Slungdiff-fråga

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

SVIS här i Stan renoverar bakaxlar. http://www.svis.se/



Synd att jag inte var med & köpte upp lite specialverktyg när dom la ner stela bakaxel tillverkningen här i stan, hade kunna gjort mig en hacka på att renovera bakaxlar :)



Jag stog ju vid bandet & monterade i ett par års tid, så lite knowhow har jag ju :)
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

nu har jag scannat in lite sidor från verkstadshandboken som beskriver hur slungdiffen funkar, kanske nåt att lägga in i FAQ?



lägger även in ett inlägg jag skrev på TPC som en förklaring..
ni har ju ganska fel angående slungdiffens funktion må jag säga!!! jag kollade i min slungdiff och tyckte att det där drevet och slungvikten såg mycket klena ut för att orka med allt moment, så jag läste volvos verkstadshandbok, konstruktion&funktion där förklarade dom funktionen mycket bra. så här är det:

närcentrifugalvikterna slungas ut och greppar tag i den stora vikten så låser dom fast sig själva, och därmed även axeln som dom sitter i, och eftersom den axeln är förbunden med kugghjulet som ni påstår sitter ihop med vänstra drivaxeldrevetså låser den även detta, och enligt tidigare inlägg så skulle det göra att diffen låser, men ICKE! om man kollar på bilden nedan en gång till så ser man att drivaxeldrevet och kugghjulet är "vågformade" och det beror ju så klart på att dom INTE SITTER IHOP, kugghjulet låser fast men det gör inte drivaxeldrevet, viket gör att de båda börjar röra sig gentemot varandra, och eftersom dom är vågformade så glider dom isär ifrån varandra, och då pressas lamellerna ihop, och järnklumpen som sitter emellan diffdreven överför denna rörelse även till höger sidans diffdrev som pressar ihop lamellerna även där. förstår ni nu? ska nog scanna in verkstadshandboken så ni inte ifrågasätter alltihop..

alltså är det lamellerna som överför kraften och den GÅR att få att slira, även om det är mycket svårt då lamellpaketen klämms ihop hårdare och hårdare ju mer vridmoment man belastar diffen med, men jag satt rejält fast med min 945:a och hade ett släp efter och ena bakhjulet hängde i princip i luften och det andra var nerpressat mot marken och hade grymt fäste, dessutom lutade det uppför så jag fick ge nästan fullgas(efter att diffen låste) för att bilen skulle börja röra sig, och har man då en dieselmotor och automatlåda så blir det ju inte så lite vridmoment som går ut till bakaxeln, så när turbon började att ladda och bilen började att röra sig ur gropen så pallade inte lamellpaketet mer och började slira, med ett JÄVLA högt tjutande, ungefär samma frekvens som testbilden på TV:n fast jävligt högt! vid det laget hann jag nästan få fäste på båda hjulen så jag gasade vidare med ett halvslirande hjul som sedan kom ner på plan mark. men det där frestade på diffen redigt! och det var väl tur att lamellerna började slira, annars hade nog höger drivaxel gått av för det kan inte vart långt ifrån.
Bild

BildBild





Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Kan det vara den fjädern jag har ringat in som man ska spänna för att få den till att spärra i högre hastigheter ??

Har ingen aning om det är en sjäder :?



Bild
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Japp, den fjädern är det.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Hur spänner man den då? bara haka loss och dra ett varv extra? :lol: :lol:
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Bulan skrev:Hur spänner man den då? bara haka loss och dra ett varv extra? :lol: :lol:


Ja så ska det vara.. ;)
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften

som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

glader skrev:Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften

som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.


Stämmer bra att det är den vikten som åker ut. fjädern håller i den vikten.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

glader skrev:Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften

som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.
ja du har rätt, men frågan är om ett buntband orkar hålla fast den, i höga farter kommer den att pressa med stor kraft på buntbandet, som troligtvis går av, bättre med en slangklämma isåfall

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

OK jag ger mej jag kan ha fel. Har haft fel förut oxå tror det var 1984.Fast du har inte sett mina buntband av större kaliber.

:lol:

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

_chevrolet_ skrev:
glader skrev:Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften

som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.
ja du har rätt, men frågan är om ett buntband orkar hålla fast den, i höga farter kommer den att pressa med stor kraft på buntbandet, som troligtvis går av, bättre med en slangklämma isåfall


Men det vill man ju inte åt att den ska vara låst hela tiden. Då kunde man ju lika gärna kör med AGA. Det fina är ju att den bara låser när man spinner och inte när man svänger vanligt. Nu vet jag att det låser imellanåt även när man kör väldigt sakta och svänger, men det är inte så ofta..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

ja men om du spärrar enbart den stora vikten så kommer den fortfarande att funka som innan, enda skillnaden blir att den aldrig släpper vid 40km/h. men den kommer ändå att släppa ifall du kör saktare än 5km/h eller svänger.

