Missljud efter byte till vinterdäck

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Missljud efter byte till vinterdäck

Inlägg av Tantrum »

Hej på er!

Kör en 740 Gl från -90. Satte på vinterhjulen häromdan, helt utan konstigheter. Drog åt muttrarna som vanligt och rullade sedan upp till Statoil för att kolla lufttrycket. Fyllde i ca. 2,1 bar runt om av gammal vana.



Dagen efter märkte jag av ett missljud som inte funnits där tidigare. Kommer i farter runt 50km/h och ökar i frekvens i takt med hastigheten. Det vibrerar även lätt i golv och ratt. Tänkte att det var lite väl högt tryck i däcken och minskade således till 1,6 bar i kalltryck idag. Missljudet kvarstod dock naturligtvis.



Ljudet låter som nån sorts stomljud eller resonans, som att däckmönstret ligger emot någonstans. Har dock kollat runt om och alla däck går fritt. Tänk er att åka jeep med riktigt grovt mönstrade däck, eller att cykla mountainbike på asfalt. Lite så låter och känns det. Det var därför jag misstänkte för högt däcktryck först.



Funderade på om man kan dra något ur läge genom att dra åt hjulmuttrarna för hårt? Typ hjullager eller nav eller liknande. Har någon kanske nåt tips?



Tackar på förhand!

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

Pröva att byta tillbaka till sommardäcken axelvis, alltså först på med sommardäcken fram, provkör... Händer inget så skiftar du igen... Om det blir skillnad är det ju onekligen obalans i vintersulorna! DVS. Balansera dom på nytt. Är dom nyligen balanserade borde du nog ta upp det med däckfirman!

Förresten, har du satt vinterdäcken axelvis? alltså att dom alltid går på samma axel... Skiljer det mycket så kan det spöka men borde inte skapa så stora problem som du beskriver!

Om problemet kvarstår kan det nog vara glapp någonstans.. Kolla styrleder och bussningar!

Lycka till =)
Bild

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Inlägg av tommy12345302 »

Jag var med om att bilen plötsligt vibrerade en aning då man körde och ett dovt ljud blev väldigt tydligt. Felet visade sig vara att ena bakdäcket hade "svällt lite"; blivit snett o på väg o explodera. vet inte ifall det är någon hjälp men jag hade börjat med o kolla däcken mkt noga.



Jag tror itne du har sabbat något genom att dra åt butlarna hårt

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

om du drar handen över däckmönstret, e d taggigt eller slätt? om d e taggigt så har du förklarining där.
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Inlägg av Tantrum »

Magnetikk skrev:Pröva att byta tillbaka till sommardäcken axelvis, alltså först på med sommardäcken fram, provkör... Händer inget så skiftar du igen... Om det blir skillnad är det ju onekligen obalans i vintersulorna! DVS. Balansera dom på nytt. Är dom nyligen balanserade borde du nog ta upp det med däckfirman!

Förresten, har du satt vinterdäcken axelvis? alltså att dom alltid går på samma axel... Skiljer det mycket så kan det spöka men borde inte skapa så stora problem som du beskriver!

Om problemet kvarstår kan det nog vara glapp någonstans.. Kolla styrleder och bussningar!

Lycka till =)


Har ägt bilen ett halvår så jag har inte kört på dessa däck innan. De följde alltså med bilen så vilken firma som sålt dem vet jag inte riktigt. Dock är de riktigt fräscha.

Får kolla om det blir skillnad med att byta tillbaka, funderade på det ett tag men så kom jag på hur eländigt allt är utan garage. Tack för tipset hur som helst!





Har tidigare vart med om att slitbanan släppt på regummerade sulor. Men det var bara obehagligt och lät ingenting.

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Inlägg av Tantrum »

Stickster skrev:om du drar handen över däckmönstret, e d taggigt eller slätt? om d e taggigt så har du förklarining där.


Däcken är finfina, både på slitbanan och på sidorna. Dom här däcken är dessutom smalare än sommardäcken, men med samma profil som tidigare. Så att de skulle ta i känns lite mysko.

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Inlägg av tommy12345302 »

en kompis till mig satte på vinterdäcken förra veckan på sin bil. bilen hade han köpt i somras o vinterdäcken följde med bilen. Efter han satt på vinterdäcken hörde han ett konstigt "rasslande" som kom o gick. Det visade sig att vinterdäcken han fick med bilen inte hörde till bilen, fälgarna var fel o passade inte.



I hans fall så var skruvarna (inte bultarna) för långa för vinterdäckens plåtfälgar (sommardäcken var alu) och helt enkelt tog i något i bilen. Lösningen blev att en däckverkstad sågade av en del av skruvarna. Vad jag försöker säga är att det kan vara helt fel fälgar du har.

