Läckande vattenpump
Läckande vattenpump
Det läcker runt övre packningen till vattenpumpen. Den är även olja på pumpen som jag inte riktigt vet varifrån den kommer. Jag får fylla på vatten var 10:e mil. Den läcker/drar en del olja också men har ingen majonäs i motorn eller expansionskärl och den går bra i övrigt. Jag hör ett skärande/vinande ljud från motorn men är svårt att höra var det kommer ifrån. Vet inte om det är vattenpumpen, fläktremmerna eller generatorn. Jag har bara haft bilen ett år och har ingen koll när pumpen senast byttes.
Tror ni det är lika bra att byta hela pumpen? Är Biltemas vattenpump prisvärd eller bör jag köpa volvo orginal eller nån på mekonomen istället? Vill inte lägga allt för mycket på bilen då den inte är någon skönhet längre och jag tänkt att byta upp mig om ett år.
Något mer jag bör kolla/byta när jag ändå har plockat bort pumpen?
Misstänker att jag måste tömma systemet på vatten, var gör jag det lämpligast?
Det är en 745 16v GLT från -89
Bild på oljig pump
Tror ni det är lika bra att byta hela pumpen? Är Biltemas vattenpump prisvärd eller bör jag köpa volvo orginal eller nån på mekonomen istället? Vill inte lägga allt för mycket på bilen då den inte är någon skönhet längre och jag tänkt att byta upp mig om ett år.
Något mer jag bör kolla/byta när jag ändå har plockat bort pumpen?
Misstänker att jag måste tömma systemet på vatten, var gör jag det lämpligast?
Det är en 745 16v GLT från -89
Bild på oljig pump
745 GLT 16v -89
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
- Ort: Världsmetropolet Hoting
- Kontakt:
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Oljeläckan skiter jag i. Jag motortvättar bilen inför besiktningen så ska det inte vara några problem. Sen kör jag med svinbillig Q8 mineralolja så det svider inte så mycket i plånboken
Men en ny vattenpump ska jag nog kosta på bilen. Alltid lär man sig nåt av att byta den själv. Tror borsans också är på väg att ge upp då han påstår att den låter illa och han också förlorar vatten nånstans.
Tack för alla tipps![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Men en ny vattenpump ska jag nog kosta på bilen. Alltid lär man sig nåt av att byta den själv. Tror borsans också är på väg att ge upp då han påstår att den låter illa och han också förlorar vatten nånstans.
Tack för alla tipps
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
745 GLT 16v -89
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
- Ort: Världsmetropolet Hoting
- Kontakt:
Tänk på att vattenpumpen ska spännas upp mot toppen när du fått den på plats. 2 av 5 hål är ovala, just för denna spännmöjlighet.
Smörj in bakre tätning för röret oxå med lämpligt klet, så den inte nyps av vid montering.
Mvh/ Adde
Smörj in bakre tätning för röret oxå med lämpligt klet, så den inte nyps av vid montering.
Mvh/ Adde
![Bild](http://www.adde.dk/forum/signatur_960_special.jpg)
Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Vill du förklara detta lite nogrannare och i detalj? Vilka skruvar ska dras åt först? Vad för klet ska man ha? Vad menar du med att "spänna upp mot toppen"?Addekarlsson skrev:Tänk på att vattenpumpen ska spännas upp mot toppen när du fått den på plats. 2 av 5 hål är ovala, just för denna spännmöjlighet.
Smörj in bakre tätning för röret oxå med lämpligt klet, så den inte nyps av vid montering.
Mvh/ Adde
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Det som jag tycker är viktigast vid byte av vattenpump, är att få bort ALL gammal packning mellan pump och motor...annars kan man räkna med läckage där! Pumpen sitter bl.a. med 2 st pinnbultar där man spänner pumpen mot blocket med M6-muttrar. Hålen på pumpen (för pinnbultarna) är ovala (till skillnad från övriga, som är runda). Detta för att man ska kunna flytta pumpen uppåt & nedåt vid montering.
För att få gäng på skruvarna i dom runda hålen, måste man pressa pumpen upp mot toppen. Spänn bultar/skruvar hårt (utan att dra av dom).![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
För att få gäng på skruvarna i dom runda hålen, måste man pressa pumpen upp mot toppen. Spänn bultar/skruvar hårt (utan att dra av dom).
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 366
- Blev medlem: 10 jun 2007, 14:24
- Kör: "LAGLIGT"
- Ort: Töreboda