Bytt bakaxel och hastighetsmätaren funkar inte
-
- Färsk användare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 aug 2007, 09:42
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Bytt bakaxel och hastighetsmätaren funkar inte
Helt ny här på ett fantastiskt forum.
Ställde denna fråga på Garaget och fick en länk hit.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=33730
Har en 745 -87 där inspektionsluckan var av plåt. Kollade med skroten och fick besked om att det inte var problem att hänga i en axel där luckan var aluminum. Skit, nu fungerar inte hastighetsmätaren alls. Den fick spel och fladdrade som en lärkvinge i 30 sekunder en gång. Borde den inte ge utslag även om det är "fel" krans. Hur mycket i volt skall gå fram till givaren (magneten)?. Hur felsöka?.
Finns det något annat trix än det som beskrivs i länken ovan, typ byta instrumentetpanelen. Är ju inte helt säker på att givaren på luckan fungerar!!!!
Tacksam för tips då jag skall besiktiga snart.
Ställde denna fråga på Garaget och fick en länk hit.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=33730
Har en 745 -87 där inspektionsluckan var av plåt. Kollade med skroten och fick besked om att det inte var problem att hänga i en axel där luckan var aluminum. Skit, nu fungerar inte hastighetsmätaren alls. Den fick spel och fladdrade som en lärkvinge i 30 sekunder en gång. Borde den inte ge utslag även om det är "fel" krans. Hur mycket i volt skall gå fram till givaren (magneten)?. Hur felsöka?.
Finns det något annat trix än det som beskrivs i länken ovan, typ byta instrumentetpanelen. Är ju inte helt säker på att givaren på luckan fungerar!!!!
Tacksam för tips då jag skall besiktiga snart.
Troligen har du fått en bakaxel där kuggkransen som styr hastighetsmätaren inte stämmer, finns 3 olika, 24, 48, 96 kugg.
Plocka bort kåpan och räkna kuggen på båda axlarna så ser du om det stämmer! Har du monterat en bakaxel med fler kugg än det som satt på bilen så går det att lösa genom att slipa bort ett antal kugg, är det tvärtom så blir det lite jobbigt. Kan ev gå att lösa med en annan hastighetsmätare beronde på vad du monterat för bakaxel.
Vet du vad du monterat för axel? Från vilken modell och årsm?
Vad gäller att mäta givaren så har jag faktiskt ingen aning men nån annan vet säkert bättre!?
Plocka bort kåpan och räkna kuggen på båda axlarna så ser du om det stämmer! Har du monterat en bakaxel med fler kugg än det som satt på bilen så går det att lösa genom att slipa bort ett antal kugg, är det tvärtom så blir det lite jobbigt. Kan ev gå att lösa med en annan hastighetsmätare beronde på vad du monterat för bakaxel.
Vet du vad du monterat för axel? Från vilken modell och årsm?
Vad gäller att mäta givaren så har jag faktiskt ingen aning men nån annan vet säkert bättre!?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Färsk användare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 aug 2007, 09:42
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
En par smådetaljer, Volt=spänning och Ampere=ström(styrka) blandar man ihop sådana saker kan det lätt uppstå förvirring.
En länk till min fd glappande hastighetsmätare.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... highlight=
En länk till min fd glappande hastighetsmätare.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... highlight=
-
- Färsk användare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 aug 2007, 09:42
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
micael skrev:det är väl 12, 48 å 96 kugg(hål).
Jag skulle nog med först kolla kontakten.
Min var av. så jag lagade den men den gick av igen.
Så jag måste fixa det lite bättre =)
Var inte rädd att dra i kabeln.
När du snurrar på pallbockar så får du ju ingen hög spänning.
Stämmer 12 48 96 ska det vara, jag som skrev fel.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Färsk användare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 aug 2007, 09:42
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Förstod att du skrivit fel.
Ny fråga. Är det lönt att plocka ner givaren och kolla. I så fall kolla vad?
Ingen vidare information i Haynes reparationsbok om detta problem.
Ursäkta att jag upprepar mej men borde inte mätaren ge något utslag fastän antal kuggar är fel. När jag vet att det inte är något annat fel (elfel) skall jag ge mej på tipset med att ta bort kuggar.
