glykolproblem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

glykolproblem

Inlägg av nisseinorr »

Nu är de så att jag har ett jobbigt problem med min 740 tic -87a med b230ft..

Har vätske/oljekyld turbo..

det är så att jag får ganska ofta fylla på med glykol..

OBS! det är inget vanligt läckage det handlar om då jag nyligt har renoverat motorn.. det är så att bilen bygger upp sådant tryck i kylsystemet att slangarna blir stenhårda..den övre kylarslangen blir alldeles korvig och dubbelt så stor motför utan tryck.. har även fått 2 kylarslangar spräckta på detta vis å med jätteläckage då som följd =/..

när trycket blir så där pass högt så till slut "öppnar" kylarlocket för att släppa på trycket men det öppnar så mycket hela tiden att vattnet rinner ut den vägen.. fyller man på vätska och luftar systemet och sedan kör ett tag så blir det som att övre kylarslangen sedan bara består av luft medans all vätska trycks till expansionskärlet och sedan rinner genom locket.. är väldigt irriterande och jag blir inte klok på vad det är..



är det någon som har nån teori på vad det kan vara? vore så skönt att slippa fylla 2-3 liter glykol i veckan.. ni kan få klura på denna ett bra tag då turbon går i sin vanliga vinterdvala om ett par veckor så hela vintern har jag på mej att fundera vad det kan vara :)
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

det låter klockrent som din termostat har gett upp och motorn blir för het..

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Hesselgren skrev:det låter klockrent som din termostat har gett upp och motorn blir för het..


Men motorn blir ju inte het..

tempen ser ut att vara helt normal på mätaren..

jag har bra värme i bilen och tempmätarn visar normalt som sagt..

om termostaten inte hade öppnat hade väl vattnet i motorn börjat koka och tempmätaren hade gått över det normala?

eller är jag ute å cyklar?
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

nisseinorr skrev:
Hesselgren skrev:det låter klockrent som din termostat har gett upp och motorn blir för het..


Men motorn blir ju inte het..

tempen ser ut att vara helt normal på mätaren..

jag har bra värme i bilen och tempmätarn visar normalt som sagt..

om termostaten inte hade öppnat hade väl vattnet i motorn börjat koka och tempmätaren hade gått över det normala?

eller är jag ute å cyklar?


om tempgivaren för mätaren också är trasig kanske, vet inte kanske långsökt.. ska ju va lite tryck i också, inte bara dina slangas som givit upp i armeringen pga nå konstig glykol?

cyllen
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 jun 2007, 17:55
Ort: Umeå

Inlägg av cyllen »

Låter som kompressionen går ut i kylsystemet

Kolla om du har glykolvatten i oljan.

Mester46
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 nov 2002, 11:23
Ort: Olofström

Inlägg av Mester46 »

kolla även så att du fått det tät vid vattenpumpen, skulle det inte va tätt där kan den få in luft i systemet . samt har du kollat så det inte är blött på golven vid förarsidan samt passagerar sidan inne i bilen så det är värmeelementet som läcker ,
Bild

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Hesselgren skrev:
nisseinorr skrev:
Hesselgren skrev:det låter klockrent som din termostat har gett upp och motorn blir för het..


Men motorn blir ju inte het..

tempen ser ut att vara helt normal på mätaren..

jag har bra värme i bilen och tempmätarn visar normalt som sagt..

om termostaten inte hade öppnat hade väl vattnet i motorn börjat koka och tempmätaren hade gått över det normala?

eller är jag ute å cyklar?


om tempgivaren för mätaren också är trasig kanske, vet inte kanske långsökt.. ska ju va lite tryck i också, inte bara dina slangas som givit upp i armeringen pga nå konstig glykol?


näe tempgivaren för mätaren är hel, då jag sett att den nån gång när jag haft för lite kylvatten i systemet har stigit över det normala och stigit kraftigt men då har jag fort slagit av motorn och låtit den kallna och sedan fyllt på med vatten igen och sen har mätarn visat normalt..

slangarna har inte heller gett upp då jag skrev i första inlägget att jag bytt 2-3 kylarslangar p.g.a detta hårda tryck..så alltså är 3 slangar sprillans nya å ändå blir de så där stenhårda..
Bild

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Mester46 skrev:kolla även så att du fått det tät vid vattenpumpen, skulle det inte va tätt där kan den få in luft i systemet . samt har du kollat så det inte är blött på golven vid förarsidan samt passagerar sidan inne i bilen så det är värmeelementet som läcker ,


ska ta och kika det nån dag här framöver, just nu har det spöregnat ute i 3 dygn och jag har kört med bilen så den är väl blöt lite överallt kring motorn så jag lär inte se så mycket om det fuktar kring vattenpumpen..har ju även varit fuktig själv och suttit i bilen..

ska ta och köra in bilen och torka den och vänta på en bättre dag och starta och kolla kring vattenpumpen och vid värmepaketet..

tack för tipset!

hoppas bara det inte är topp-packningen som gått redan (har knappt kört 1000 mil sedan jag bytte den)
Bild

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Har du testat med ett annat lock till expansionskärlet? Är ventilen i locket kass, så den inte öppnar i tid, så bildas ju övertryck i hela systemet.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Addekarlsson skrev:Har du testat med ett annat lock till expansionskärlet? Är ventilen i locket kass, så den inte öppnar i tid, så bildas ju övertryck i hela systemet.



Mvh/ Adde


nytt lock har jag provat med..hade en 3-4 stycken hemma jag provade med..köpte även ett helt nytt från volvo..

ingen skillnad alls..

ringde till volvo idag och frågade om tips och när de fick höra att slangarna blir så pass stenhårda och luftfyllda så kunde de inte tänkas sig något annat än just toppen/ topp-packningen..

så jag ställer av bilen på onsdag ute i buschen i en lada över vintern..

till våren åker jag dit och lyfter på toppen så får jag väl fortsätta på min gamla projekt-tråd när jag lyfter toppen och undersöker..

OM toppen nu är skev så letar jag upp en 531a istället för att plana 530in som sitter på nu.. lite missöden kan även leta till uppdateringar/förbättringar :)
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

låter ändå som locken tycker jag.



dom ska vara på 150 psi till turbobilarna, kolla så dom locken du testat med är på 150 psi!
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Detta är inte mitt bord men jag skulle nog göra ett co test i kylaren. Kan väl vara packning eller topp som läcker ut tryck i kylsystemet?

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

tusse skrev:Detta är inte mitt bord men jag skulle nog göra ett co test i kylaren. Kan väl vara packning eller topp som läcker ut tryck i kylsystemet?


Om du får sådant tryck i slangarna och motorn inte går varm så är det för mig iaf rätt självklart att det är komp som går ut i vattnet, och säkert genom en spricka i toppen men tanke på att du byggt motorn så pass nyligt, men har du tur så är det bara blockpackningen som farit när du har varit för hård på laddtrycket.

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

Fan, kan det vara så illa att man har en spricka i toppfan då... jag tycker oxå att ja har högt tryck i systemet, inte så slangarna går åt skogen, men ändå.. får kolla locket då.
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

Skriv svar