Jag behöver hjälp med några intsrument på 740:n!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
fuckheaven
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 dec 2007, 22:03

Jag behöver hjälp med några intsrument på 740:n!

Inlägg av fuckheaven »

1. min tankmätare lever sitt eget lilla liv (de är väl ett typsikt 740 fel?), den visar rätt tills tills mätarn gått ner lite grann, sedan sjunker den till tom! :|



2. fläkten fungerar bara på högsta fart, kan det vara själva fläkvredet??



3. nollställningen till tripmätaren har fastnat, den sitter fast i intryckt läge, så den går ej att nollställa. kan man pilla tillbaka den??



bilen är en 740gl-90



Hjälp en stackars 15-årig 740 ägare
Om Sverige blir attackerat så kommer Ållebergs ryttare att rädda oss :D

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

1. Standard fel som sagt. Ibland instrumentet som är dåligt, givaren kan vara kass och kabeln kan vara av. Mao allt som är möjligt kan det vara. Min börjar leva sitt egna liv när tanken är under halvfull..



2. Det ska vara ett motstånd som behövs bytas. Tror det finns i F.A.Q



3. Tror det enda är att plocka isär instrumenthuset och försöka få tillbaka den på ngt sätt..

Som du ser så är det inga problem att plocka ur hastighetsmätaren ur instrumentet och pilla på spaken :P

Bild
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

fuckheaven
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 dec 2007, 22:03

Inlägg av fuckheaven »

tack så mycket :D , va e de som sitter i tanken å kostar 3000 spänn på verkstad att laga?? ngt till tankmätaren
Om Sverige blir attackerat så kommer Ållebergs ryttare att rädda oss :D

Nickeh
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 apr 2007, 19:18

Inlägg av Nickeh »

3k?:| Leta på skroten efter en i plast och köp den för en trehundring.

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Nickeh skrev:3k?:| Leta på skroten efter en i plast och köp den för en trehundring.


han kanske menar att de kostar 3000 att fixa det på verkstad med allt...

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

En snabb fråga: Kan en tankmätare som lever sitt eget liv visa att det är mer bensin i än vad det ska vara? Jag kör med milräkning på när jag kör. Om jag har enligt mina beräknar 5-10 liter kvar så visar den halv tank?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

lite_lost skrev:En snabb fråga: Kan en tankmätare som lever sitt eget liv visa att det är mer bensin i än vad det ska vara? Jag kör med milräkning på när jag kör. Om jag har enligt mina beräknar 5-10 liter kvar så visar den halv tank?


Ja det kan den.. Min börjar röra på sig uppåt när tanken är under halva.. Då står den ungefär på 3/4
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Min fläkt fungerade enbart på högsta också innan, du gör som så; skruva skruvarna av plastskruvarna ett halvt varv på passagerarens bukskydd, öppna handsfacket, på var sida ser du pluppar i samma färg och tyg som handsfackets inredning, ta en platt mejsel å bänd av dessa, sen skruva du ur skruvarna. när handsfacket är löst så ser du rakt fram en plastsak med sladdar som går in i den, dra loss kontakten och lossa på skruvarna! åk till skroten och plocka nytt :) finns två varianter, 1 med ett grönt block på och 1 med en tråd som går i spiraler. Båda två fungerar lika fint! :) hoppas detta hjälpte :P men finns klara och tydliga bilder i dominos tråd "sweet sexteen" har jag för mig! inte säker.
Bild

fuckheaven
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 dec 2007, 22:03

Inlägg av fuckheaven »

tack för tipsen, har hittat hur man gör i F.A.Q
Om Sverige blir attackerat så kommer Ållebergs ryttare att rädda oss :D

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4766
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Inlägg av Arly165 »

Tjenare. På fråga nummer ett, så är det antagligen tankarmaturen som har kastat in handduken. Det kan även vara svälva lilla mätaren i mätarhuset som det är fel på.

Jag bytte tankarmatur på min 740 -89 och då började min förpump att fungera och jag fick en fungerande bränslemätare.

Jag skrev lite om arbetet i min projekttråd och det finns ett par bilder som kanske kan vara till hjälp en bit ner på sidan 7. http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... &start=200
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Jag kör med en multimeter från CO som tankmätare ;)

Men ska löda iop en med dioder

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

MAD-santa skrev:Jag kör med en multimeter från CO som tankmätare ;)

Men ska löda iop en med dioder


Intressant, hur har du gjort det? Har du multimetern framme i kupen och läser man av bensinnivån med hjälp av ohm-talet på displayen?



Visa gärna nån bild.



Hoppas TS inte tar illa upp av jag lånar tråden lite :)

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Jag kan fixa en bild imorgon :p Det är inte snyggt gjort alltså ;P

Dom hade inga små multimetrar på CO, så den är lite överdimensionerad, hade tänkt mig en liten sak som man kunde dubbelhäfta fast någonstans..



Ja, man får starta multimetern när man är nyfiken :p den går ju på egna batterier så man får inte glömma stänga av den haha

men man får ganska exakta värden ;)

man har ~0,2 l soppa per ohm (+- bilens lutning, acc)..

Man får ännu exaktare när man har under 200 ohm, då kan man ställa multimetern på att mäta 0-200 ohm ;p annars måste man ha 0-2 kohm



Men men, det är bara provosoriskt... Gjorde det imorse faktiskt hhehe

var helt säker på att det var givarn, så jag hade fixat en :)

Men så mätte jag upp grejjerna, det verka stabilt... så jag lödde ihop några motstånd så det blev 66 ohm och kopplade in mellan gråvita och bruna sladden bak i kontaktstycket.

Då hoppade mätarn omkring när den borde ha stått på strax över rött typ...

Så just nu verkar det som att givarn är skysst, bara mätarn pajj...



När man tänker efter så känns det inte så jävla seriöst :P

Men det funkar ;) Provade genom att tanka...

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Då frågar jag angående min tankmätare..



Bild



Ja kolla själva så fattar ni :P



Den gör inte alltid såhär, men ibland om jag slår av ljuset tex. eller slår på helljus så flyger mätarn i skyn ungefär :P Och den rör väldigt mycket och orytmiskt på sig, ibland stämmer den (tror jag) men det brukar inte ta så lång tid innan den flippar ur totalt..



Vad är felet tro?

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Jag tror att felet är på instrumentet, inte givaren.

Felet kan vara allt från att instrumentet är kasst, till att det är kortis någonstanns....

Prova att ohm mäta de gråvita sladdarna som går in i tankarmaturen, Då SKA(om armaturen är sjysst) du få ett värde som är stabilt och ligger på ett ohmvärde ungerfär så mycket soppa du har (ca 0,2 l /ohm)



Sätt ett motstånd mellan den gråvita och bruna kabeln ifrån mätaren (kontaktstycket i bakluckan funkar), motståndet ska vara så nära 68 ohm som möjligt, då ska mätarn ligga straxt över rött och framförallt ligga still.

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Såpass, får ta och mäta upp det då vetja :P

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Har fixat en bild nu ;)

Men den blev inte så lyysande...

Men man kan inte ha min multimeter stående där när man kör... blir svårt att få i femman då... :p

men som sagt provosorsisk lösning, ska börja tanka e85 så man kan ju inte lita på trippen då ;)

o jusste, på bilden står den på 2kohm, men om man sätter den på 20kohm så blir det lättare att läsa av nån anledning



Bild

http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=7FEC2505

Skriv svar