Skrotens priser

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Hmm..



Vi har en bildemontering här i närheten. Jävligt dyra tycker jag, men det blir väl så när dom går o plockar delarna tydligen. Jag var o köpte mig ett mätarhus, han begärde 4-500:- !! Vilket jag tyckte var mycket. Det ger jag inte bara sa jag, efter lite diskustion fick jag 20% rabatt :lol:



Däremot, den andra skroten, där dom har självplock, gav jag 20spänn för en elfläkt (suveränt, och fungerande) och (läs) 50kr för en GLT/turbo grill i super skick med emblem.

Gomez
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2005, 15:49

Inlägg av Gomez »

Jag brukar köpa delar på skroten i tegnaby här utanför växjö. Han är riktigt bra att ha o göra med och han har riktigt humana priser. Även på helt nya delar som han beställer hem har varit billigare än på mekonomen och dyl fasten det har varit bra märke om inte samma märke på bromsar, packningar etc.

Har dock ganska dålig koll på vad han själv har för bilar på gården och vad som sitter i dom så man gör bäst i att kolla själv om man nu ska köpa begagnat på den bildemonteringen.



Lite riktpriser vad jag själv gett



Instrumenthus 740: 150-200kr

styrbox och tändbox till motronic b230et: 700kr

konsoller till elhissar 740 plus elspeglar:300kr



Lokala skroten växjö bildemontering har faktiskt bra priser dom me om man gämför med vilka totala fantasipriser många andra skrotar vill ha ut här i landet....totala rånare!!
Volvo 740tic 86

Volvo 855R 96

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

silvia skrev:
krillebus skrev: Alla vill tjäna pengar, tänk på att i 900kr för en skärm är inkl skatter avgifter och moms!

+ arbetskostnader för den som plockar delar, +50% i skatter och avgifter.



Dessutom tillkommer, markhyror, lokal hyra + moms på hela rasket.
Visst jag köper dina argument men glöm inte att detsamma gäller för Bilia när de säljer NYA delar. Och jag kan lova att Bilia har bra mycket högre inköpskostnader (skroten får ju grejorna i princip gratis), deras anläggningar ligger på mycket attraktivare tomtmark, de har förmodligen högre personaltäthet, de har helt andra garanti- och good will-åtaganden, etc, etc. I Linköping verkar det som om skroten tar 75% av nypriset vilket är det samma som att Bilia är 33% dyrare på samma del fast NY. Det finns inte en chans att skrotarna har så höga omkostnader att de kommer upp till 75% av Bilias kostnader för en del som de får gratis men som Bilia måste betala inköpskostnad för. Något är sjukt i det här !


Nåja, med dom priserna så kommer nog den skroten att få problem att överleva eller är det enda skroten på 10 mils avstånd?

Du kan inte jämföra med Bilia på det sättet, Bilia lever i huvudsak på att sälja fabriks nya bilar, det är där dom tjänar pengar och skillnader på markhyror eller lokalhyra är mindre än man tror när det gäller företagslokaler.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

krillebus skrev:Nåja, med dom priserna så kommer nog den skroten att få problem att överleva eller är det enda skroten på 10 mils avstånd?

Du kan inte jämföra med Bilia på det sättet, Bilia lever i huvudsak på att sälja fabriks nya bilar, det är där dom tjänar pengar och skillnader på markhyror eller lokalhyra är mindre än man tror när det gäller företagslokaler.
Jag har nog faktiskt hört reservdelssidan beskrivas som en av Bilias kassakor. Och i de flesta organisationer idag ska varje enskild enhet uppvisa sitt eget - positiva - rörelseresultat annars väntar neddragningar. Så jag tror knappast att Bilias reservdelspriser skulle vara subventionerade/rabatterade eller ens låga, snarare tycker jag att det enda man hör är klagomål över hur dyra Bilia är på sina reservdelar. Om sedan skroten tar 50-75% av Bilias höga priser kan slutsatsen bara bli att skroten är dyr den också, tycker jag. Det är jättebra att skrotarna finns men det känns som om priserna är nästan löjligt höga ibland.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

silvia skrev:
krillebus skrev:Nåja, med dom priserna så kommer nog den skroten att få problem att överleva eller är det enda skroten på 10 mils avstånd?

