Funderingar kring en ny bil - s70
Funderingar kring en ny bil - s70
Har sedan länge sneglat på nyare bilar och däribland s70. Så idag åkte man och kollade hos olika bilfirmor. Hittade två fina s70. En vit GLT -97, 16700mil samt en svart 2.5 SE -98, 15400mil. Priset låg på runt 69000:- vardera.
Är väl egentligen inte i behov av en ny bil men jag är lite less på alla skavanker (ursutten förarstol, spricka i instrumentbrädan, buckla på huven, vibrerande dörrpaneler mm) min nuvarande bil har, dess komfort samt det faktum att det måste bytas/fixas/lagas delar i stort sätt varje månad. Sen är det ju det att man alltid vill ha nånting nytt..
Kan inte direkt påstå att jag vill ta på mig ett lån men samtidigt vore det trevligt med en nyare och fräschare bil att skjutsa sonen med till dagis och handla med. För det är faktiskt det enda jag använder bilen till. Kör runt 1000mil/år.
Hur hade du resonerat?
Hjälp mig, kommentera gärna och tyck till
/M
Tråden hör väl egentligen till Offtopic/Allmänt snack men jag vill ha så mycket input som möjligt. Hoppas den får stanna kvar här
Är väl egentligen inte i behov av en ny bil men jag är lite less på alla skavanker (ursutten förarstol, spricka i instrumentbrädan, buckla på huven, vibrerande dörrpaneler mm) min nuvarande bil har, dess komfort samt det faktum att det måste bytas/fixas/lagas delar i stort sätt varje månad. Sen är det ju det att man alltid vill ha nånting nytt..
Kan inte direkt påstå att jag vill ta på mig ett lån men samtidigt vore det trevligt med en nyare och fräschare bil att skjutsa sonen med till dagis och handla med. För det är faktiskt det enda jag använder bilen till. Kör runt 1000mil/år.
Hur hade du resonerat?
Hjälp mig, kommentera gärna och tyck till
/M
Tråden hör väl egentligen till Offtopic/Allmänt snack men jag vill ha så mycket input som möjligt. Hoppas den får stanna kvar här
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
- André S
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2218
- Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
- Kör: Bmw 320Ci -02
- Ort: Gävle
Du kan nog gissa vad du får för svar på detta forum
Men köp dig en nyare 940 då? Ltt som enkelt kan gå mkt bättre
Men jag förstår dig, skulle också vilja ha en nyare bil... för mig är 940 en mkt nyare bil Om du vill hålla på och greja lite med bilen är det ju ännu ett plus med 940, tänker på moddifieringar osv
Man kommer inte ifrån att 940 är en jäkla bra bil.. troligen mycket bättre än en tidig s70.
Men köp dig en nyare 940 då? Ltt som enkelt kan gå mkt bättre
Men jag förstår dig, skulle också vilja ha en nyare bil... för mig är 940 en mkt nyare bil Om du vill hålla på och greja lite med bilen är det ju ännu ett plus med 940, tänker på moddifieringar osv
Man kommer inte ifrån att 940 är en jäkla bra bil.. troligen mycket bättre än en tidig s70.
Tycker också du ska behålla bilen. Jag har haft samma funderingar fast vill ha en v70 av gamla karossen. Tänkte sälja 940 för 1.5 år sedan men insåg att jag inte kan få en billigare bil än den jag redan har.
Om ett par år när man kanske skaffat barn så är väll en kombi att föredra men det problemet löser jag då.
Om ett par år när man kanske skaffat barn så är väll en kombi att föredra men det problemet löser jag då.
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
munktorparen skrev:Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David
vad snackar du nu om? ta ut motorn underifrån?
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
sljungaracer skrev:munktorparen skrev:Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David
vad snackar du nu om? ta ut motorn underifrån?
Ja det är lite fel.
Däremot måste man ta ner växellådan och den plockar man ur vänsterhjulhus.
Det är väl det största felet, mest kostsamma man kan råka ut för på s70 annars helgoa bilar!
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
Olsson skrev:sljungaracer skrev:munktorparen skrev:Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David
vad snackar du nu om? ta ut motorn underifrån?
Ja det är lite fel.
Däremot måste man ta ner växellådan och den plockar man ur vänsterhjulhus.
Det är väl det största felet, mest kostsamma man kan råka ut för på s70 annars helgoa bilar!
// Anders
Hum, kanske är speciellt på awd som farsgubben åker .. där sitter ju allt i en vagga som enligt volvo måste tas ur underifrån
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5678
- Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
- Kör: Camaro IrocZ -87
- Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
- Kontakt:
-
- Uppkörning
- Inlägg: 683
- Blev medlem: 19 apr 2004, 13:14
- Kör: 855 Turbo
- Ort: Oxelösund
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
munktorparen skrev:Olsson skrev:...sljungaracer skrev:...