Ny fråga. Är det lönt att plocka ner givaren och kolla. I så fall kolla vad?
Ingen vidare information i Haynes reparationsbok om detta problem.
Ursäkta att jag upprepar mej men borde inte mätaren ge något utslag fastän antal kuggar är fel. När jag vet att det inte är något annat fel (elfel) skall jag ge mej på tipset med att ta bort kuggar.
Thomas Sjöstrand skrev:Förstod att du skrivit fel.
Ny fråga. Är det lönt att plocka ner givaren och kolla. I så fall kolla vad?
Ingen vidare information i Haynes reparationsbok om detta problem.
Ursäkta att jag upprepar mej men borde inte mätaren ge något utslag fastän antal kuggar är fel. När jag vet att det inte är något annat fel (elfel) skall jag ge mej på tipset med att ta bort kuggar.
Jo, man tycker att hastighetsmätaren borde ge utslag oavsett kugg på bakaxeln, tyvär kan jag inte hjälpa dig vad gäller att mäta strömstyrkan på givaren, finns ju en del att läsa här om bakaxlar men inte mkt finns skrivet om givaren!?
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=29152
Börja inte kapa kuggar förän du kollat båda axlar och räknat kuggen
Är du helt 100 på att hastigets mätaren funkar som den ska, verkar lite konstigt om den skulle ha pajat i samband med bytet men konstigare saker har ju hänt.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Färsk användare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 aug 2007, 09:42
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Tidiga (-88) ABS har 96 (kanske nya med?!)
Efter 88 så har ABS 48
Utan ABS har 12.
Inga regler utan undantag.
Min 765 turbo-90 har iaf 48 tänder.
Om du har en multimeter med frekvens så kan du ju mäta hur många Hz du får.
Jag tror fortfarande på kabelbrott.
Man ser inte att dom är av eftersom dom går av innanför isoleringen.
Bryt upp skarven som är i vänstra reservhjulsbaljan.
Svart platt är den. Har man väl fått upp den går det inte att få ihop den utan att det syns. Men vem bryr sig om sådant?!
Då kan du mäta att kabeln ner till givaren är hel.
Efter 88 så har ABS 48
Utan ABS har 12.
Inga regler utan undantag.
Min 765 turbo-90 har iaf 48 tänder.
Om du har en multimeter med frekvens så kan du ju mäta hur många Hz du får.
Jag tror fortfarande på kabelbrott.
Man ser inte att dom är av eftersom dom går av innanför isoleringen.
Bryt upp skarven som är i vänstra reservhjulsbaljan.
Svart platt är den. Har man väl fått upp den går det inte att få ihop den utan att det syns. Men vem bryr sig om sådant?!
Då kan du mäta att kabeln ner till givaren är hel.
ifall du satte i en bakaxel med 96 kugg då det skulle vara 12 så visar ju hastighetsmätaren 8 gånger så mycke, detta låter för mej som en ganska stor belastning för mätaren, kör du i 90 så skulle mätaren visa 720, allstå flera varv mer... Tror att du kan ha pajat din mätare..
Jag bytte bakaxel för några veckor sedan, från 12 kugg med stålkåpa till 48 med alu. slipade ner 3 av 4, detta fungerade riktigt bra..
Passa på o svetsa lite när du har dän allt, roligt till vintern
Jag bytte bakaxel för några veckor sedan, från 12 kugg med stålkåpa till 48 med alu. slipade ner 3 av 4, detta fungerade riktigt bra..
Passa på o svetsa lite när du har dän allt, roligt till vintern
B234T
bytte du från en i plåt till en i Alu så tror jag inte att det funkar så bra...
då den i Alu är anpassad för en krans på 96"Kuggar"
den i plåt funkar så vitt jag vet bara på 12 o 48 "kuggaren"
den har lite annan utformning o ev lite annan placering om jag
minns rätt.
se till att få tag i en i Plåt igen o meckla dit den...
då den i Alu är anpassad för en krans på 96"Kuggar"
den i plåt funkar så vitt jag vet bara på 12 o 48 "kuggaren"
den har lite annan utformning o ev lite annan placering om jag
minns rätt.
se till att få tag i en i Plåt igen o meckla dit den...
