Läckande vattenpump

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Läckande vattenpump

Inlägg av MagArne »

Det läcker runt övre packningen till vattenpumpen. Den är även olja på pumpen som jag inte riktigt vet varifrån den kommer. Jag får fylla på vatten var 10:e mil. Den läcker/drar en del olja också men har ingen majonäs i motorn eller expansionskärl och den går bra i övrigt. Jag hör ett skärande/vinande ljud från motorn men är svårt att höra var det kommer ifrån. Vet inte om det är vattenpumpen, fläktremmerna eller generatorn. Jag har bara haft bilen ett år och har ingen koll när pumpen senast byttes.



Tror ni det är lika bra att byta hela pumpen? Är Biltemas vattenpump prisvärd eller bör jag köpa volvo orginal eller nån på mekonomen istället? Vill inte lägga allt för mycket på bilen då den inte är någon skönhet längre och jag tänkt att byta upp mig om ett år.



Något mer jag bör kolla/byta när jag ändå har plockat bort pumpen?

Misstänker att jag måste tömma systemet på vatten, var gör jag det lämpligast?



Det är en 745 16v GLT från -89



Bild på oljig pump
745 GLT 16v -89

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Har kört med Biltemas i 16000 mil utan problem.

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

som sagt, biltemas fungerar utmärkt!
Bild

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

nedre slangen på kylaren kan du lossa för att lätt tömma ut kylvattnet och inte grisa så hemskt mycket..

oljan som ligger på pumpen kan komma en bit högre upp..

kan ju vara främre packboxen till kammen som läcker lite och då rinner det ner på vattenpumpen, de har jag varit med om ett par gånger..
Bild

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

På många block sitter det en avtappning nedanför grenröret, under fyrans cylinder.



Olja på vattenpumpen beror ofta på exakt det som nisseinorr säger, läckande packbox för kammen.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Addekarlsson skrev:På många block sitter det en avtappning nedanför grenröret, under fyrans cylinder.



Olja på vattenpumpen beror ofta på exakt det som nisseinorr säger, läckande packbox för kammen.



Mvh/ Adde


Kan även bara vara ventilkåpspackningen.
VOLVO 940 TURBO -96

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Oljeläckan skiter jag i. Jag motortvättar bilen inför besiktningen så ska det inte vara några problem. Sen kör jag med svinbillig Q8 mineralolja så det svider inte så mycket i plånboken :P



Men en ny vattenpump ska jag nog kosta på bilen. Alltid lär man sig nåt av att byta den själv. Tror borsans också är på väg att ge upp då han påstår att den låter illa och han också förlorar vatten nånstans.



Tack för alla tipps :D
745 GLT 16v -89

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Tänk på att vattenpumpen ska spännas upp mot toppen när du fått den på plats. 2 av 5 hål är ovala, just för denna spännmöjlighet.

Smörj in bakre tätning för röret oxå med lämpligt klet, så den inte nyps av vid montering.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Addekarlsson skrev:Tänk på att vattenpumpen ska spännas upp mot toppen när du fått den på plats. 2 av 5 hål är ovala, just för denna spännmöjlighet.

Smörj in bakre tätning för röret oxå med lämpligt klet, så den inte nyps av vid montering.



Mvh/ Adde
Vill du förklara detta lite nogrannare och i detalj? Vilka skruvar ska dras åt först? Vad för klet ska man ha? Vad menar du med att "spänna upp mot toppen"?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

jalna
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 jan 2006, 06:55

Inlägg av jalna »


Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Det som jag tycker är viktigast vid byte av vattenpump, är att få bort ALL gammal packning mellan pump och motor...annars kan man räkna med läckage där! Pumpen sitter bl.a. med 2 st pinnbultar där man spänner pumpen mot blocket med M6-muttrar. Hålen på pumpen (för pinnbultarna) är ovala (till skillnad från övriga, som är runda). Detta för att man ska kunna flytta pumpen uppåt & nedåt vid montering.

För att få gäng på skruvarna i dom runda hålen, måste man pressa pumpen upp mot toppen. Spänn bultar/skruvar hårt (utan att dra av dom). :wink:

volvo_740_boy
Uppkörning
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 jun 2007, 14:24
Kör: "LAGLIGT"
Ort: Töreboda

Inlägg av volvo_740_boy »

köp en i från biltema du, dom är bra dom pumparna håller länge plus dom kostar inte möe. typ runt 300-400 spänn dom e billiga 8)

Skriv svar