Hum, kanske är speciellt på awd som farsgubben åker .. där sitter ju allt i en vagga som enligt volvo måste tas ur underifrån
Har nog missuppfattat Volvo lite då.
Allt sitter fast i subframen men den viker man bara ner och sänker motorn en bit så
skruvar man loss växellådan och tar den neråt och åt sidan.
Växellåda har jag bytt vid några tillfällen på v70 dock aldrig på någon AWD men det är
i stort sätt samma sak. Lite mer jobb tack vare vinkelväxeln då.
Personligen föredrar jag 850 framför S70, dels är den snyggare ja det är väl främst det.
Inredningen i s70 har jag svårt för.
Framvagn, oljesöl mellan motor och låda är det man ska kolla noga på. Länkarmsbussningar i
bakvagnen är också vanligt. AC kompressorer som behöver schimas om.
Från årsmodell 99 så fick dom elektronisktspjällhus som har en tendens att balla ur, kostar en bra
slant att fixa så en 98 är ju helt klart att föredra.
Annars hel goa bilar att köra, GLT är jäkligt go men Turbo föredrar jag helt klart.
S70 2,4t är ju en lätttryckare. Drar väldigt jämt med 850 Turbo men 850in är roligare att köra
är lite mer ketchup effekt i den trots att den drar väldigt tidigt.
Hur du ska göra är nog upp till dig själv, kan bara säga att både 850 och S70 är jätte bra och goa bilar.
Trivs grymt bra med min 850 iallafall, hade jag haft pengar hade jag nog köpt en 850 till, en GLT jag kan
använda nu på vintern när min Turbo står inne
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2974
- Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
- Kör: 945 GL/Turbo -91
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Alternativ ett du fixar opp det mesta på 940in o behåller den. Alternativ två du köper en S70 o slipper kanske göra allt för mycket men kommer nog nåt du lär göra iaf. Jag skulle valt alternativ två om du ej anser du ej vill kasta ut alldeles för mycket pengar på 940in.
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
S70 är ju en säkrare bil att skjutsa sonen i helt enkelt.
Jag lånade ju lite stålars innan jag köpte gustafssons GLT.
Stod ju och vägde mellan 940 1995< eller nån fräsch gammal
740 att lägga lite pengar på. Blev ju 740n till slut.
Men bra mycket fräschare än GLEn.
Så du skulle väl kunna ta ett mindre lån och köpa en lite nyare 940
eller så lägger du lite pengar på nuvarande 940n Byter lite inredning
och såna grejer.
Jag lånade ju lite stålars innan jag köpte gustafssons GLT.
Stod ju och vägde mellan 940 1995< eller nån fräsch gammal
740 att lägga lite pengar på. Blev ju 740n till slut.
Men bra mycket fräschare än GLEn.
Så du skulle väl kunna ta ett mindre lån och köpa en lite nyare 940
eller så lägger du lite pengar på nuvarande 940n Byter lite inredning
och såna grejer.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Köpte ju mig en S70 2.5T efter att jag sålde av min 940 (S90) LTT, men den S70 var inte i min ägo särskillt länge...
Svintråkig bil enligt mig!
Eftersom du är inne på att kanske köpa en ny bil eller behålla din 940, så hade jag istället satsat på att köpa en ny 940 istället...
En LTT efter -95 är fina bilar, som är superenkla att få lite fart i och känns betydligt modernare än en Gl från -92
Med vänliga hälsningar Kim
Svintråkig bil enligt mig!
Eftersom du är inne på att kanske köpa en ny bil eller behålla din 940, så hade jag istället satsat på att köpa en ny 940 istället...
En LTT efter -95 är fina bilar, som är superenkla att få lite fart i och känns betydligt modernare än en Gl från -92
Med vänliga hälsningar Kim
Snacka om att bilförsäljaren är på..
Skulle eventuellt dit idag för att ta en närmare titt på bilen samt för att provköra den. Men efter att ha läst alla kommentarer (Tack så mycket för dem, verkligen tack) här på forumet har jag bestämt mig för att behålla 940in ett tag till.
Aja men hur som helst. Nu ringde bilförsäljaren och skulle maila bilder mm på bilen. Han vill då verkligen sälja den till varje pris.
Skulle eventuellt dit idag för att ta en närmare titt på bilen samt för att provköra den. Men efter att ha läst alla kommentarer (Tack så mycket för dem, verkligen tack) här på forumet har jag bestämt mig för att behålla 940in ett tag till.
Aja men hur som helst. Nu ringde bilförsäljaren och skulle maila bilder mm på bilen. Han vill då verkligen sälja den till varje pris.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 349
- Blev medlem: 24 mar 2005, 21:44