Du kan inte jämföra med Bilia på det sättet, Bilia lever i huvudsak på att sälja fabriks nya bilar, det är där dom tjänar pengar och skillnader på markhyror eller lokalhyra är mindre än man tror när det gäller företagslokaler.
Jag har nog faktiskt hört reservdelssidan beskrivas som en av Bilias kassakor. Och i de flesta organisationer idag ska varje enskild enhet uppvisa sitt eget - positiva - rörelseresultat annars väntar neddragningar. Så jag tror knappast att Bilias reservdelspriser skulle vara subventionerade/rabatterade eller ens låga, snarare tycker jag att det enda man hör är klagomål över hur dyra Bilia är på sina reservdelar. Om sedan skroten tar 50-75% av Bilias höga priser kan slutsatsen bara bli att skroten är dyr den också, tycker jag. Det är jättebra att skrotarna finns men det känns som om priserna är nästan löjligt höga ibland.
Har hört precis samma sak av kompisar som jobbar/jobbat på Volvo Torslanda där Volvos reservdelslager

finns, att det är på reservdelarna Volvo/Bilia gör dom riktigt stora pengarna. Den avdelningen är en av de

mest inkomsbringande avdelningarna på Volvo Personvagnar. Jag menar, det är väl mycket smartare att

sälja en bil till hyffsat pris och sedan ta bra betalt för reservdelarna och servicen för då vet man ju att

pengarna kontinueligt rullar in.



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Spelar ingen roll om ett företag säljer bilar, husvagnar eller skotrar. Det är inte så stor vinst när man sålt en ny. Tänk på vilken tid en säljare kan lägga ner för att få sälja. Det är eftermarknaden de allra flesta lever, reservdelar och tillbehör.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

Visst men man tycker att de dyra skrotarna borde tjäna på att sänka priserna lite och få bättre omsättning på grejerna. Tycker fortfarande det är löjligt att ta närmare 50% av Bilias pris för en torpedplåt som suttit i 17 år på en bil när Bilias plåt är ny. Ibland ska de ha så mycket även om den inte är i toppskick utan kanske lite smårostig (tror det var kvalitet B).

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Nu blandar ni ihop begreppen en aning, jag trodde vi pratade reservdelar till Volvo 700/900.



Blir svårt att jämföra med nyare bilar och allt vad det innebär, dom bygger ju tom bilarna för att dom ska gå sönder, det är väl ingen nyhet och klart Volvo tjänar massor av pengar på det dom gör, annars skulle dom inte ens hålla på.

Det dom tjänar mest pengar på är alla tjänstebilar och allt vad det innebär!



Det jag syftade på är att Volvo inte tjänar några större pengar på Volvo 700/900 serien, nice price har ju kommit till för att det ska vara konkurens kraftigt gentemot alla andra som säljer pirat delar.



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

Hej Kristian, ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar. Ett av sätten att jämföra skrotens priser på beggade delar är väl att matcha dem mot Volvos ? Det kanske är jag som börjar bli trött och tänka oklart men jag hänger inte riktigt med.

Volvo-Anders
Uppkörning
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)

Inlägg av Volvo-Anders »

Känns som om att hela andan i den här diskussionen är att Volvo och skrotarna gör fel som vill tjäna pengar ?

Att ifrågasätta priser kan man alltid göra och kan till viss del hålla med om att det är fel att skroten i vissa fall skall ta 50 % av nypriset.

MEN ska skroten vara någon form av välgörenhetsorganisation för dem med gamla/dåliga bilar ?

Vad man inte får glömma är att de "större" skrotarna som oftast ligger uppkopplade mot Bildelsbasen tjänar sina pengar på försäkringsbolagen.

Och visst är det då nyare krockade bilar som oftast knappt har ett par tusen mil på mätaren.

Många försäkringsbolag har vad jag vet kontrakt med vissa skrotar om att ta delar från dem först.

Som ett exempel kan vi ta att jag känner ett flertal killar och tjejer som jobbar på Bilia/Volvo runt om i Skaraborg och de säger att när det gäller krockrep av bilar så tar de i första hand från JB-Bildelar, Karstorps Bildemontering och Demia i Ludvika.

Dessa är de tre största skrotaktörerna inom begagnade volvodelar och självklart är det dem så dom då har störst lager av delar inne.

Så borde vi inte då se det som en ren bonus att skrotarna även tar sig an äldre bilar som de på detta forumet ?

