Rasad växellåda 740 GL -86

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Rasad växellåda 740 GL -86

Inlägg av coss »

Min bror var nyligen ute och åkte med min 740 GL -86 med B230a motorn. Mitt på E4an slutade alla växlar att fungera förutom 4an. Som tur var lyckades han köra hem bilen och nu står den på parkeringen. Har inte hunnit kolla på bilen ännu men enligt brorsan så är det bara 4an som ger något driv till hjulen.



Så nu ett antal frågor.

1. Vilken låda är det som sitter på 740 GL -86 med B230A motorn?

2. Ska man isåfall köpa en likadan låda eller finns det bättre lådor som passar hyffsat rakt av utan att man behöver bygga om allt.

3. Bör man byta något mer förutom urtrampningslagret när man ändå är igång och byter växellåda?

4. Skulle det kunna vara något annat förutom själva lådan som rasat, exempelvis lossad växelpetare eller liknande och finns det något sätt att testa detta?



När jag fått lite mer info kommer det nog upp en köpes annons om ny låda och eventuellt en förfrågan om någon är duktigt på att byta låda i östergötland :)

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Inlägg av JLAL »

1. Du bör ha en M47 i den bilen.

2. Enklast att köpa en likadan. Ska du ha dit en M46 måste man byta kardan och vxllåds balk (samt stödlagers hållare?) lite osäker på den biten.

3. Det är aldrig fel att byta lamellen när man ändå har lådan nere. Samma jobb igen om den skulle rasa. Sen kan det vara bra att byta packboxen bakom svänghjulet. Samma jobb där igen om den skulle börja läcka. Svänghjulslager är aldrig fel att byta det heller. Samma jobb där igen om det skulle rasa... Så allt som allt Lamell, tryckplatta, urtrampningslager, svänghjulslager, och packbox.

4. Om det är en vxlförare i lådan så måste lådan rivas isär. Lättare att köpa en ny.



\\



Jocke
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

Hmm urtrampningslager etc det betyder manuell låda eller hur ? På min 945GL -93 hände exakt samma sak fast det var bara 3:an som gick att få i. Det visade sig att växelföraren är förenad med själva växelspaken mha en 2dm lång stång med en "gaffel" i växelföraränden och en kula i växelspaksänden. Själva kuldelen hade spruckit i infästningen, och då kunde inte längre stången ge de nödvändiga rörelserna för att få växelföraren i rätt lägen - utom just för 3:an. Jag svetsade ihop kulans infästning vilket sen fungerade jättebra i ett år, därefter bytte jag hela stången för säkerhets skull. Kostade runt 400 kr om jag minns rätt. Det är ju busenkelt att kolla innan du köper ny låda. Här kan du se hur det såg ut efter min amatörmässiga svetsningsinsats:

Bild

Bild

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Tack för alla svar hittills!



Silvias problem låter mycket likt de problemen jag har. Just det att det går lite för lätt att få i växlarna och att det inte blir några missljud (varken nu eller när den gick sönder) får en att misstänka att lådan kanske ej rasat helt.



Antar att detta går att se om man kryper under bilen lite. Hur jobbigt är denna gaffel att byta? Behöver man släppa ner lådan exempelvis?

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Du behöver inte ta ner lådan, det går att ta loss länkaget ändå, om inte annat så går det utmärkt att se om det gått av.

Kolla då noga så att både länkaget och växelföraren som går in i lådan rör sig, rör sig bara länkaget så kan det bero på att rörsprinten som förbinder länkaget och växelföraren gått av.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

Det är precis som Morst säger, växellådan behöver du inte röra det är bara växelföraren som kommer ut ur lådan som du ev behöver peta på, och då för att eventuellt ta loss stången.



Stången - eller om det heter länkaget - på mina bilder var dock ej av. Den hade bara spruckit just där "kulan" sitter så kulan svajade en hel del i stället för att sitta stumt mot länkaget. Det svajet räckte för att det bara skulle gå att få i trean. MEN det var svårt att se i mitt fall, jag tog loss stången på vinst och förlust eftersom den ändå skulle loss om lådan rasat. Först sedan den demonterats såg jag felet. Snabb svets och problem solved ! Fast det var lite knepigt att få dit den igen för en amatör som jag. Har du tur så har du samma problem. Kanske är det lättare att se felet om någon kan försöka växla med växelspaken samtidigt som du ligger under bilen och kikar ? PALLA ORDENTLIGT ! Lycka till !

Skriv svar