GLT PROBLEM
GLT PROBLEM
Tjena..
Mitt första inlägg på forumet.. Har dessutom precis köpt mig min första VOLVO! Har hafft den en dryg vecka, och har nu börjat krångla.. Hoppas på hjälp.. Bilen = 945 GLT 91:a manuell
JO.. Till problemet..
Efter att ha tankat bilen på macken för ett par dar sedan ville den inte starta.. Satt och svor en liten stund , innan jag vred på nyckeln igen.. Å vipps.. så spelade maskineriet igen.. Allt ä frid å fröd.. Sen i förgår när sambon skulle hämta pizza så tjurade den igen... Hem kommer sambon anfådd och illröd i nyllet, och med två pizzor i famnen.. JAG hatar VOLVON skrek hon..!! hehe..
Jaja.. tänkte ja... Efter vi smäckt i oss degarna så tog vi vår andra bil ( E-39:a) och ett extra batteri å körde bort till Volvon.. Kopplade på det medhavda extra batteriet och bilen starta på första kolvslaget.. Men nu lyser det en varningslampa nere till vänster på instrumentbrädan.. orange med en grön triangel i.. ?? fick för mig att det betydde att lambdan är paj.. (handboken står på tyska) Letade i gömmorna och hittade fyrtrådig.. vit,vit,svart,grå.. Den som satt på volvon var tretrådig. vit,vit,svart.. Har för mig att jag läst nånstans att det inte gör nått att montera en sond med fler trådar än den befintliga.. Bara skita i den överflödiga.. Så det är gort... Däremot så har inte varningslampan slocknat..
Nån som har några förslag??? funderade lite på soppapumps relät?? tändspole?
Tacksam för tipps.. Kanske nån annan som upplevt sammma fenomen??
Mvh Daniel
Mitt första inlägg på forumet.. Har dessutom precis köpt mig min första VOLVO! Har hafft den en dryg vecka, och har nu börjat krångla.. Hoppas på hjälp.. Bilen = 945 GLT 91:a manuell
JO.. Till problemet..
Efter att ha tankat bilen på macken för ett par dar sedan ville den inte starta.. Satt och svor en liten stund , innan jag vred på nyckeln igen.. Å vipps.. så spelade maskineriet igen.. Allt ä frid å fröd.. Sen i förgår när sambon skulle hämta pizza så tjurade den igen... Hem kommer sambon anfådd och illröd i nyllet, och med två pizzor i famnen.. JAG hatar VOLVON skrek hon..!! hehe..
Jaja.. tänkte ja... Efter vi smäckt i oss degarna så tog vi vår andra bil ( E-39:a) och ett extra batteri å körde bort till Volvon.. Kopplade på det medhavda extra batteriet och bilen starta på första kolvslaget.. Men nu lyser det en varningslampa nere till vänster på instrumentbrädan.. orange med en grön triangel i.. ?? fick för mig att det betydde att lambdan är paj.. (handboken står på tyska) Letade i gömmorna och hittade fyrtrådig.. vit,vit,svart,grå.. Den som satt på volvon var tretrådig. vit,vit,svart.. Har för mig att jag läst nånstans att det inte gör nått att montera en sond med fler trådar än den befintliga.. Bara skita i den överflödiga.. Så det är gort... Däremot så har inte varningslampan slocknat..
Nån som har några förslag??? funderade lite på soppapumps relät?? tändspole?
Tacksam för tipps.. Kanske nån annan som upplevt sammma fenomen??
Mvh Daniel
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Givaren (impulsgivaren) sitter mellan motor och växellåda! Titta ner bakom motorn, på kåpan mellan motor och växellåda ser du en loten grej med en kabel på som leder upp till ett kontaktstycke. Sära denna kontakt och mät resistansen mellan stift 1 & 2 mot givaren (numreringarna finner du under gummidamasken på den motsvarande kontakten).
Resistansen ska vara ca 170 ohm (kall) & upp till 350 ohm (varm).
Växelspänningen mellan samma stift ska vara min 0,5 volt (i topparna).
Felkoden 1-3-1 behöver inte betyda att givaren är trasig, utan det betyder att din styrenhet (bränsle) inte får någon signal från styrenhet (tändning) vilken i sin tur får puls från impulsgivaren.
Fick du någon felkod på uttag 6?
Resistansen ska vara ca 170 ohm (kall) & upp till 350 ohm (varm).
Växelspänningen mellan samma stift ska vara min 0,5 volt (i topparna).
Felkoden 1-3-1 behöver inte betyda att givaren är trasig, utan det betyder att din styrenhet (bränsle) inte får någon signal från styrenhet (tändning) vilken i sin tur får puls från impulsgivaren.
Fick du någon felkod på uttag 6?
Ok.. Har nu varit ute och pillat en stund... Kör jag en felkodsavläsning från uttag 6, så svarar den inte överhuvudtaget.. Får inte ens 1-1-1 Däremot kan jag köra ett diagnostest från uttag 6. Och då går den igenom programmet och ge korekta koder...
Från uttag 2 fick jag felkod 1-3-1. Raderade felkoden startade bilen.. Varningslampan lyser fortfarande.. Kör en runda med bilen, och kör en ny felkodsavläsning. 1-1-1 . med forstatt lysande varningslampa.. !!? Forsätter pilla lite och kör diagnos på uttag 2... Allt tycks vara ok..
Kör än engång felkodsavläsning från uttag 2.. Får nu 2-1-2. dvs lambda fel.. .. Radera felkoderna.. starta bilen, och lampan lyser än...!!! vid ny felkodsavläsning får jag 1-1-1..
