detta mot en spridare när motorn är igång så ska ni få höra på knackljud.



Hursomhelst, jag satte mejsel mot bromsservot och det verkade som om ljudet kom därifrån. Frågan är om servot läcker tjuvluft som påverkar tomgången, är det vanligt att dom läcker?



Felkoder har jag inte kollat, ska försöka spika ihop ett litet testverktyg efter ritningen som finns på förstasidan.



Jordpunkterna i motorrummet ser fräscha ut men det är nog ingen dum idé att se över de andra. Finns det någon lättbegriplig ritning av något slag där bilens alla jordpunkter finns med?



Felsökningen får fortsätta.....Kongo, du får jättegärna skriva om du stöter på några nya rön och givetvis alla andra också.



Tack igen för svaren som jag hittills fått.



Mvh Johan

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Jepp, nu har man byggt felkodsläsare enl. ritning i FAQ. Glad i hågen sätter man sig i bilen, öppnar luckan i mittarmstödet och ansluter kablarna till stift 3 och 5.



Vad händer? Jo, dioden lyser svagt hela tiden (utan att ens tändningen är påslagen) och när jag trycker in min lilla momentanströmbrytare slocknar dioden. Mycket märkligt tänkte jag och gjorde en liten sökning på detta eminenta forum. Det visar sig att jag inte är helt ensam om detta (skönt på ett sätt), men vad är det som felar?



Sökte lite på TPC också och fick fram en annan lösning där det var kopplat lite annorlunda:



http://www.turboperformanceclub.com/_fi ... 6-1998.pdf



Snälla...kan ingen hjälpa mig? Vore skönt att bli av med det här skitproblemet medans man fortfarande kan stå ute och skruva



Thasaint verkar ju vara en riktig hejare på Bosch-elektronik :wink:



Mvh Johan

Jim-Bob
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 13 sep 2003, 03:50
Kör: Volvo 945 SE 1996
Ort: Helsingborg

Inlägg av Jim-Bob »

Glad i hågen sätter man sig i bilen, öppnar luckan i mittarmstödet och ansluter kablarna till stift 3 och 5.


Du måste väl ha plusmatningen från stift 16 också? Har för mig att stift 4 och 5 är sammankopplade på något vänster, testa stift 4 istället för 5. I den OBD-kontakt jag använde mig av fanns det en liten brygga mellan 4 och 5 som man kunde skära av vid behov att separera dessa (vilket jag inte gjorde).



Jag har byggt en fungerande felkodsläsare, men jag använde mig av blinkkodsgrunkan som satt i motorrummet på min 965:a. På det viset slapp jag löda lysdioder och motstånd.



Lysdioden borde lysa lite svagt när den är inkopplad utan att tändningen är på, när man vrider på nyckeln slocknar lysdioden. Därefter går det att trycka på knappen (lysdioden lyser momentant när knappen trycks in), därefter borde koderna börja blinka fram.



Erik, om jag minns rätt, postade en bild med en översikt på en kabelhärva tillhörande något Bosch-instrument.



Hoppas det är ok med en direktlänk till bilden:



http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/diagnos_2.jpg



Jag utgick helt och hållet från bilden ovan och det fungerar perfekt.



/Tomas.
::: Volvo 945 SE : 1996 : Automat :::

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Lysande Tomas!



Stort tack för tips och råd. Har inte hunnit bygga om "lyslådan" ännu, får ta tag i det på fredag.



En annan sak som slog mig: Vad ska det vara för volt på lysdioden?



Den jag har nu tjackade jag på Clas Ohlsson, tror den var på typ 2.5 volt eller så...räcker det eller kommer det bara att säga smack om man nu skulle få fram några blinkningar? Behöver man kanske ett motstånd av något slag?



Återigen, stort tack för hjälpen, rotandet i el-centralen går vidare 8)



Mvh Johan

henkecool
Övningskörning
Inlägg: 225
Blev medlem: 09 jul 2006, 17:39
Kör: 745 gl, 940 turbo
Ort: Lund (Skåne givetvis)

Inlägg av henkecool »

du ska ha ett 1008 ohms eller två 470 ohms, jag körde på det senare o de funka

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Jahapp, då funkar felkodsblinkboxen i alla fall. Gjorde om den enligt ritningen i länken ovan samt lödde dit ett motstånd på pluskretsen före dioden och det funkade perfekt.



Dessvärre visade den 1-1-1 både på bränsle och tändning, dvs inga fel funna. Det som jag har i bakhuvudet är jag för nån månad sen gjorde rent batteripolerna, m.a.o så bröt jag strömmen. Det gör ju att felkoder raderas men "skapas" det inte nya i fall något är fel? Kanske är felet så pass litet att det inte fastnar i datorn?



Jag har vid det här laget även fixat det lilla läckaget mellan downpipe/turbo samt bytt insugspackning, fördelarlock, rotor, tändkablar, alla slangar. Det som är kvar är väl tempgivaren och lambdasonden. Tempgivaren kan man ju chansa på att byta, men lambdan är ju inte helt gratis...



Vad fasen kan det vara?



Mvh Johan

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Kan ju vara tomgångsventilen som kärvar och då hjälper det inte alltid att smörja. Ett tips är att söka på skroten efter en som inte rullat så långt.

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Tack! Ska se om jag får tag i någon tomgångsmotor......nu häromdagen testade jag att rycka isär lambdasladden, det blev ingen direkt skillnaden på gången i bilen.



Däremot har lambdalampan tänts (såklart) men borde inte bilen gå betydligt sämre?