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
Det borde väl vara lika många kuggar (magneter)oavsätt utväxling,för den räknar ju hjulvarv.Antalet kuggar på kronhjulet i förhållande till pinjongdrevet ändrar ju varvtalet på kardanstången.
Det räknas tex.-1:3,23
1=hjulvarvet
3,23=kardanvarvet
--
Det räknas tex.-1:3,23
1=hjulvarvet
3,23=kardanvarvet
--
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Clossa skrev:Det borde väl vara lika många kuggar (magneter)oavsätt utväxling,för den räknar ju hjulvarv.Antalet kuggar på kronhjulet i förhållande till pinjongdrevet ändrar ju varvtalet på kardanstången.
Det räknas tex.-1:3,23
1=hjulvarvet
3,23=kardanvarvet
--
"kuggen" sitter på utgående axel på krondrevet (på hjulaxeln) varje gg den paserar givare känner den av att induktansen ändras o men får en puls... ingen magnet...
så kort o gott oavsett utväxling samma antal "kugg"...
detta gäller dock inte äldre bilar med vire!!
de hade olika kuggar beroende på vilken bakaxel/växellåda/däck man hade...
där fick hastighetsmätaren signalen oftast från utgående axel på lådan.
micael skrev:munktorparen skrev:lånar tråden lite .. vet någon hur många kugg det är till hastighetsgivarn i en multilinkaxel? axeln kommer från en 760 -90 med abs
48
Säker?
Sitter stel axel på min med 48 kugg och då visar hastighets mätaren hälften av vad den borde göra!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
krillebus skrev:micael skrev:munktorparen skrev:lånar tråden lite .. vet någon hur många kugg det är till hastighetsgivarn i en multilinkaxel? axeln kommer från en 760 -90 med abs
48
Säker?
Sitter stel axel på min med 48 kugg och då visar hastighets mätaren hälften av vad den borde göra!
är ganska säker på detta jag med!
men ring o kolla med volvo (Helmia) annars
Det är väl viktigt att det har rätt lock och givare till axeln och att det inte sitter massa "gegga" på givaren som hindrar avkänningen. Det är ju inga stora avstånd som gäller.
Olika årsmodeller kanske har olika givare,eller att instrumentet skiljer sig mellan delad och stel axel??
/---
Olika årsmodeller kanske har olika givare,eller att instrumentet skiljer sig mellan delad och stel axel??
/---
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
krillebus skrev:micael skrev:munktorparen skrev:lånar tråden lite .. vet någon hur många kugg det är till hastighetsgivarn i en multilinkaxel? axeln kommer från en 760 -90 med abs
48
Säker?
Sitter stel axel på min med 48 kugg och då visar hastighets mätaren hälften av vad den borde göra!
Japp! på min 765:a så är det 48.
1990 med stel axel.
Angående din bil så måste ju någon ha bytt instrumentpanel.
Vi har ju diskuterat din bil för ett tag sedan....
micael skrev:krillebus skrev:micael skrev:
48
Säker?
Sitter stel axel på min med 48 kugg och då visar hastighets mätaren hälften av vad den borde göra!
Japp! på min 765:a så är det 48.
1990 med stel axel.
Angående din bil så måste ju någon ha bytt instrumentpanel.
Vi har ju diskuterat din bil för ett tag sedan....
Ja ja sluta tjata
Meningarna går isär en del hävdar att det borde sitta en axel med 96 kugg.
Nåja, ska byta hastighets mätaren så småningom, ska besiktiga igen snart så det kanske blir en 2a eller har man sån tur att bilen rullar igenom för 3e gången med en mätare som visar hälften av vad den borde
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
4x12Tum skrev:bytte du från en i plåt till en i Alu så tror jag inte att det funkar så bra...
då den i Alu är anpassad för en krans på 96"Kuggar"
den i plåt funkar så vitt jag vet bara på 12 o 48 "kuggaren"
den har lite annan utformning o ev lite annan placering om jag
minns rätt.
se till att få tag i en i Plåt igen o meckla dit den...
Jag bytte hela axeln, på den nya som förövrigt var från en polisbil satt det en alukåpa och på hjulet var de 48 kugg...
B234T