Om BTR:n trasig, hur går motorn ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Om BTR:n trasig, hur går motorn ?

Inlägg av Robban67 »

Hej



Hur beter sig motorn i drift om BTR:n inte fungerar som den ska ?



mvh



Robban
Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

då borde den går fett eller magert beroende på hur BTR inte fungerar.



hacka och gå dåligt iaf, om den alls går
kör 945T aut och 945T man, 1998

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,

då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!

Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Krillebus skrev :



Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,

då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!

Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.







TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.



Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..



mvh



Robban
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

ingen packning, dock ett membran, går de hål i membranet läker de ut bensin i insuget genom vakumslangen till BTR'en



//Erik som kapat upp 2st BTR och haft hål i membranet i en.
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

På svärfars 245:a pajade membranet i BTR och motorn gick då lite fett som kanske syns på dessa bilder.. (klicka för större)

Bild Bild



Oljan späddes för övrigt ut av allt bränsle, och detta tog sannoligt knäcken på motorn för några mil senare (med ny BTR och olja såklart) blinkade oljelampan till ett par gånger - sen:

Bild



Kan nog lova att det inte bara blev bromsspår på vägen när detta hände..

Ingen bra idé således att fortsätta köra om man misstänker att BTR:en gett upp!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

ThaSaint skrev:ingen packning, dock ett membran, går de hål i membranet läker de ut bensin i insuget genom vakumslangen till BTR'en



//Erik som kapat upp 2st BTR och haft hål i membranet i en.


Gummipackning = Membran, det var det jag menade men kom inte på vad det hette :lol:



Hadde dålig btr på 760n för ett tag sen och oljan luktade inte gott efter några hundra mil, mer soppa en olja kändes det som, kanske hade tur så det inte blev som på bilderna ovan



Oooops :oops:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Användarvisningsbild
Foxen
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 mar 2007, 23:25
Kör: 945 Turbo
Ort: Överum, Nordöstra Småland
Kontakt:

Inlägg av Foxen »

BTR = bränsletrycksregulator eller?
Turbo-Lina & Turbo-Taxi

Bild

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

kan bränslepumpen börja höras tydligare om BTR är sönder eller skadad? Jag tror jag har det felet på min Dodge van.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Beror på men inte omöjligt.... släpper den igenom mycke mer soppa än pumpen klarar pumpa så kan den säkert höra av sig. Om pumpen låter konstigt... ja den kan jävlas med.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

volvo740.info skrev:Beror på men inte omöjligt.... släpper den igenom mycke mer soppa än pumpen klarar pumpa så kan den säkert höra av sig. Om pumpen låter konstigt... ja den kan jävlas med.
Min pump är bytt då den gamla visslade o tjöt men nu tycker jag den nya har börjat höras mer än den gjorde innan, men dock inte missljud utan bara att den hörs tydligare....och bilfan är slö och går som en röv och dricker ofantliga mängder soppa.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Foxen skrev:BTR = bränsletrycksregulator eller?


Japp!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Ja det kan vara BTR men det kan också vara något annat, bilar e luriga..... du får byta den och / eller kolla soppa trycket.

Användarvisningsbild
Foxen
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 mar 2007, 23:25
Kör: 945 Turbo
Ort: Överum, Nordöstra Småland
Kontakt:

Inlägg av Foxen »

Och var hittar man den på en 940-turbo? längst fram på fuel-railen...?
Turbo-Lina & Turbo-Taxi

Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

När min BTR pajade så gick bilen snuskigt AP-dåligt.

Skorrade från soppapumpen så golvet vibrerade.



Den var knappt körbar.



Fick så högt soppatryck att mätaren flyttade nålen.
Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Foxen skrev:Och var hittar man den på en 940-turbo? längst fram på fuel-railen...?


Stämmer, liten rund sak, sitter 3 slangar på den, en till fuelrailen, en till bränslereturen och en vakumslang.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

krillebus skrev:
Foxen skrev:Och var hittar man den på en 940-turbo? längst fram på fuel-railen...?


Stämmer, liten rund sak, sitter 3 slangar på den, en till fuelrailen, en till bränslereturen och en vakumslang.


på turbosarna sitter den direktmonterad på fuelrail...