940-LTT-Evolution
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
Kör: 940
Ort: Torslanda

Inlägg av 940-LTT-Evolution »

tommy12345302 skrev:en kompis till mig satte på vinterdäcken förra veckan på sin bil. bilen hade han köpt i somras o vinterdäcken följde med bilen. Efter han satt på vinterdäcken hörde han ett konstigt "rasslande" som kom o gick. Det visade sig att vinterdäcken han fick med bilen inte hörde till bilen, fälgarna var fel o passade inte.



I hans fall så var skruvarna (inte bultarna) för långa för vinterdäckens plåtfälgar (sommardäcken var alu) och helt enkelt tog i något i bilen. Lösningen blev att en däckverkstad sågade av en del av skruvarna. Vad jag försöker säga är att det kan vara helt fel fälgar du har.
din kompis har möjligtvis inte en merca eller bmw :?: de som ger oljud e att bulatrna går i bromsbackarna o fjädrarna.



Kan säga att de låter som trasiga hjullager på min bil med vinterdäcken speciellt när man svänger... Och båda min e bytta vid samband med bromsskölds byte... testa och sätt sommar däckena på fram axeln. :wink: Lycka till
Pascal Törnqvist -87

Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld

Volvo 944 LTT -96

Smick Smack Pommac...Öl e bättre :wink:

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Inlägg av Tantrum »

Får testa att byta tillbaka till sommardäcken. Då ser man ju lite bättre om nåt skrapat i bakom också.



Var ute en sväng tidigare och alla hjulen sitter fortfarande kvar. Träffade Polisen dessutom. Men de ville bara veta om jag var berusad. Vilket jag inte var.



Tackar för alla tips!

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

samma på min bil har helt nya vinterdäck så vissa däck kan nog ge ifrån sig sådana ljud. det har dock minskat nu när jag kört 100 mil på dom.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Användarvisningsbild
spikey
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 08 sep 2007, 02:09
Ort: Kolsva istheshit
Kontakt:

Inlägg av spikey »

tippar på för frächa däck :P

eller att fälgarna tar emot oken ..



Mitt tips.



MEN som sagt ,Testa byta tillbaka till sommardäcken igen och om de slutar så har du problemet på däcken eller fälgarna ..



Mvh Henke
Bild

Starbar
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 apr 2006, 22:11

Inlägg av Starbar »

Hej. Jag har samma problem som dig, sommarsulor på inget oljud som du beskriver, men nu när vintersulorna på så hörs det där oljudet, fortare dunkande desto fortare du kör. Hörs inte så jätte högt men man hör det plus att pedalerna vibrerar lite. jag har alltid undrat vad det har varit. Antingen att det är obalans i däcket eller att fälgen (aluminium) tar i oket på nått sätt. För jag har problem med oken (främre). Måste byta dom. men det beror nog inte på det men det låter so däcket slår i nått när man kör. Skumt. värkar vara nått utav framdäcken iaf. Man kanske borde balansera om dom... eller va tror NI det beror på?

volvosugis
Övningskörning
Inlägg: 256
Blev medlem: 20 aug 2006, 20:08
Ort: östhammar

Inlägg av volvosugis »

däcken kan se fräsha ut.. kolla datumstämpeln och titta när dom är tillverkade. blir hårda och ger mycket ljud om dom e gammla
940T -95

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

1,6bar?! pumpa för guds skull, du har ju nästan punka :P



är de 15" så kan du blåsa i 2.5kilo



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Inlägg av Tantrum »

Mjaa, inte riktigt punka va? :)

Ligger nu på ca 2 bar i kalltryck iaf. och problemet kvarstår. Ser fortfarande inga slitningar på däcken och inte heller på ok eller fjädrar etc. så jag låter saken bero för tillfället.



Funderar på att låta den lokala däcknasaren balansera upp framhjulen och se om det bli skillnad.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Dum fråga kanske men du har inte monterat däcken åt fel håll?

Brukar ju finnas en pil för rullriktningen.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

!

Inlägg av Tantrum »

Det finns mycket riktigt pilar och de är monterade åt rätt håll. Funderade också på det först men så var det inte.



Men tack för tipset!

Gasen i botten
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Gasen i botten »

Jag skulle testa att balansera om hjulen.

Du kan ha råkat ut för ett kord-avbrott i något utav däcken alltså det som skall hålla ihop däcket och brister det på ett ställe så är det ganska givet att du kan få obalans.

Fälgen kan även vara skev.



Bara lite tankar.





Mvh

Jocke
braBil.

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Inlägg av volvojohan_ »

Tantrum skrev:Mjaa, inte riktigt punka va? :)

Ligger nu på ca 2 bar i kalltryck iaf. och problemet kvarstår. Ser fortfarande inga slitningar på däcken och inte heller på ok eller fjädrar etc. så jag låter saken bero för tillfället.



Funderar på att låta den lokala däcknasaren balansera upp framhjulen och se om det bli skillnad.




Vilken jädra soppaförbrukning du måste få :o På mina vinterdäck som är 15" så har jag 2,7kg i ...

Skriv svar