Sen tycker inte jag att det går och jämföra med mindre skrotar som oftast inte har den koll och prismedvetenhet som de större.

Sen för att inte tala om det de spar i tid och pengar när nån annan både hittar och skruvar loss det åt dem, sen för att inte tala om vart de där hundralapparna hamnar som alla sagts sig gett för delen....

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Vad säger ni om en 531 topp för 700kr?

Eller en 100Amp generator för 250?



Elfläkt för 200kr ?



Dessa priser får en annan stå ut med :lol: ;) :D
Smider nya planer

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

mir skrev:
Maxwell skrev:
mir skrev:Ute på Hårds har jag hittat mycket godis till väldigt bra priser.

Några exempel:



960 handtag inkl packningar 400 kr

Turbogrill med kromad ram (som ny) 150 kr

960 fluffpaneler inkl läslampor 50 kr (A & B stolpe)

960 armstöd i skinn 150 kr



Tycker iallafall att dessa har bra priser, gäller bara att ha tur vid besöken :)
Har Hårds Bildemo. självplock, eller är det över disk som gäller där?



//Maxwell


De har självplock! OM de inte har ändrat detta sedan jag flyttade från Linköping i Juli. Jag brukade bara säga att jag ville titta om de hade något skoj till 940.




Hehe undrar vilka kontakter du har för Hårds är inte billigare än andra vad jag vet. Dock finns det rätt så okej utbud till 740/940....fan att man har en 760 då :P Självplocken är ju guld värd: Tja, tänkte snoka omkring o se om nåt godis finns o äta?! Visst, lycka till!
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Brallan skrev:
mir skrev:
Maxwell skrev:
Har Hårds Bildemo. självplock, eller är det över disk som gäller där?



//Maxwell
De har självplock! OM de inte har ändrat detta sedan jag flyttade från Linköping i Juli. Jag brukade bara säga att jag ville titta om de hade något skoj till 940.
Hehe undrar vilka kontakter du har för Hårds är inte billigare än andra vad jag vet. Dock finns det rätt så okej utbud till 740/940....fan att man har en 760 då :P Självplocken är ju guld värd: Tja, tänkte snoka omkring o se om nåt godis finns o äta?! Visst, lycka till!
Jag var där idag, och jag blev inte besviken på deras priser. Jag köpte en gäng saker som för det första aldrig dyker

upp på en självplock i Göteborg och som är lättsålt i efterhand, om man skulle vilja det. Om man inte skall ha det alla

andra köper typ generatorer, mätarhus, lmm etc så verkar de ha bra priser. Dessutom väldigt trevlig personal!



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

Det är klart att det är bra att skrotarna finns. Prismedvetenhet ? Tja inte kan man begära att de ska bedriva välgörenhet. Men det är det ingen som gör heller. Fast - än en gång - drygt 25 000 för utvalda delar från en enda skrotad 740 -90 eller 75% av Bilias priser ? Jag tycker det är helt otroligt dyrt. Är snarare bevis på en "prismedvetenhet" åt andra hållet, så att säga. Jag tycker dock att det verkar finnas en stor spridning mellan skrotarnas priser. Vissa verkar svindyra medan andra verkar billiga. Vore nästan intressant med en liten kartläggning, typ "var är det billigt i Södermanland, Östergötland, etc"... Och skapa en lista efteråt, kanske.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

silvia skrev:Hej Kristian, ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar. Ett av sätten att jämföra skrotens priser på beggade delar är väl att matcha dem mot Volvos ? Det kanske är jag som börjar bli trött och tänka oklart men jag hänger inte riktigt med.


Visst är det så!

Det jag menade tidigare var att Volvo inte tjänar storkovan på att sälja delar till Volvo 700/900!



Blanda inte ihop det med hela Volvo som koncern! Det blir en jämförelse som haltar en aning.



I övrigt så lägger Volvo Anders fram det riktigt bra, det klart alla vill tjäna pengar även jag och jag är inte ett dugg avundsjuk på varken Volvo eller skrotarna, med en annan ekonomi och möjlighet så skulle jag ochså öppna en bilskrot och sälja delar dyrt och köpa billigt, det är just vad alla företags strategier går ut på!



