dieselkonvertera en 091-b

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

dieselkonvertera en 091-b

Inlägg av _chevrolet_ »

verkar ju finnas hur många värmare som helst av typen 091-b till salu, men knappt några 091-d, ¨å jag undrar om det skulle kunna gå att bygga om den till diesel, om man byter själva bränslepumpen (eller kanske räcker att kalibrera för en annan mängd?)

sen är väl flamvakten och glödstiftet lika va? är det nån skillnad på bränslespridaren?

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Tips: kika efter båtvärmare.. :)

Även om en 091-D i marinutförande kan se lite skum ut sitter det ändå en mer eller mindre vanlig "värmartermos" inuti.



Det som skiljer vad jag kommer på nu är brännarkoppen, som har större (?) lufthål för bättre kylning.

Sen har dom även en termogivare istället för drifttermostaten, samt en annorlunda styrbox.

Bränslepumpen är av samma typ i allafall, men om den anpassats något till dieselbränslet vet jag inte.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

om du kikar här så får du dom flesta svaren du söker.. skiljer lite mellan dom olika varianterna .. men inte mkt



http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/?acti ... 2F091%2Db/



/mvh micke

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jo jag vet att det skiljer lite mellan dom, men jag tänkte att det kanske går att köra en bensinvämare på diesel, om man justerar bränslemängden på pumpen till det som ska va på dieseln.

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

En kompis till farsan byggde om en bensinvärmare till diesel. Vet inte vad han gjorde men den gick inte så bra iaf. Kunde gå hyfsat några timmar sen kom det nå fruktansvärt med rökkaskader. Då fick han riva skiten och sota ur. Det hela slutade med att han köpte en ny dieselvärmare.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Jimpan skrev:En kompis till farsan byggde om en bensinvärmare till diesel. Vet inte vad han gjorde men den gick inte så bra iaf. Kunde gå hyfsat några timmar sen kom det nå fruktansvärt med rökkaskader. Då fick han riva skiten och sota ur. Det hela slutade med att han köpte en ny dieselvärmare.
OK, lät ju inget vidare, det går ju att bygga om den riktigt om man byter dom grejerna som är olika, men frågan är om det ens går att köpa eller är värt det, jag får se om jag snubblar över en 091-d (de flesta jag har sett är 24volt)

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

_chevrolet_ skrev:
Jimpan skrev:En kompis till farsan byggde om en bensinvärmare till diesel. Vet inte vad han gjorde men den gick inte så bra iaf. Kunde gå hyfsat några timmar sen kom det nå fruktansvärt med rökkaskader. Då fick han riva skiten och sota ur. Det hela slutade med att han köpte en ny dieselvärmare.
OK, lät ju inget vidare, det går ju att bygga om den riktigt om man byter dom grejerna som är olika, men frågan är om det ens går att köpa eller är värt det, jag får se om jag snubblar över en 091-d (de flesta jag har sett är 24volt)


som jag läste i vadis så va de i princip bränslekoppen och bränslespridaren som var annorlunda med mindre hål .



samt att fläkten inte fanns då dieseln behöver vara varmare



men som sagt läs igenom dom bilderna som var där ..för allt står där

Skriv svar