Slungdiff-fråga
SVIS här i Stan renoverar bakaxlar. http://www.svis.se/
Synd att jag inte var med & köpte upp lite specialverktyg när dom la ner stela bakaxel tillverkningen här i stan, hade kunna gjort mig en hacka på att renovera bakaxlar
Jag stog ju vid bandet & monterade i ett par års tid, så lite knowhow har jag ju
Synd att jag inte var med & köpte upp lite specialverktyg när dom la ner stela bakaxel tillverkningen här i stan, hade kunna gjort mig en hacka på att renovera bakaxlar
Jag stog ju vid bandet & monterade i ett par års tid, så lite knowhow har jag ju
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
nu har jag scannat in lite sidor från verkstadshandboken som beskriver hur slungdiffen funkar, kanske nåt att lägga in i FAQ?
lägger även in ett inlägg jag skrev på TPC som en förklaring..
lägger även in ett inlägg jag skrev på TPC som en förklaring..
ni har ju ganska fel angående slungdiffens funktion må jag säga!!! jag kollade i min slungdiff och tyckte att det där drevet och slungvikten såg mycket klena ut för att orka med allt moment, så jag läste volvos verkstadshandbok, konstruktion&funktion där förklarade dom funktionen mycket bra. så här är det:
närcentrifugalvikterna slungas ut och greppar tag i den stora vikten så låser dom fast sig själva, och därmed även axeln som dom sitter i, och eftersom den axeln är förbunden med kugghjulet som ni påstår sitter ihop med vänstra drivaxeldrevetså låser den även detta, och enligt tidigare inlägg så skulle det göra att diffen låser, men ICKE! om man kollar på bilden nedan en gång till så ser man att drivaxeldrevet och kugghjulet är "vågformade" och det beror ju så klart på att dom INTE SITTER IHOP, kugghjulet låser fast men det gör inte drivaxeldrevet, viket gör att de båda börjar röra sig gentemot varandra, och eftersom dom är vågformade så glider dom isär ifrån varandra, och då pressas lamellerna ihop, och järnklumpen som sitter emellan diffdreven överför denna rörelse även till höger sidans diffdrev som pressar ihop lamellerna även där. förstår ni nu? ska nog scanna in verkstadshandboken så ni inte ifrågasätter alltihop..
alltså är det lamellerna som överför kraften och den GÅR att få att slira, även om det är mycket svårt då lamellpaketen klämms ihop hårdare och hårdare ju mer vridmoment man belastar diffen med, men jag satt rejält fast med min 945:a och hade ett släp efter och ena bakhjulet hängde i princip i luften och det andra var nerpressat mot marken och hade grymt fäste, dessutom lutade det uppför så jag fick ge nästan fullgas(efter att diffen låste) för att bilen skulle börja röra sig, och har man då en dieselmotor och automatlåda så blir det ju inte så lite vridmoment som går ut till bakaxeln, så när turbon började att ladda och bilen började att röra sig ur gropen så pallade inte lamellpaketet mer och började slira, med ett JÄVLA högt tjutande, ungefär samma frekvens som testbilden på TV:n fast jävligt högt! vid det laget hann jag nästan få fäste på båda hjulen så jag gasade vidare med ett halvslirande hjul som sedan kom ner på plan mark. men det där frestade på diffen redigt! och det var väl tur att lamellerna började slira, annars hade nog höger drivaxel gått av för det kan inte vart långt ifrån.
glader skrev:Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften
som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.
Stämmer bra att det är den vikten som åker ut. fjädern håller i den vikten.
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
ja du har rätt, men frågan är om ett buntband orkar hålla fast den, i höga farter kommer den att pressa med stor kraft på buntbandet, som troligtvis går av, bättre med en slangklämma isåfallglader skrev:Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften
som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
_chevrolet_ skrev:ja du har rätt, men frågan är om ett buntband orkar hålla fast den, i höga farter kommer den att pressa med stor kraft på buntbandet, som troligtvis går av, bättre med en slangklämma isåfallglader skrev:Jag får det till att det är den stora vikten som åker ut av cetrifugalkraften
som gör att den släpper vid högre fart. Skulle ju bara vara att använda en fattig mans svets. Ett bunt band runt klumpen så den inte åker ut.
