Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 25 sep 2007, 20:11
Jag tänkte kosta på med nya dämpare och fjädrar på 940n. Står i mina papper att bilen har sportchassie.
Den är ju då orginalsänkt, men hur mycket?? vill inte ha den lägre än den är.
GE Motorsports väghållningssats hade jag tänkt köpa, står att den sänker 40mm.
Frågan är om bilen blir högre eller lägre med den satsen jämfört med 20000mil trötta orginalare...
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148 Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Inlägg
av Kim J » 25 sep 2007, 20:33
Jimpan skrev: Jag tänkte kosta på med nya dämpare och fjädrar på 940n. Står i mina papper att bilen har sportchassie.
Den är ju då orginalsänkt, men hur mycket?? vill inte ha den lägre än den är.
GE Motorsports väghållningssats hade jag tänkt köpa, står att den sänker 40mm.
Frågan är om bilen blir högre eller lägre med den satsen jämfört med 20000mil trötta orginalare...
Skulle utan tvekan säga att den blir lägre...
I värsta fall blir höjden bak samma som innan, men garanterat lägre fram!
Med vänliga hälsningar Kim
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 25 sep 2007, 21:25
hmm, ja fram gör det ju inte så mycket om den blir lägre. Det är bak det tar i backen lite varstans. Får ringa dem imorn och höra vad dem tror.
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678 Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:
Inlägg
av VolvoDanne » 25 sep 2007, 22:50
jag TROR att en original sänningssats sänker runt 30mm.
V8 och Jänkejärn is the shit!
Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675 Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås
Inlägg
av Anders J » 25 sep 2007, 23:50
28mm om vi ska vara exacta
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 26 sep 2007, 16:56
okej, men då blir det nog inte så stor skillnad då. Tror att mina trötta dämpare/fjädrar sänker mer än nya 40mm från GE,
Tack för svaren!
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 26 sep 2007, 20:59
är de inte som turbon, att den är 15mm lägre än original? lr?
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675 Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås
Inlägg
av Anders J » 26 sep 2007, 21:44
nej 97 års turbo har sportchassi med nivåreglering original, 98 turbo däremot är samma höjd som S 2.2/classic medans 91-95 års turbo är 15mm lägre, 96 kan jag ej svara på då dom inte såldes i sverige.
//Anders
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 26 sep 2007, 23:17
Hade alla 97or nivåreglering? tror inte det är det på min iaf.....
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675 Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås
Inlägg
av Anders J » 26 sep 2007, 23:44
om det är en 940 turbo så ska den ha det, kolla dämparna bak om det sitter nivomat eller ej.
mvh anders
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 27 sep 2007, 22:06
Anders J skrev: om det är en 940 turbo så ska den ha det, kolla dämparna bak om det sitter nivomat eller ej.
mvh anders
Har sökt i lite trådar men hittar inte hur man ser att det är nivomat eller ej. Är inte så kunnig om jusst stötdämpare.
Om det skulle vara nivomat, blir jag besviken om jag köper GE? kör en del släpvagn...
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675 Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås
Inlägg
av Anders J » 28 sep 2007, 01:13
ja om du kör mycket med släp tycker jag du ska satsa på nivomat helt klart.
//anders
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 14 okt 2007, 21:17
Har nu bestämt att min bil inte skall dra mera släp, då lånar jag en bil av far min
Beställde nyss väghållningssats samt bromssats ifrån GE, 7290:-
Imorn beställer jag katt och 2.5" RF avgassystem från A-Alt. Avgassystem AB, landar väll på ca 5400:-
Det är kul att vara bilägare
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147 Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala
Inlägg
av ToXtreme » 15 okt 2007, 09:58
Annars kan du ju alltid kapa fjädrarna ett varv, då blir den lägre
Och du lär fortfarande slippa problem med att de hoppar ur skålarna och så
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856 Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:
Inlägg
av Jimpan » 15 okt 2007, 20:51
Mjo men jag vill ju inte att bilen ska vara så jättelåg, helst högre än den är nu. Kollade på lite kort från när bilen köptes och jämför man avstånd mellan däck och skärmkant så skiljer det säkert 7-8 cm så fjädrarna är nog rätt så trötta
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"