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

silvia skrev:Det är klart att det är bra att skrotarna finns. Prismedvetenhet ? Tja inte kan man begära att de ska bedriva välgörenhet. Men det är det ingen som gör heller. Fast - än en gång - drygt 25 000 för utvalda delar från en enda skrotad 740 -90 eller 75% av Bilias priser ? Jag tycker det är helt otroligt dyrt. Är snarare bevis på en "prismedvetenhet" åt andra hållet, så att säga. Jag tycker dock att det verkar finnas en stor spridning mellan skrotarnas priser. Vissa verkar svindyra medan andra verkar billiga. Vore nästan intressant med en liten kartläggning, typ "var är det billigt i Södermanland, Östergötland, etc"... Och skapa en lista efteråt, kanske.


Men Silvia, skulle inte du göra samma sak? Eller skulle du köpa dyrt och sälja billigt?



Det klart att 75% av Bilias priser är svindyrt men det är väl upp till var och en var man handlar.

Är man Prismedveten bör man söka delar på annat håll :!:

Jag skulle aldrig handla på den skroten :!:

Exempel..... Sålda riktigt fräscha vinterdäck idag, killen som köpte dom fick dom tok billigt men det är köparens marknad där ute........

Tror jag skänkte bort dom för skojs skull, knappast! Skulle tagit mer om det fanns möjlighet!

Ex 2...... Köpte en framskärm till min 745a i fredags för 150kr, fin och rostfri :!:

Det där med att skapa en lista är en jättebra ide, problemet är nog bara att dom allra flesta inte vill avslöja var man handlar billigt, även jag köper billigt och säljer dyrt när jag kan, handlar ju om att få stålar till sin egen bil!

Men du kan ju börja med att kolla här efter delar....



http://forum.turboperformanceclub.com/



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Vet att Kålleredsskroten har rätt hyfsade priser, betalade 350kr för en rostfri 601 framskärm till min, hur fin som helst :)



Annars så är det Fjärås skroten som gäller för min del, och det är till stor del självplock :)



Finns det någon annan skrot i GBG området som rekommenderas? Är på jagkt efter ganska mycket delar nämligen :roll:

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Japp.. mindre skrotar med dåligt utbud brukar ha väldigt fina priser..



Det är vad jag har märkt iaf :)



Dock vad tycker ni är ett bra riktpris för att ge för hela kittet för elhissar (motorer o armar plus knappar o relän osv)

det samma med el speglar. 300kr dörr?



Sen vad bör man få ut för att skrota en 744 88 sönder körd 38k på mätaren . går visseligen något så in i bomben. dock så har lärmet brunnit o det enda som är extra på bilen är väl C-lås.



2000 i skrot ?

hade varit gött o kunna byta till sig pengar och lite andra skrotdelar :)



EDIT: en kompis köpte följande delar på en skrot

2 dörrinredningar

2 bak huvudstöd

2 fram huvudstöd

2-4 högtalar galler

lister till motorutrymmet.

lister vid instrumentbräda.

en drös lampor o socklar till instrumentbrädan

en turbomätare.

3-4 knappar (dim, hel osv)



Priset var 200kr. inte fy skam visst en massa små skit men han trodde han skulle få paya över 500 för det ^^

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

150kr/dörr i leksand ;) har 2 mekanismer liggandes där som jag skulle ha köpt.. men orkar inte köpa eller installera :P så de får va till sommaren! :P
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

ToXtreme skrev:Vet att Kålleredsskroten har rätt hyfsade priser, betalade 350kr för en rostfri 601 framskärm till min, hur fin som helst :)



Annars så är det Fjärås skroten som gäller för min del, och det är till stor del självplock :)



Finns det någon annan skrot i GBG området som rekommenderas? Är på jagkt efter ganska mycket delar nämligen :roll:
De jag brukar åka till när man behöver något är den i Kållered, Bil Gunnar i Tagene och

LG Bildemontering i Agnesberg. De har en gemensam hemsida. Finns säker fler skrotar

som har självplock, och ytterligare fler som säljer över diski Gbg-området.



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

silvia
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 nov 2006, 09:48
Ort: Stockholm

Inlägg av silvia »

Kalas med alla tipsen på skrotar. Ni i Gbg verkar vara lyckligt lottade jämfört med oss i Sthlm.


krillebus skrev:Men Silvia, skulle inte du göra samma sak? Eller skulle du köpa dyrt och sälja billigt?