Så det är bara sopparetur å vakum som är slanganslutna.
Bild

Hallberg
Färsk användare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2005, 23:05
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Hallberg »

Robban67 skrev:Hej



Krillebus skrev :



Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,

då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!

Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.







TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.



Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..



mvh



Robban


min började precis så idag när jag monterade chipet..

dock så har jag ganska mkt etanol i tanken sen innan.. kan de ha någon betydelse?

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Hallberg skrev:
Robban67 skrev:Hej



Krillebus skrev :



Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,

då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!

Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.







TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.



Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..



mvh



Robban


min började precis så idag när jag monterade chipet..

dock så har jag ganska mkt etanol i tanken sen innan.. kan de ha någon betydelse?




japp det kan det...



med nytt chip måste bilen anpassa sig (lite beroende av vad du har för bil)

har du då etanol i tanken, måste du ju konverterat på nåt sätt så bilen får sina 30-40% mer soppa...



har du konverterat = varmkör bilen, ryck sedan säkring nummer 1 när du har tändningen påslagen...



har du inte konverterat = häll i mera bensin/kör slut på gamla tanken, ryck sedan säkring nummer 1 och börja om från början (dvs fyll på etanol i den takten bilen klarar av att anpassa sig till)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Hallberg
Färsk användare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2005, 23:05
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Hallberg »

Anders1984 skrev:
Hallberg skrev:
Robban67 skrev:Hej



Krillebus skrev :



Sitter ju en gummipackning i Btr,n och det är den som brukar ge upp,

då höjs trycket ganska ordentligt vilket gör att motorn går fett!

Borde blöddra och gå dåligt på låga varv men gå bra vid belastning och fullgas.







TACK, det var just detta beteende som maskin har så det verkar ju vara klockrent alternativ.



Den hackar vid gaspådrag från låga varv och sedan släpper det efter en stund och går som vanligt, dock så är tomgången normal..



mvh



Robban


min började precis så idag när jag monterade chipet..

dock så har jag ganska mkt etanol i tanken sen innan.. kan de ha någon betydelse?




japp det kan det...



med nytt chip måste bilen anpassa sig (lite beroende av vad du har för bil)

har du då etanol i tanken, måste du ju konverterat på nåt sätt så bilen får sina 30-40% mer soppa...



har du konverterat = varmkör bilen, ryck sedan säkring nummer 1 när du har tändningen påslagen...



har du inte konverterat = häll i mera bensin/kör slut på gamla tanken, ryck sedan säkring nummer 1 och börja om från början (dvs fyll på etanol i den takten bilen klarar av att anpassa sig till)


Okej tack för svaret!

Jag har inte konverterat bilen, men den gick som en klocka innan jag monterade chipet,

hur menar du att jag ska dra ut säkring nr 1? bara slå på tändningen o dra den, å vänta å sen sätta tillbaka den å starta?

jag ska köra på ren 98/95 oktan för att få ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt nu.. den låg på 1.3 utan chip med 95 i tanken, (blandad körning)

mvh

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

precis, dra ut säkring nummer 1, slå sedan på tändning, vänta nån sekund eller 2, slå av tändningen, i med säkringen igen, och starta bilen...





:)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Hallberg
Färsk användare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2005, 23:05
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Hallberg »

Anders1984 skrev:precis, dra ut säkring nummer 1, slå sedan på tändning, vänta nån sekund eller 2, slå av tändningen, i med säkringen igen, och starta bilen...





:)


Okej!

kommer bilen gå som den ska då? :D



mvh

Runesson
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2007, 21:53
Ort: utanför växjö

Inlägg av Runesson »

he he körde etanol konverterat i min gamla 740 turbo och sedan gick btr sönder och på mindre än 2min körde jag in 15liter etanol i motorn och fyllde den så mycket att det började rinna ur avgasröret he he gräset där bilen stod har ej vuxit upp ännu...och bilfan gick knappt överhuvetaget

MVH Runesson
en bra s**b är en skrotad s**b

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

destu mer soppa min bil får destu bättre går den. Hade 8 bars bränsletryck såg jag när ja öppnade huven en gång, märkte inte att den gick dåligt alls..
Bild

B234T :)

Skriv svar