Startmotorproblem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Nippe76
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2007, 18:38

Startmotorproblem

Inlägg av Nippe76 »

Hej,



Jag skulle starta min gamla 740 Gl -88 igår och då var den lite trög precis som om batteriet var urladdat.

Men det startade ändå och när jag vred på tändningen imorse så lös inte en lampa.



Har bytt batteri idag och nu lyser kontrollamporna men startmotorn snurrar inte alls.



Tror ni att det är startmotorn som har gett upp eller kan det vara något annat problem?



Har hört att 740 har haft en del problem med tändningslåset, men då borde ju inte kontrollamporna lysa.. eller???



Tacksam för svar!



// Niklas

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

kolla först alla jordpunkter mellan motor-kaross-batteri.

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Det sitter en flatstiftkontakt på startmotorn. Dra ut den och sätt en skruvmejsel mellan flatstiftet och bulten med den tjocka (röda) kabeln.

Håll fingrarna ifrån fläktremmarna!!!

Snurrar inte startmotorn då, så testa att (tillfälligt) sätta en startkabel mellan minus-polen på batteri & t.ex. insuget på motorn. Testa startmotorn med skruvmejseln igen. Är den fortfarande "död", så är det dags att byta startmotor alt. renovera den.

scorpio
Färsk användare
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 jan 2005, 13:02
Kontakt:

Inlägg av scorpio »

Jag hade samma problem med min, kolen börjar närma sitt slutskede.

Plocka bort den ur motorn, 2 skruvar, glöm inte att lossa kabelskon från batteriet först.

Kika på startmotorn sedan, du har 2 bultar å 2 vanliga krysskruvar, sedan har du en kopp i mitten.

Bryt bort koppes så ser du en låsbricka å en bricka, ta bort dom.

Skruva bort bultarna (10mm tror jag), sedan är bakstycket löst, men plattan med kolen sitter fortfarande fast med stjärnskruvarna.

Skruva bort dom oxå.

Sedan lyfter du av bakstycket.



Då ser du en platta med 4 kol, dessa har svårt att nå ner till collektorn pga att kopparledningen stoppar dessa för att komma djupare ner i slotten.

Ta nu en dremel eller en fil och slipa upp det spåret så att kolen löper fritt djupare utan motstånd, rengör samtidigt spåren i collectorn med en skruvmejsel eller liknande för att rensa dom från 10 års skit.

montera ihop igen och den funkar som en dröm.

Nippe76
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2007, 18:38

Inlägg av Nippe76 »

Tack för alla svar..



Jag gick ut en sväng med ficklampan i högsta hugg och kollade lite.



Såg att den ena jordflätan mellan motor och chassi var kaputt, men det hjälpte inte med att fixa det.



Knackade lite på startmotorn och ruskade lite i kablarna och lyckades "tröögt" få liv i motorn (precis som om batteriet var slut)



När jag testade att starta efter ett tag så var den stendö..



Ska kolla mer på skrället imorrn, men det lutar åt ett startmotorbyte!

Nippe76
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2007, 18:38

Inlägg av Nippe76 »

Då var startmotorn loss och jag kunde konstatera att kolen i den var helt slut..



NÅGON I STHLMS OMRÅDET SOM HAR EN STARTMOTOR ATT SÄLJA NU I HELGEN ??



Mvh / Niklas

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Utbytes startmotor på mekonomen = 1720kr.

Startmotor på biltema (om man vågar satsa på lågkvalité) = 599kr.

Nippe76
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2007, 18:38

Inlägg av Nippe76 »

Det fick bli en startmotor från biltema, fast det står Bosch på den...

Nu spinner bilen som en katt igen:)



Hittade även en jordfläta som var av, men det var inte det som var felet.



Tack för hjälpen!



// Niklas

Skriv svar