Det klart att 75% av Bilias priser är svindyrt men det är väl upp till var och en var man handlar.
Nej visst jag skulle göra så upp till en viss gräns men 75% är låångt över den gränsen och jag tror inte heller att det är optimalt företagsekonomiskt sett att ligga så högt. Och just det du skriver, att det är svindyrt, det var en av de saker jag ville diskutera med denna tråd. Jag kände att det var svindyrt på vissa skrotar och ville se om ni andra tyckte likadant.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

silvia skrev:Kalas med alla tipsen på skrotar. Ni i Gbg verkar vara lyckligt lottade jämfört med oss i Sthlm.


[Krillebus]: Men Silvia, skulle inte du göra samma sak? Eller skulle du köpa dyrt och sälja billigt?

Det klart att 75% av Bilias priser är svindyrt men det är väl upp till var och en var man handlar.
Nej visst jag skulle göra så upp till en viss gräns men 75% är låångt över den gränsen och jag tror inte heller att det är optimalt företagsekonomiskt sett att ligga så högt. Och just det du skriver, att det är svindyrt, det var en av de saker jag ville diskutera med denna tråd. Jag kände att det var svindyrt på vissa skrotar och ville se om ni andra tyckte likadant.


Tydligen tycker dom det, återstår att se hur länge den policyn håller i sig :wink:



Har tyvär ingen skrot i Sthlm att rekomendera, alla är lika dyra, skulle vara skroten i Bollmora då, där är dom i alla fall hjälpsamma!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

silvia skrev:
krillebus skrev:Men Silvia, skulle inte du göra samma sak? Eller skulle du köpa dyrt och sälja billigt?



Det klart att 75% av Bilias priser är svindyrt men det är väl upp till var och en var man handlar.
Nej visst jag skulle göra så upp till en viss gräns men 75% är låångt över den gränsen och jag tror inte heller att det är optimalt företagsekonomiskt sett att ligga så högt. Och just det du skriver, att det är svindyrt, det var en av de saker jag ville diskutera med denna tråd. Jag kände att det var svindyrt på vissa skrotar och ville se om ni andra tyckte likadant.


Håller med dig Silvia. Har också funderat på hur skrotar kan ligga så pass högt i pris, ha många nöjda kunder och gå runt. Jag förstår det då inte..



Här uppe har vi inte lika många skrotar som i södra Sverige. Urvalet är oftast litet och priserna alldeles för höga enligt min åsikt. Kanske är det så pass högt som de 75% ni skriver om, dyrt är det iaf.



Biltema är ett bra alternativ. Där hittar man oftast en helt ny del till ett liknande pris som en begagnad på skroten.





/M
Bild

Volvo-Anders
Uppkörning
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)

Inlägg av Volvo-Anders »

kes0 skrev:
silvia skrev:
krillebus skrev:Men Silvia, skulle inte du göra samma sak? Eller skulle du köpa dyrt och sälja billigt?



Det klart att 75% av Bilias priser är svindyrt men det är väl upp till var och en var man handlar.
Nej visst jag skulle göra så upp till en viss gräns men 75% är låångt över den gränsen och jag tror inte heller att det är optimalt företagsekonomiskt sett att ligga så högt. Och just det du skriver, att det är svindyrt, det var en av de saker jag ville diskutera med denna tråd. Jag kände att det var svindyrt på vissa skrotar och ville se om ni andra tyckte likadant.


Håller med dig Silvia. Har också funderat på hur skrotar kan ligga så pass högt i pris, ha många nöjda kunder och gå runt. Jag förstår det då inte..



Här uppe har vi inte lika många skrotar som i södra Sverige. Urvalet är oftast litet och priserna alldeles för höga enligt min åsikt. Kanske är det så pass högt som de 75% ni skriver om, dyrt är det iaf.



Biltema är ett bra alternativ. Där hittar man oftast en helt ny del till ett liknande pris som en begagnad på skroten.



Man får dock inte glömma att Biltema till 90% säljer slitdelar till våra bilar och mycket litet till resterande, iofs lyktglas men annars mycket lite...





/M

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Skroten i Falun är skitbillig! 50kr för en rostfri amazon-baklucka, smådelar brukar man få, 50kr för en torkarmotor, 20kr för en sportratt osv.
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Skriv svar