Anti Lag, Vad är det?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Seabass
Övningskörning
Inlägg: 110
Blev medlem: 24 okt 2007, 19:17
Kör: Pansarvagn
Ort: Vallentuna

Anti Lag, Vad är det?

Inlägg av Seabass »

Hittade denna länken: http://www.youtube.com/watch?v=puGCda4T ... re=related



Vad är det förnågot?

Jag har förstått att det har nått att göra med el och att den smäller upp dom oförbrända avgaserna som kommerfrån motorn.

Mer vet jag inte, vad heter det på svenska och vart kan man få tag på det?

//Sebbe
//Sebbe
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Vet inte om det finns någon bra svensk översättning faktiskt. en del efter marknads insprutningar har stöd för det, bla Autronic, skall själv köra med det till sommaren.



Är ju kanske inte så jätte nyttigt och stå och köra med det långa stunder dagligen.



Låter inte lika dramatiskt på en lite mer förfinad motor och mapp: Länk

Jim-Bob
Uppkörning
Inlägg: 331
Blev medlem: 13 sep 2003, 03:50
Kör: Volvo 945 SE 1996
Ort: Helsingborg

Inlägg av Jim-Bob »

Kallas för 'responssystem' eller kort: Bang-bang.



På ett ungefär så öser man på med bensin, backar tändningen och skapar förbränning i grenröret för att hålla turbon snurrande (med laddtryck) även när du inte har din fot på gasen. Skapar mycket värme och kortar nog livslängden på turbo och grenrör ganska rejält.
::: Volvo 945 SE : 1996 : Automat :::

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

som jim-bob säger... enkelt sagt förflyttar man tändningen så att bränsle-luft blandningen antänds när avgasventilen öppnar så man får ett högre tryck på turbon vilket betyder att man kan ha fullt laddtryck vid växlingar bla, launch controll är väll samma sak i princip fast används vid starter... tanken är att man tex står vid en start, har varvstopp på 3000 rpm och fullt laddtryck... det här systemet finns i enklare, billigare ystem som tex megasquirt II



den här killen har både launch control och als (anti lag)



http://www.youtube.com/watch?v=4R_batKHwDM
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Responssystem, jasså det är det som är överättningen anti-lag, alltid undrat vad det är när det står att jappsare har det.



Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

ToAx skrev:Responssystem, jasså det är det som är överättningen anti-lag, alltid undrat vad det är när det står att jappsare har det.



Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.


jo vad jag har förstått så funkar de lite så att lc är knappstyrt för starter och als:en är kopplad till kopplingen... på tex rallybilar, banbilar där man bara skickar i växlarna sitter kontakten istället på växelreglaget har jag för mej, fast om lc funkar som en antispin är jag osäker på...
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Micke W skrev:
ToAx skrev:Responssystem, jasså det är det som är överättningen anti-lag, alltid undrat vad det är när det står att jappsare har det.



Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.


jo vad jag har förstått så funkar de lite så att lc är knappstyrt för starter och als:en är kopplad till kopplingen... på tex rallybilar, banbilar där man bara skickar i växlarna sitter kontakten istället på växelreglaget har jag för mej, fast om lc funkar som en antispin är jag osäker på...


Fungerar som en antispin gör den inte, men om du ställer den så motorn står och poppar på 5542RPM så har man kanske testat ut just sin bil att den inte spinner då man snärtar kopplingen från stillastående utan kommer iväg bra, hade man däremot ställt den på 5543RPM så hade motorn genererat nog med moment för att hjulen skulle kliva lös och man får en sämre start då.



Är du med vad jag menar?



Sen kan man ju koppla det där precis hur man vill, jag kommer koppla så LC'n aktiveras vid stilla stående med kopplingen nertryckt och vid WOT, anti lag komer jag att aktivera manuellt via en knapp nära växelspaken.

Användarvisningsbild
Seabass
Övningskörning
Inlägg: 110
Blev medlem: 24 okt 2007, 19:17
Kör: Pansarvagn
Ort: Vallentuna

Inlägg av Seabass »

Micke W skrev:det här systemet finns i enklare, billigare ystem som tex megasquirt II


Är det launch control eller AntiLag som finns på den?

Vad jag har förstått så är Megasquirt II (vilket porrigt namn :D) ett tändsystem som man byter ut mot sitt orginal, där man kan mappa helt själv.

Jag har haft planer på att skaffa megasquirt I, Är det nån skillnad? Finns antilag eller launch control i den?
//Sebbe
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

toax jupp.. när du förklarar så så e de solklart...



seabass jo vad jag vet finns det möjlighet att ha als och lc till msII, ms1 vet jag inte men kolla på www.megasquirt.se så hittar du det nog där.. jag personligen kommer isåfall använda msII
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

jag har kört lite med Launch i sommar, men vet inte om de var så praktiskt, gjorde inte annat än spann...



starta på 2000rpm med fullt laddtryck, är som gjort för långa rökiga starter :)

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Mockan skrev:jag har kört lite med Launch i sommar, men vet inte om de var så praktiskt, gjorde inte annat än spann...



starta på 2000rpm med fullt laddtryck, är som gjort för långa rökiga starter :)
har har du för övrig setup? ladd?

vet att nån mer skulle köra det här på forumet men som jag fattade det göra om till pnp för lh... har du bytt både sprut o tändning eller? om man kan få det pnp till lh skulle ett likadant system funka på motronic?
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

vad jag vet har MS inte stöd för äkta als, bara launch och flatshift.



jag höll inte på så mkt med launchen just för att det bara spann.

men testade 3000rpm startvarv med 0.7bar i laddtryck, lät fränt och spann mkt...

Användarvisningsbild
Seabass
Övningskörning
Inlägg: 110
Blev medlem: 24 okt 2007, 19:17
Kör: Pansarvagn
Ort: Vallentuna

Inlägg av Seabass »

för att få liknande anti lag effekter, fungerar det inte bara så med att sätta ett tändstift och en tändspole till den i avgasröret, de borde väll antända lite överflödig bensin, eller det kanske inte är så mycke överflödigt?
//Sebbe
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Seabass skrev:för att få liknande anti lag effekter, fungerar det inte bara så med att sätta ett tändstift och en tändspole till den i avgasröret, de borde väll antända lite överflödig bensin, eller det kanske inte är så mycke överflödigt?


Låter som en extremt dassig lösning tyvärr, hur skall du trigga det tändstiftet, och risken för backfire är ju garanterad om du nu skulle lyckes tända på lite oförbrända gaser.

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Jag har också kört endel med Launch...Visst fungerar det bra, får upp laddtryck med min HX40 tillåmed, men som Mockan säger, det spinner bara :D Men med ett par fräsiga slicks så kan det nog vara kul, men då håller nog inte bakvagn å v-låda längre...

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Om man ställde in launchen så man inte förskjöt tändningen något så man inte byggde laddtryck så skulle den nog funka rätt bra på gatan, då justerar man bara in ett bra startvarv. men med ett par riktiga däck så äre kanske inte helt fel med fullt laddtryck heller, men då får man nog byta ut m90n eller vad ni kör med för lådor till kraftigare diton.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Mockan skrev: men då får man nog byta ut m90n eller vad ni kör med för lådor till kraftigare diton.


jupp då kan jag tipsa om lenco låda, egen kardan och ford 9" axel m strange drivaxlar... borde hålla en bit...
Bild

Skriv svar