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Problemmet med fjäderspänningen är flera. Lamellerna slits ut fort och

fjädern mattas av med tiden. Alltså, slutresultat blir att både fjädern och

lammellerna fungerar tillfredsställande. När det gäller AGA-diffen så

håller den bra, problemet blir i stället att drivaxlarna ryker.

Så hur man än gör så går det inte att få bakaxeln optimerad med dessa

två angreppessätt. I stället får man utgå ifrån vilket körsätt och vad du skall

använda bilen till.



//Duvan
Duvan - Still going strong!

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Kan du kortfattat beskriva hur du vill diffen skall fungera?

Och till chevrolet Mycket bra bilder och förklaring

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

glader skrev:Kan du kortfattat beskriva hur du vill diffen skall fungera?

Och till chevrolet Mycket bra bilder och förklaring
1. Beror på hur mycket mos man har i motorn?

2. Skall du använda bilen till bus och strippen= AGA-diff

3. Skall du använda bilen till bana och landsväg=Lamell-diff

4. Skall du ta dig fram i vinterväglag och dragare=Slungdiff som den är



//Duvan
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

det intressanta vore ju en Detriot-locker, den verkar funka som en lamelldiff fast 100ggr hållbarare eftersom den har "kuggade" lameller. dessutom saknar den differentialdrev.

annars är ju slungdiffen jävligt praktisk alltså. men då ska den va moddad så den håller kvar längre än till 40km/h

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

Hmm, jag undrar vilken axel jag har. Den diffar när det börjar spinna och även när man kör väldigt sakta med fullt rattutslag. Men den ser inte ut som en 1041 inuti. mer som en 1031a med antispinn.



Den har hur som helst börjat dampa sig rejält. klunkar som fan i den när man kör i kanske 20 och svänger. diffar till och från som fan och det typ rycker i hela bilen. Men efter ett par donuts igår så började den typ gå tungt o grejjer, ställde bilen och söp istället. Idag när ja hämtade bilen så klunkade den inte en enda gång på 2 km. Kan det vara så att jag har fel olja i den och när den blir varm eller nått så cpar axeln ur? Eller kan jag ha för lite olja i? Kör me olja som mekonomen fick fram när ja sa mitt regnummer. Castrol.....



Jag får damp på skiten. :(



Hare
Bild

B234T :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Nyberg klonkar och tuggar, jadu det låter som diffdreven rasat i vilket fall som helst, oavsett modell av axel du har



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

de va de, inte fint alls! :D
Bild

B234T :)

hugge
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 okt 2007, 22:49
Ort: Solna

Inlägg av hugge »

Hur suttit och läst den här tråden nu... Kollade på en 940 -94. Den har Se-paketet. På volvo´s hemsida står det att den ska ha diff! vad är det för diff på en 940 -94?

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

hugge skrev:Hur suttit och läst den här tråden nu... Kollade på en 940 -94. Den har Se-paketet. På volvo´s hemsida står det att den ska ha diff! vad är det för diff på en 940 -94?


Slungdiff, står 1041 på den axeln.



//MVH Stellan

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

hugge skrev:Hur suttit och läst den här tråden nu... Kollade på en 940 -94. Den har Se-paketet. På volvo´s hemsida står det att den ska ha diff! vad är det för diff på en 940 -94?


Bara diff på SE 92-93 tyvärr.. (?)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

perra? skrev:
hugge skrev:Hur suttit och läst den här tråden nu... Kollade på en 940 -94. Den har Se-paketet. På volvo´s hemsida står det att den ska ha diff! vad är det för diff på en 940 -94?


Bara diff på SE 92-93 tyvärr.. (?)


Finns alltid undantag. Min slungdiff jag har på min 740T kommer från en 940T -95



//MVH Stellan

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Försök att göra en 11:a



//Duvan
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Duvan skrev:Försök att göra en 11:a



//Duvan


det klarar även min totalt utslitna slungdiff, däremot klarar den inte av att diffa när bilen lutar och all tyngd ligger på ett hjul...

ställ ena hjulet på blöt blankis och det andra på asfalt eller grus, då märker man ddirekt om man har en fungerande slungdiff

Skriv svar