Så.. vad göra... Ska försöka lokalisera sensor "1-3-1" och byta denna.. Samt byta lambdan än en gång...
//Abel
Från uttag 2 fick jag felkod 1-3-1. Raderade felkoden startade bilen.. Varningslampan lyser fortfarande.. Kör en runda med bilen, och kör en ny felkodsavläsning. 1-1-1 . med forstatt lysande varningslampa.. !!? Forsätter pilla lite och kör diagnos på uttag 2... Allt tycks vara ok..
Kör än engång felkodsavläsning från uttag 2.. Får nu 2-1-2. dvs lambda fel.. .. Radera felkoderna.. starta bilen, och lampan lyser än...!!! vid ny felkodsavläsning får jag 1-1-1..
Så.. vad göra... Ska försöka lokalisera sensor "1-3-1" och byta denna.. Samt byta lambdan än en gång...
//Abel
Volvo-Jocke skrev:Givaren (impulsgivaren) sitter mellan motor och växellåda! Titta ner bakom motorn, på kåpan mellan motor och växellåda ser du en loten grej med en kabel på som leder upp till ett kontaktstycke. Sära denna kontakt och mät resistansen mellan stift 1 & 2 mot givaren (numreringarna finner du under gummidamasken på den motsvarande kontakten).
Resistansen ska vara ca 170 ohm (kall) & upp till 350 ohm (varm).
Växelspänningen mellan samma stift ska vara min 0,5 volt (i topparna).
Felkoden 1-3-1 behöver inte betyda att givaren är trasig, utan det betyder att din styrenhet (bränsle) inte får någon signal från styrenhet (tändning) vilken i sin tur får puls från impulsgivaren.
Fick du någon felkod på uttag 6?
Har nu lokaliserat och mätt nämda givare..
* ca 190 ohm ljummen motor..
* samt ca 1,6 - 1,7 volt..
Så det tycks väl vara i sin ordning ? Betyder detta att styrenhet tändning kan vara felaktig??
//Daniel
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Det kan vara glapp/oxidation/kortslutning i kablaget mellan styrboxarna.Abelsson skrev:Volvo-Jocke skrev:Givaren (impulsgivaren) sitter mellan motor och växellåda! Titta ner bakom motorn, på kåpan mellan motor och växellåda ser du en loten grej med en kabel på som leder upp till ett kontaktstycke. Sära denna kontakt och mät resistansen mellan stift 1 & 2 mot givaren (numreringarna finner du under gummidamasken på den motsvarande kontakten).
Resistansen ska vara ca 170 ohm (kall) & upp till 350 ohm (varm).
Växelspänningen mellan samma stift ska vara min 0,5 volt (i topparna).
Felkoden 1-3-1 behöver inte betyda att givaren är trasig, utan det betyder att din styrenhet (bränsle) inte får någon signal från styrenhet (tändning) vilken i sin tur får puls från impulsgivaren.
Fick du någon felkod på uttag 6?
Har nu lokaliserat och mätt nämda givare..
* ca 190 ohm ljummen motor..
* samt ca 1,6 - 1,7 volt..
Så det tycks väl vara i sin ordning ? Betyder detta att styrenhet tändning kan vara felaktig??
//Daniel
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
jesper13 skrev:kan vara idé att skaffa ett bättre beg bränslepumpsrelä på skroten. Det att den inte startar varm efter korta stopp kan vara reläet också.
kolla datumet på reläet på skroten bara, köp så nytt så möjlig. kostar lite och bra o testa om den skulle vägra starta.
Vart sitter de relät?? Samt vilka bilar har samma relä??
//Abel
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
I reläcentralen på mittenraden längst till vänster, Både LH 2.2 och 2.4 har vita relän, K-jet ett grönt men det du har är 2.4 så leta efter ett vitt!
Reläcentralen är alltså innanför de två säkringsraderna längst ner i mittkonsollen bakom askkoppen!
Reläcentralen är alltså innanför de två säkringsraderna längst ner i mittkonsollen bakom askkoppen!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Morst skrev:I reläcentralen på mittenraden längst till vänster, Både LH 2.2 och 2.4 har vita relän, K-jet ett grönt men det du har är 2.4 så leta efter ett vitt!
Reläcentralen är alltså innanför de två säkringsraderna längst ner i mittkonsollen bakom askkoppen!
Vilka bilar har detta relä?? Tackar för tippsen..
//Abel
Abelsson skrev:Morst skrev:I reläcentralen på mittenraden längst till vänster, Både LH 2.2 och 2.4 har vita relän, K-jet ett grönt men det du har är 2.4 så leta efter ett vitt!
Reläcentralen är alltså innanför de två säkringsraderna längst ner i mittkonsollen bakom askkoppen!
Vilka bilar har detta relä?? Tackar för tippsen..
//Abel
Alla bilar efter 88B, (utom diesel) och 87-88 med B230F/FT.
Är trött nu så kan svarat lite fel Kul att det löste sig iaf
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
Då bilen fortsatte att tjura när den var varm, så "löd" (thihi) jag tippset och lödde om relät... Och nu tycks spelverket fungera felfritt..
Tackar för alla råd och tipps.. I will bee back..
Nyberg: Jag har fått för mig att den svarta är jord, och den grå förvärmning.. Lambdor som jorda i gods är väl två trådiga?? Jag Kan förvisso ha fel..
//Abel
Tackar för alla råd och tipps.. I will bee back..
Nyberg: Jag har fått för mig att den svarta är jord, och den grå förvärmning.. Lambdor som jorda i gods är väl två trådiga?? Jag Kan förvisso ha fel..
//Abel