Men det vill man ju inte åt att den ska vara låst hela tiden. Då kunde man ju lika gärna kör med AGA. Det fina är ju att den bara låser när man spinner och inte när man svänger vanligt. Nu vet jag att det låser imellanåt även när man kör väldigt sakta och svänger, men det är inte så ofta..
Säger Mathias som kör Zukan
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
Problemmet med fjäderspänningen är flera. Lamellerna slits ut fort och
fjädern mattas av med tiden. Alltså, slutresultat blir att både fjädern och
lammellerna fungerar tillfredsställande. När det gäller AGA-diffen så
håller den bra, problemet blir i stället att drivaxlarna ryker.
Så hur man än gör så går det inte att få bakaxeln optimerad med dessa
två angreppessätt. I stället får man utgå ifrån vilket körsätt och vad du skall
använda bilen till.
//Duvan
fjädern mattas av med tiden. Alltså, slutresultat blir att både fjädern och
lammellerna fungerar tillfredsställande. När det gäller AGA-diffen så
håller den bra, problemet blir i stället att drivaxlarna ryker.
Så hur man än gör så går det inte att få bakaxeln optimerad med dessa
två angreppessätt. I stället får man utgå ifrån vilket körsätt och vad du skall
använda bilen till.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
1. Beror på hur mycket mos man har i motorn?glader skrev:Kan du kortfattat beskriva hur du vill diffen skall fungera?
Och till chevrolet Mycket bra bilder och förklaring
2. Skall du använda bilen till bus och strippen= AGA-diff
3. Skall du använda bilen till bana och landsväg=Lamell-diff
4. Skall du ta dig fram i vinterväglag och dragare=Slungdiff som den är
//Duvan
Duvan - Still going strong!
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
Hmm, jag undrar vilken axel jag har. Den diffar när det börjar spinna och även när man kör väldigt sakta med fullt rattutslag. Men den ser inte ut som en 1041 inuti. mer som en 1031a med antispinn.
Den har hur som helst börjat dampa sig rejält. klunkar som fan i den när man kör i kanske 20 och svänger. diffar till och från som fan och det typ rycker i hela bilen. Men efter ett par donuts igår så började den typ gå tungt o grejjer, ställde bilen och söp istället. Idag när ja hämtade bilen så klunkade den inte en enda gång på 2 km. Kan det vara så att jag har fel olja i den och när den blir varm eller nått så cpar axeln ur? Eller kan jag ha för lite olja i? Kör me olja som mekonomen fick fram när ja sa mitt regnummer. Castrol.....
Jag får damp på skiten.
Hare
Den har hur som helst börjat dampa sig rejält. klunkar som fan i den när man kör i kanske 20 och svänger. diffar till och från som fan och det typ rycker i hela bilen. Men efter ett par donuts igår så började den typ gå tungt o grejjer, ställde bilen och söp istället. Idag när ja hämtade bilen så klunkade den inte en enda gång på 2 km. Kan det vara så att jag har fel olja i den och när den blir varm eller nått så cpar axeln ur? Eller kan jag ha för lite olja i? Kör me olja som mekonomen fick fram när ja sa mitt regnummer. Castrol.....
Jag får damp på skiten.
Hare
B234T
hugge skrev:Hur suttit och läst den här tråden nu... Kollade på en 940 -94. Den har Se-paketet. På volvo´s hemsida står det att den ska ha diff! vad är det för diff på en 940 -94?
Bara diff på SE 92-93 tyvärr.. (?)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3295
- Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
- Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
perra? skrev:hugge skrev:Hur suttit och läst den här tråden nu... Kollade på en 940 -94. Den har Se-paketet. På volvo´s hemsida står det att den ska ha diff! vad är det för diff på en 940 -94?
Bara diff på SE 92-93 tyvärr.. (?)
Finns alltid undantag. Min slungdiff jag har på min 740T kommer från en 940T -95
//MVH Stellan
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
Duvan skrev:Försök att göra en 11:a
//Duvan
det klarar även min totalt utslitna slungdiff, däremot klarar den inte av att diffa när bilen lutar och all tyngd ligger på ett hjul...
ställ ena hjulet på blöt blankis och det andra på asfalt eller grus, då märker man ddirekt om man har en fungerande slungdiff