Jag började med att höja tomgången via skruven vid förgasaren och det hälpte i ca 2 månader.
Följande är gjort:
Rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift bytt till volvo orginalgrejer.
Nytt luftfilter
Jordpunkter till huvudbränslepumpen kollade.
Vacuumläckage fixat med nya slangar.
Förgasaren isärplockad och membran samt packningar utbytta.
Bränlsefilter bytt
Så efter jag satte dit ett nytt bränslefilter såg jag att bensinen som gick in i nedre delen av filtret (alltså närmast pumpen) innehöll bubblor och filtret växlade mellan nästan tomt och fyllt till ca 1/4 del. När filtret blir tomt går motorn ner i varv och går oroligare.
Bilen går bättre när man gasar och åker runt.
Så just nu misstänker jag att antingen är huvudpumpen trasig eller så drar bränslesystemet tjuvluft någonstans ifrån.
Finns det något smidigt sätt att felsöka om det dras tjuvluft någonstans längs bränslesystemet?
Har läst en massa poster och frågat lite killar på volvo och har fått lite blandade svar om min bil har en förpump i tanken eller ej. Om det är så att en sån finns kan detta antagligen orsaka problem. Är det någon som säkert vet om det ska finnas en sådan? Det hörs iallafall inget surr när man lyssnar från tanken med tändningen på.
Om det är så att det ska finnas en förpump blir det att tanka full tank och se om det hjälper. Annars blir det att byta huvudpumpen. Kostar ca 250 kr på volvo så den kan nog vara bra att byta i vilket fall
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tacksam för alla tips
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)