Om BTR:n trasig, hur går motorn ?
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Om BTR:n trasig, hur går motorn ?
Hej
Hur beter sig motorn i drift om BTR:n inte fungerar som den ska ?
mvh
Robban
Hur beter sig motorn i drift om BTR:n inte fungerar som den ska ?
mvh
Robban
Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
// Kristian
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Krillebus skrev :
Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.
Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..
mvh
Robban
Krillebus skrev :
Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.
Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..
mvh
Robban
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
På svärfars 245:a pajade membranet i BTR och motorn gick då lite fett som kanske syns på dessa bilder.. (klicka för större)
Oljan späddes för övrigt ut av allt bränsle, och detta tog sannoligt knäcken på motorn för några mil senare (med ny BTR och olja såklart) blinkade oljelampan till ett par gånger - sen:
Kan nog lova att det inte bara blev bromsspår på vägen när detta hände..
Ingen bra idé således att fortsätta köra om man misstänker att BTR:en gett upp!
Oljan späddes för övrigt ut av allt bränsle, och detta tog sannoligt knäcken på motorn för några mil senare (med ny BTR och olja såklart) blinkade oljelampan till ett par gånger - sen:
Kan nog lova att det inte bara blev bromsspår på vägen när detta hände..
Ingen bra idé således att fortsätta köra om man misstänker att BTR:en gett upp!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
ThaSaint skrev:ingen packning, dock ett membran, går de hål i membranet läker de ut bensin i insuget genom vakumslangen till BTR'en
//Erik som kapat upp 2st BTR och haft hål i membranet i en.
Gummipackning = Membran, det var det jag menade men kom inte på vad det hette
Hadde dålig btr på 760n för ett tag sen och oljan luktade inte gott efter några hundra mil, mer soppa en olja kändes det som, kanske hade tur så det inte blev som på bilderna ovan
Oooops
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Min pump är bytt då den gamla visslade o tjöt men nu tycker jag den nya har börjat höras mer än den gjorde innan, men dock inte missljud utan bara att den hörs tydligare....och bilfan är slö och går som en röv och dricker ofantliga mängder soppa.volvo740.info skrev:Beror på men inte omöjligt.... släpper den igenom mycke mer soppa än pumpen klarar pumpa så kan den säkert höra av sig. Om pumpen låter konstigt... ja den kan jävlas med.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
krillebus skrev:Foxen skrev:Och var hittar man den på en 940-turbo? längst fram på fuel-railen...?
Stämmer, liten rund sak, sitter 3 slangar på den, en till fuelrailen, en till bränslereturen och en vakumslang.
på turbosarna sitter den direktmonterad på fuelrail...
Så det är bara sopparetur å vakum som är slanganslutna.
Robban67 skrev:Hej
Krillebus skrev :
Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.
Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..
mvh
Robban
min började precis så idag när jag monterade chipet..
dock så har jag ganska mkt etanol i tanken sen innan.. kan de ha någon betydelse?
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Hallberg skrev:Robban67 skrev:Hej
Krillebus skrev :
Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.
Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..
mvh
Robban
min började precis så idag när jag monterade chipet..
dock så har jag ganska mkt etanol i tanken sen innan.. kan de ha någon betydelse?
japp det kan det...
med nytt chip måste bilen anpassa sig (lite beroende av vad du har för bil)
har du då etanol i tanken, måste du ju konverterat på nåt sätt så bilen får sina 30-40% mer soppa...
har du konverterat = varmkör bilen, ryck sedan säkring nummer 1 när du har tändningen påslagen...
har du inte konverterat = häll i mera bensin/kör slut på gamla tanken, ryck sedan säkring nummer 1 och börja om från början (dvs fyll på etanol i den takten bilen klarar av att anpassa sig till)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Anders1984 skrev:Hallberg skrev:Robban67 skrev:Hej
Krillebus skrev :
Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,
då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!
Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.
TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.
Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..
mvh
Robban
min började precis så idag när jag monterade chipet..
dock så har jag ganska mkt etanol i tanken sen innan.. kan de ha någon betydelse?
japp det kan det...
med nytt chip måste bilen anpassa sig (lite beroende av vad du har för bil)
har du då etanol i tanken, måste du ju konverterat på nåt sätt så bilen får sina 30-40% mer soppa...
har du konverterat = varmkör bilen, ryck sedan säkring nummer 1 när du har tändningen påslagen...
har du inte konverterat = häll i mera bensin/kör slut på gamla tanken, ryck sedan säkring nummer 1 och börja om från början (dvs fyll på etanol i den takten bilen klarar av att anpassa sig till)
Okej tack för svaret!
Jag har inte konverterat bilen, men den gick som en klocka innan jag monterade chipet,
hur menar du att jag ska dra ut säkring nr 1? bara slå på tändningen o dra den, å vänta å sen sätta tillbaka den å starta?
jag ska köra på ren 98/95 oktan för att få ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt nu.. den låg på 1.3 utan chip med 95 i tanken, (blandad körning)
mvh
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
he he körde etanol konverterat i min gamla 740 turbo och sedan gick btr sönder och på mindre än 2min körde jag in 15liter etanol i motorn och fyllde den så mycket att det började rinna ur avgasröret he he gräset där bilen stod har ej vuxit upp ännu...och bilfan gick knappt överhuvetaget
MVH Runesson
MVH Runesson
en bra s**b är en skrotad s**b