Mvh Johan

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

peavey skrev:Tack! Ska se om jag får tag i någon tomgångsmotor......nu häromdagen testade jag att rycka isär lambdasladden, det blev ingen direkt skillnaden på gången i bilen.



Däremot har lambdalampan tänts (såklart) men borde inte bilen gå betydligt sämre?



Mvh Johan
Nja, lite sämre!

Styrenheten lägger sig i ett s.k. "linka-hem" läge, vilket innebär att bilen går på förprogramerade data och inte som den skall på adaptiv reglering.



Det förprogramerade "linka-hem läget" är inte ekonomiskt i längden! :wink:

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Allright...tyckte att soppamätaren rörde sig lite väl fort den den var urkopplad. Jaja, nu är lambdan återansluten i alla fall och lampan är släckt... Igår kväll när det var torrt och kallt tyckte jag att problemet verkade vara i princip bortblåst....nu imorse när jag åkte till jobbet var det fuktigt och då var det tillbaka igen....



Kan det vara så att iom att felet är såpass "litet" att det bara yttrar sig när det är blött ute (vilket det har varit i princip hela våren/sommaren/hösten :roll: )



I så fall så skulle det ju kunna ha att göra med någon liten form av överslag...vete fasen...verkar ju iofs långsökt...har kikat på jordpunkterna i motorrummet och det är inget som ser onormalt ut....



Om det nu skulle vara tempgivaren så hur påverkas den av att luften blir fuktig? Några nya felkoder har inte dykt upp heller...Har i alla fall vart och inhandlat en multimeter, finns det några stift/punkter som man kan börja med att kika på?



Finns det något annat som man kan ha förbisett?



Mvh Johan

gyllenskit
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:41

Inlägg av gyllenskit »

Jag lyfter denna tråd då jag har samma problem. När bilen är påväg att bli varm och jag frikopplar så sjunker tomgången till typ 5-600rpm för att senare stabilisera sig. Ibland sjunker tomgången såpass mycket att bilen dör.



Så var det nån som hittade lösningen på problemet???



mvh markus

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Hejsan!



Väcker denna gamla tråd till liv då problemet ännu inte har löst sig. Det som däremot under tiden har hänt var att topplockspackningen gav upp; kylvatten läckte ut och rann ner längs motorblocket. Den byttes i alla fall utan några större bekymmer (toppen såg jättefin ut på insidan) samt insugspackning, tempgivare till sprutet, lite muttrar, olja och allt det där andra.



Passade även på att beställa ett Vikingchip samt en ny tryckklocka från BSR och monterade detta i samband med packningsbytet. Ganska stor skillnad på öset nu, alltid något :-)



Tomgångsfelet ligger som sagt tyvärr fortfarande kvar. Nu har det faktiskt bilen stannat en gång pga att tomgången gick ner så pass mkt, även lambdalampan har blinkat till vid något enstaka tillfälle men det har inte registrerats någon felkod.



Vad fasen kan det vara? Letar mig rödögd både här och på TPC och läser trådar med liknande fel men jag blir banne mig inte klokare.



Testade också att dra ut kontakten till LMM när motorn var igång, det som hände då var att tomgången gick upp till ca 1100 rpm, lamdalampan tändes, samt att så fort du rörde gasen hostade motorn till och höll på att dö.



Vet inte om det ska bli så när man drar ur kontakten till LMM, har för mig att jag har läst att tomgången ska sjunka men är inte helt säker.



Väldigt tacksam för hjälp och vidare vägledning :)



Mvh Johan

gyllenskit
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:41

Inlägg av gyllenskit »

Pröva att byta tomgågsmotor. Det funkade för mig (det räckte inte med att regöra den gamla).



Angående det där med att dra ut lmm sladden så är det normalt att bilen beter sig så.



mvh markus

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Nu tror jag äntligen att det har löst sig. Efter många timmar av kliandes i huvudet så snubblade jag bara över en tråd där det förklarades hur man justerade spjället/spjällkontakten.



Kommer inte ihåg vilken tråd det var nu men den finns i alla fall om man söker på typ "Spjällhus". Det visade sig att den lilla pinnbulten/länkarmen på vänster sida om spjällhuset satt lite löst. På så sätt hade det lilla spel som ska vara mellan tappen och stoppskruven försvunnit helt och öppnade inte tomgångsskruven "i tid" när man släppte gasen.



Förbannat löjligt fel egentligen, men i vanlig ordning förutsätter man ju att det alltid är fel på alla dyra delar innan det visar sig att det är något lite mer basic. Som grädde på moset upptäckte jag även att värmkranen läckte för någon vecka sen när jag var och städade bilen. Blött och läskigt under mattan, blä!



Kranen byttes dock efter lite välriktade svordomar, passade på att ta ur hela innermattan och tvätta rent den med avfettning och högtryckstvätt. Blev banne mig som ny efteråt.



Passar på att tacka alla som kommit med tips och råd, verkligen kanon!



Hoppas att jag kan hjälpa till i framtiden om någon annan har frågor som berör sånt som jag själv varit med om.



Mvh Johan

Användarvisningsbild
Foxen
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 mar 2007, 23:25
Kör: 945 Turbo
Ort: Överum, Nordöstra Småland
Kontakt:

Inlägg av Foxen »

Jag hijackar lite här för att jag nyss skaffat mig ett till turbo-åk och det har samma fenomen som beskrivs här, antar att jag får roa mig med att skruva loss spjällhuset i helgen och sota ur det lite då, hittar inte tråden som omtalas med justering av spjällägesbrytaren dock så jag känner mig lite osäker på det, finns det någon som kan beskriva det lite mer ingående?
Turbo-Lina & Turbo-Taxi

Bild

Skriv svar